گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

فارن افرز: زوال هژمونی آمریکا دائمی خواهد بود

یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرد با تداوم یکجانبه‌گرایی ترامپ، نه تنها شاهد تضعیف رهبری واشنگتن در سطح جهان خواهیم بود، بلکه این ضعف در سایه ظهور سایر قدرت‌ها، دائمی خواهد شد.

 

به گزارش مهر، «فارین افرز» در مطلبی با عنوان «چگونه یک هژمونی به پایان می‌رسد»، به موضوع سستی استیلای قدرت آمریکا در عرصه بین‌الملل پرداخت.

 

در این نوشتار، به نشانه‌های متعدد که حاکی از بحرانی شدن نظم جهانی است پرداخته شده که از آن جمله می‌توان به مواردی چون عدم هماهنگی جامعه بین‌الملل در پاسخگویی به بحران کرونا، ضعف اقتصادی، قدرت‌یابی ملی‌گرایی و تشدید قوانین مرزی اشاره کرد که همگی به ظهور یک نظام بین‌المللی شکننده‌تر می‌انجامد که در آن تمایل برای همکاری متزلزل می‌شود.

 

این در حالی است که تحولات یادشده، خطر سیاست‌های یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و انفعال واشنگتن در رهبری جهان را بیش از پیش، به رخ می‌کشد.

 

حتی قبل از شیوع کرونا نیز، ترامپ دائماً در تلاش برای تضعیف نهادهایی چون ناتو و اتحادیه اروپا بود و تا جایی که می‌توانست، از پیمان‌های بین‌المللی خارج شد. وی همچنین، پایبندی به ارزش‌های لیبرال همچون دموکراسی و حقوق بشر را نیز از مرکز سیاست خارجی خود حذف کرد.

 

به عبارت دیگر، ترجیح آشکار ترامپ برای بازی با حاصل جمع صفر و سیاست‌های تاجرمآبانه، بیش از پیش به این حس دامن می‌زند که آمریکا تعهد خود مبنی بر تقویت نظام بین‌الملل لیبرال را نادیده می‌گیرد.

 

البته هستند کسانی که گمان می‌کنند آمریکا هنوز هم قدرت آن را دارد که ورق را برگرداند اما این مستلزم آن است که آمریکای پسا-ترامپ راهبردهایی را احیا کند که از جنگ جهانی دوم به این سو، به ایجاد یک نظم بین‌المللی موفق منجر شدند. تنها در این صورت است که می‌توان گفت وضعیت امروز به یک بی‌نظمی دائمی تبدیل نخواهد شد.

 

باید پذیرفت شکست کمونیسم، فروپاشی شوروی سابق و فراگیر شدن ارزش‌های لیبرال که به دوام هژمونی آمریکا منجر شد جای خود را به محرکه‌های دیگری همچون قدرت‌یابی رقبایی چون چین و روسیه، تلاش کشورهای رو به توسعه برای هم‌پیمانی با متحدان غیرغربی و اوج گرفتن جریان‌های راست افراطی داده که همگی در جهتی معکوس، به افول هژمونی آمریکا سرعت می‌بخشند.

 

به بیان دیگر، نقصان رهبری جهانی آمریکا به راحتی قابل ترمیم نیست و زوال آن نیز نه زودگذر که دائمی تلقی می‌شود.

رای الیوم؛ غول بزرگی به‌نام چین درحال ظهور است و سلطه آمریکا بر جهان پایان یافت

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی به شکوفایی چین و شکست آمریکا در مواجهه با بحران کرونا پرداخت و نوشت هم‌اکنون جنگ سردی میان دو طرف جریان دارد.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, عربستان سعودی, قطر, کره شمالی

لاوروف: جهان تک قطبی به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای در روزنامه پولیتیک فرانسه نوشت : هژمونی برتری و سلطه بر دیگر کشورها یا نظام تک قطبی جهانی پایان یافته است و همکاری باعث گسترش صلح و پیشرفت اروپا می‌شود.

ادامه

اروپا, امریکا, اندونزی, انگلستان, اورآسیا, اوکراین, پرتغال, جهان, چین, روسیه, فرانسه, مقاله, یوگوسلاوی

اندیشکده روسی؛ پایان سیستم مدیریتی غرب وآغاز افول نظم لیبرال در دوران پساکرونا

یک اندیشکده روسی نوشته است شیوع ویروس کرونا موجب افول نظم لیبرال و شروع جنگ نوینی در حوزه فناوری‌های جدید، به‌همراه تشدید اختلافات ژئوپولیتیک خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, هنگ کنگ

«ای‌بی‌سی‌نیوز» ؛ کرونا با عصر سرمایه‌داری چه خواهد کرد؟

یک پایگاه خبری در استرالیا با اشاره به شیوع بیماری «کووید-۹» در دنیا به تحلیل ناکارآمدی‌های نظام سرمایه‌داری پرداخته و نوشته این بیماری‌ همه‌گیر انگاره‌های زیربنایی این ایدئولوژی را با پرسش‌هایی جدی روبرو کرده است.

ادامه

استرالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, سرمایه‌داری, سوسیالیسم