خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

عکس‌های این «سیل» را قاب کنیم / رودخانه‌هایی که مسکونی شدند!

در روزهایی که مردم با سختی‌های فراوان اقتصادی خود را آماده شروع سال نو و فصل بهار می‌کردند، بارش‌های جوی از نقاط شمالی کشور و سپس از ناحیه‌ی زاگرس، سبب بروز خسارت‌های بی شماری شد تا یک بار دیگر غفلت‌های عمیق مدیریتی در میدان بزرگ اقلیم که نتیجه چندین دهه عملکرد بسیار ضعیف بوده بیش از پیش نمایان شود.

 

بیهوده نیست اگر سخن از ورشکستگی مدیریتی به میان آورده و آمارهای مستند را به گواهی این حقیقتِ تلخ بگیریم که بسیاری از خط قرمزهای اکولوژیکی را با سرعت رد کرده و شوربختانه هنوز هم متوجه اقدامات خود نیستیم و هنوز هم بر طبل تو خالی توسعه ناپایدار می‌کوبیم تا امروز شاهد چنین شرایط وخیمی در بسیاری از استان‌ها، شهرها و روستاهای خود باشیم.

 

در این شرایط می‌توان سوال‌های بسیاری را مطرح کرد اما به راستی چه عواملی باعثِ ناپایدار شدن شرایط محیطی در کشور شده و چگونه است که برنامه‌های آینده محور بر پایه توسعه‌ی پایدار عقب نگه داشته شده‌اند!؟ با در نظر گرفتن هشدارهایی که اقلیم شناسان و پژوهشگران حوزه آب و محیط زیست در طی دهه‌های اخیر داده‌اند، به کار بردن جمله‌هایی همچون دوباره غافگیر شدیم و یا این سیل ناشی از تغییرات آب و هوایی است، نه تنها خردمندانه نیست، بلکه به صورت مستقیم بر بی دانشی ما تاکید می‌کند.

 

ساخت سدهای بیشتر سودی ندارد، آبخیزداری تقویت شود

 

محسن تیزهوش کارشناس محیط زیست در گفت و گو با مهر، با اشاره به اینکه در طی یک هفته گذشته شاهد بروز سیلابی با وسعت و شدت زیاد بودیم که آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های کشور وارد کرد، اظهار داشت: اگر امروز به راستی به دنبال یافتن مقصر هستیم بهتر است تمرکز خود را بر روی عملکرد خودمان چرخانده و فارغ از هیاهوهای بی فایده، راهبردهای اساسی را بر بنیاد شرایط حاکم بر اقلیم کشور از طریق پژوهشگران حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیست به شکلی واقعی و سزاوارانه بررسی و نتیجه را به جهت اجرا به دست مدیرانی بدهیم که در مسیر توسعه‌ی پایدار جدی هستند.

 

وی افزود: به عنوان مثال پیگیری ساخت سدهای بیشتر با این دلیل که اگر سدهای بیشتری ساخته می‌شد امروز چنین نشده بود، هیچ سودی نخواهد داشت؛ در مقابل بالا بردن بودجه طرح‌هایی همچون آبخیزداری می‌تواند از شدت سیل‌های آتی کم کرده و از سوی دیگر می‌توانیم از شدت فرسایش خاک نیز بکاهیم.

 

اگر به پایداری طبیعت بازنگردیم، رخدادهای بعدی می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد

 

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه یکی دیگر از ایده‌های آینده محور طرح تنفس جنگل در شمال کشور است که باید به صورت کامل اجرا شود، ادامه داد: میزان بارش از یک سو و اکوسیستم‌های تخریب شده هم از سوی دیگر سبب بروز چنین حوادثی شده و اگر به پایداری طبیعت بازنگردیم، رخدادهای بعدی می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.

 

در مسیل های بسیاری ساخت و ساز انجام شده و رودخانه‌های فصلی تبدیل به مسکن و جاده شده‌اند

 

تیزهوش با اشاره به اینکه در منطقه زاگرس به ویژه در استانی همچون لرستان شرایط با شمال کشور کاملاً متفاوت است زیرا در مسیل های بسیاری ساخت و ساز انجام شده و رودخانه‌های فصلی تبدیل به مسکن و جاده شده‌اند، گفت: ریزش کوه‌ها و مسدود شدن جاده‌ها نمونه‌ای بارز از طرح‌هایی است که بدون ارزیابی، اجرا شده و در چنین روزهایی سبب تنش‌های گوناگون می‌شود.

 

از بین رفتن پوشش گیاهی زاگرس، راه را برای بروز سیل‌های غیرقابل کنترل باز گذاشته

 

وی با بیان اینکه از سوی دیگر و در غیاب قوانین حامی طبیعت شاهد تخریب درختان بلوط هستیم که همین سبب تشدید شکنندگی در اکوسیستم زاگرس شده است، تصریح کرد: از بین رفتن پوشش‌های گیاهی به دلیل چرای بی رویه دام و یا بهره کشی‌های پی در پی از رودخانه‌ها راه را برای گسترش خشکیدگی و بروز سیل‌های غیرقابل کنترل کاملاً باز گذاشته است.

 

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه در روزهای اخیر نیز موضوع ورود کشور به دوره ترسالی مطرح شده که این موضوع مبنای علمی نداشته و چالش خشکسالی و خشکیدگی همچنان در کنار ما خواهد بود، یادآور شد: این برنامه‌های ماست که می‌تواند در راستای یک انطباق اکولوژیک شرایط را برای مدیریت پایدار بر منابع فراهم آورد.

 

حق طبیعت شامل رودخانه، تالاب، چشمه، کوه، گیاه و جانور را حفظ کنیم

 

دکتر حسین آخانی عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفته است: می‌دانم، الان وقت مچ گیری نیست؛ الان وقت همدردی و کمک به هموطنان است؛ من حداقل در سه سخنرانی که در همایش‌های متعددی در سال ۹۶ و ۹۷ سخنران بودم، عکسی از رودخانه خشک شیراز نشان داده بودم که به خیابان تبدیل شده بود و در هر سه، کلمه شرم بر این مهندسی باد را در سالن سخنرانی فریاد زدم.

وی ادامه داد: من یک گیاهشناسم، از مهندسی جاده و پل و سد چیزی نمی دانم، ولی به عنوان یک طبیعت شناس، یک چیز را می‌دانم که دهانه یک رودخانه و یا مسیل، فقط گذرگاه آب است.

 

در سیاست‌های خودرو محوری و بتن محوری تجدید نظر کنید

 

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران گفته است: چند دقیقه سیل در شیراز به ما پیام بسیار محکمی داشت، اول آنکه طبیعت را نباید دستکاری کرد و حق طبیعت شامل رودخانه، تالاب، چشمه، کوه، گیاه و جانور را حفظ کرد و دوم آنکه پر کردن کشور از خودرو و جاده یک اشتباه بزرگ است، شما دیدید که در چند دقیقه خودروها و جاده شدند بلا، من وقتی اولین فیلم‌ها را دیدم، وحشتم گرفت که اگر سیل تداوم داشته باشد، انبوه این خودروها، راه را می‌بندند و سیلاب به داخل شهر می‌رود. عکس‌های سیل شیراز را قاب کنید و در سیاست‌های خودرو محوری و بتن محوری تجدید نظر کنید.

 

به هر روی، سالهاست که محیط زیست جایگاه سزاواری در میان برنامه‌های توسعه محور نداشته و همواره مورد تخریب و بهره کشی قرار گرفته و اینک با تداوم بی دانشی در برخورد با اقلیم و جای خالی ارزیابی و آمایش در ساختارهای اکولوژیک، تنها و تنها بر مساحت خشکیدگی ایران افزوده و در حقیقت از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی این رویکرد غافل مانده‌ایم؛ در حالی که باید با اقدامی بر اساس دانشِ روز و برنامه‌های آینده محور از شدت آسیب‌های وارد شده کم کرده و شرایط را برای احیای طبیعت فراهم می‌کردیم.

 

 

در سرزمین خشک و بسیار خشکی همچون ایران هیچگاه نباید علم‌هایی همچون اکولوژی، هیدرولوژی، مرتع داری و ساخت و گسترش شهرها بر اساس علمِ مهندسی را دست کم گرفت. در حقیقت آنچه که در شهرهای شمالی و غربی کشور رخ داد حاصل چند دهه بی توجهی به اصول و قوانین طبیعت است که در زیر سایه سیاست‌های شتابزده و نابخردانه تبدیل به سیلابی شد که روزهای نخست سال را بسیار تلخ کرد!

هشدار نسبت به فرونشست زمین در مناطق مرکزی و جنوبی تهران

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در پی رخداد سیل در عمده استان‌های کشور نسبت به فرونشست زمین در آن استان‌ها و از جمله تهران در مناطق مرکزی و جنوبی آن هشدار داد و گفت: خطر فرونشست زمین در سطح شهر تهران به ویژه در قسمت مرکزی و جنوبی شهر از جمله در امتداد خیابان مولوی، ... هشدار نسبت به فرونشست زمین در مناطق مرکزی و جنوبی تهران

ادامه

ایران, خبر, گفتگو, محیط زیست

نماینده آبادان در مجلس؛ سیلاب خوزستان نتیجه مدیریت ضعیف وزارت نیرو است

عامر کعبی شامگاه دوشنبه در نشست صمیمانه با عشایر در روز انقلاب اسلامی در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: وزارت نیرو از جمله سازمان آب و برق خوزستان و شخص وزیر نیرو سال گذشته در زمان خشکسالی مانع رها سازی آب برای آبیاری زمین‌های زراعی خرمشهر و آبادان شد و به همین ... نماینده آبادان در مجلس؛ سیلاب خوزستان نتیجه مدیریت ضعیف وزارت نیرو است

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست