گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

عیسی کلانتری: امسال آبی برای آبیاری فضاهای سبز تهران نداریم

کلانتری گفت: “ما در تهران نتوانستیم حادثۀ پلاسکو را مهار کنیم بنابراین چگونه می‌توانیم جلو تخریب جنگل‌های زاگرس را بگیریم؟” او با ذکر مثال‌های دیگری از سیاست‌های غلط گفت: “در سال ١٣٨۵ با صدور مجوز برداشت از آب‌های زیر زمینی و حفر چاه، با برداشت بی رویۀ منابع آبی مواجه شدیم”.

 

به گفتۀ عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران “همزمانی مشکلات اقتصادی دولت و بروز مشکل جدی بی آبی، کار را بسیار سخت کرده است”. او گفت که به دلیل کم‌آبی شدید امسال امکان ایجاد و توسعۀ فضای سبز ممکن نخواهد بود “زیرا آبی برای آبیاری این فضاها نداریم”. کلانتری مسئلۀ آلودگی هوا را در درجۀ سوم اهمیت دانست و گفت کم‌آبی و بحران زیستگاه‌های طبیعی مسائل مهم‌تری هستند.

 

روز یکشنبه اول بهمن/٢١ ژانویه، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسۀ کارگروه “کاهش آلودگی هوای استان تهران” بر خطیر بودن وضعیت کم آبی تأکید کرد و گفت: “امسال با شدیدترین خشکسالی در۶۵ سال گذشته مواجه هستیم”. به همین دلیل “شهرداری تهران امسال باید آب کمی مصرف کند و توسعۀ فضای سبز را متوقف کند، چرا که ممکن است حتی امکان آبیاری چمن‌ها را نداشته باشد”.

 

همچنین به گفتۀ وی “در تابستان امسال ٣٠ درصد سطح زیر کشت باید کاهش یابد زیرا حتی در صورت بارندگی عادی، بازهم با کمبود آب مواجه خواهیم بود”.

 

کلانتری توضیح داد که تهران به لطف سدهایی که دارد کمترین مشکل را در بین استان‌ها خواهد داشت، اما به عنوان مثال “اصفهان حتی برای تامین آب شرب با مشکل مواجه است”.

 

آلودگی هوا در درجۀ سوم اهمیت

 

کلانتری الویت‌های زیست محیطی ایران را به سه بخش تقسیم کرد: نخست کم آبی، سپس بحران زیستگاه‌های طبیعی و بالاخره آلودگی هوا. در مورد اخیر، کلانتری به وجود اختلافاتی میان سازمانش و وزارت صنایع اشاره کرد و گفت: “با وجود خودرو‌های فرسوده و سوخت غیراستاندارد نمی‌توانیم انتظار هوای پاک داشته باشیم”. او در جای دیگری از سخنانش توضیح داد که “۶٧ درصد آلودگی هوای کلانشهرها در فصل سرما به دلیل تردد کامیون‌ها و مینی بوس‌های فرسوده، ١١ درصد به دلیل تردد موتورسیکلت و ٣ درصد نیز ناشی از تردد خودروهای شخصی است”.

 

کلانتری تأیید کرد که “تهران پنجمین شهر آلودۀ کشور است و کلانشهرهای دیگر مثل اهواز و تبریز وضعیتی به مراتب بدتر از تهران دارند”. به گفتۀ وی گوگرد گازوئیلی که در مشهد و اصفهان عرضه می‌شود بیست تا چهل برابر گوگرد گازوئیل‌های تهران است. او افزود که در این وضعیت “ما همه چیز را با هم می‌خواهیم. تهرانی‌ها هم هوای پاک مطالبه می‌کنند وهم با کامیون‌های فرسوده تردد می‌کنند و هم می‌خواهند ساخت و ساز داشته باشند”.

 

نتایج فاجعه‌بار سیاست‌های غلط

.

 

به گفتۀ رییس سازمان حفاظت محیط زیست امسال زمان تصمیمات سخت است زیرا “نمی‌توان مصوباتی داشت که به هیچکس آسیبی وارد نکند”. او با اشاره به شدت گرفتن دوبارۀ گرد و غبار در خوزستان گفت: “واقعیت این است که بحران‌های زیست محیطی فعلی به دلیل سیاست‌های غلط دهه‌های ۵٠ تا ٧٠ در کشور ایجاد شده است… سیاست‌هایی که تصور می‌کردیم عدالت محور و کمک به قشر پایین است، منابع طبیعی کشور را از بین برده است”.

 

او مثال زد که آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های زاگرس “به دلیل مجوزهایی است که در سال‌های گذشته برای چرای بی رویۀ دام صادر شده که تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک را به دنبال داشته است”.

 

کلانتری گفت: “ما در تهران نتوانستیم حادثۀ پلاسکو را مهار کنیم بنابراین چگونه می‌توانیم جلو تخریب جنگل‌های زاگرس را بگیریم؟”
او با ذکر مثال‌های دیگری از سیاست‌های غلط گفت: “در سال ١٣٨۵ با صدور مجوز برداشت از آب‌های زیر زمینی و حفر چاه، با برداشت بی رویۀ منابع آبی مواجه شدیم”.

 

همچنین به گفتۀ او تولید گوشت عشایر به ضرر مملکت تمام می‌شود زیرا “عشایر سالانه ١١٠ هزار تن گوشت و ۴٠٠ هزار تن شیر به ارزش ۶٠٠ میلیون دلار تولید می‌کنند، در حالی که خسارت ناشی از فرسایش و جابجایی یک میلیارد تن خاک چندین برابر این رقم است”.

رادیو فرانسه

نماینده مجلس: چادر برخی زلزله‌زدگان را آب گرفته است

یکی از نمایندگان کرمانشاه در مجلس می‌گوید در پی وزش باد و بارش باران تعدادی از چادرهای زلزله‌زدگان دچار آسیب شده است. هفتاد روز پس از وقع زلزله در این منطقه هنوز هزاران نفر از سرپناه مناسبی برخوردار نیستند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, فساد, گزارش, گفتگو

بارش برف در ۷ محور مواصلاتی کشور / کولاک و یخ‌زدگی در دو استان

به گزارش پایگاه خبری پلیس راهور، در اکثر محور های استان های زنجان و مرکزی، اصفهان ( محور های عسکران , داارن و فریدونشهر)، چهارمحال و بختیاری    ( محور های شهرکرد – اصفهان و سامان – کوهرنگ و محدوده گردنه چری )، قزوین (محدوده گردنه آوج )، کردستان ( محور سنندج – مریوان و ... بارش برف در ۷ محور مواصلاتی کشور / کولاک و یخ‌زدگی در دو استان

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

ویکی‌لیکس: دولت آمریکا منبع اطلاعات دروغ است

به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، روز گذشته – چهارشنبه – همزمان با اعلام برندگان «جایزه اخبار ساختگی» که ساخته «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا است، سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» دولت آمریکا را «منبع مکرر اطلاعات غلط» خطاب کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, فساد, ویکی‌لیکس