هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

عوامل رشد عوام‌گرایی (پوپولیسم) در دو سوی اقیانوس اطلس شمالی

یکی از تأثیرگذارترین آثار قرن بیستم- مانیفست کمونیست- با این گزارهٔ مشهور آغاز می‌شود:

 

شبحی در اروپا گشت می‌زند: شبح کمونیسم. همهٔ قدرت‌های اروپای کهن- پاپ و تزار، مترنیخ و گیزو، رادیکال‌های فرانسه و پلیس آلمان- برای تاراندن این شبح اتحاد مقدسی تشکیل داده‌اند. کدام حزب اپوزیسیونی است که مخالفانِ بر مسندِ قدرت نشسته‌اش آن را کمونیستی نخوانده‌اند؟ (مارکس و انگلس، ۱۸۴۸)

 

اکنون در آغاز قرن ۲۱م، با جایگزین کردن واژهٔ ”کمونیسم “با ”عوام‌گرایی»، و تغییر دادن نام نهادهای سیاسی، اقتصادی، و مذهبی‌ای که به خاطر رشد جنبش‌هایی که قدرت این نهادها را زیر علامت سؤال برده‌اند احساس تهدید می‌کنند و چنین جنبش‌هایی را عوام‌گرا (پوپولیست) می‌خوانند، می‌توان جزوه‌ای با پاراگرافی مقدماتی مشابه همان که در مانیفست است نوشت. این جزوهٔ جدید را می‌توان این گونه آغاز کرد:

 

شبحی در سرمایه‌داری پیشرفته در دو سوی اقیانوس اطلس شمالی گشت می‌زند- شبح عوام‌گرایی. مجموعه‌ای مقدس، شامل دستگاه‌های سیاسی و رسانه‌یی این کشورها و حزب سیاسی حاکم بر آنها، به‌علاوهٔ نهادهای فراملی آنها، علیه این شبح تبانی کرده‌اند. کدام حزب سیاسی است که این نهادهای سیاسی و رسانه‌یی را تهدید کرده باشد و عوام‌گرا معرفی نشده باشد؟

 

همان‌طور که در سدهٔ ۲۰م در مورد کمونیسم رخ داد، در سدهٔ ۲۱م دستگاه‌های سیاسی و رسانه‌یی برای معرفی کردن هر جنبش یا حزبی که قدرت، مشروعیت، و سیاست‌های عمومی نولیبرالی‌ای را که آنها بر مردمشان تحمیل کرده‌اند، زیر علامت سؤال ببرد، از اصطلاح “عوام‌گرایی” (پوپولیسم) استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شمالی، یعنی در اروپا و آمریکای شمالی، همین روند دارد رخ می‌دهد. هدف این مقاله در درجهٔ اوّل این است که بررسی کند که آیا بین این جنبش‌هایی که عوام‌گرا خوانده می‌شوند اشتراک‌هایی وجود دارد یا نه، و دلایلِ رشد و گسترش این جنبش‌ها را بشناسد. هدف دوّم این است که راهبردها و محدودیت‌های عوام‌گرایی را در قیاس با جنبش عمده و اصلی ضد دستگاه حاکم سدهٔ گذشته، یعنی جنبش سوسیالیسم را تحلیل و بررسی کند.

 

این جنبش‌ها چه عنصرهای مشترکی دارند؟

 

اکثریت عظیم احزابی که به آنها برچسب عوام‌گرا زده می‌شود، اگرچه تفاوت‌هایی دارند، ویژگی‌های مشترکی نیز دارند. یکی مخالفت آشکار آنها با جهانی‌سازی و همبسته‌سازی اقتصادی و مخالفت با همگن‌سازی فرهنگی و سیاسی است که این پدیده‌ها سبب ایجاد آن می‌شود. جنبش‌های عوام‌گرا این همبسته‌سازی و همگن‌سازی را تهدیدی برای هویت ملی خود قلمداد می‌کند. از این رو، ایدئولوژیِ این جنبش‌ها و احزاب همیشه در بر دارندهٔ نوعی ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) است. این ملی‌گرایی، که تمایل به بازیابیِ هویت، کنترل، و منابع ملی را شامل می‌شود، در درجهٔ اوّل (امّا نه منحصراً) بر شناساییِ جهانی‌سازی به عنوان عامل و علتِ کاهشِ کیفیت زندگی و رفاه طبقات اجتماعی استوار است. پاسخی منطقی و قابل پیش‌بینیِ به درک این طبقات است که جهانی‌سازی مسئولِ زوال سطح زندگی و از دست رفتن هویت ملّی‌شان است. در نتیجه، این جنبش‌های عوام‌گرا (که به طور عمده از سوی طیف هایی از زحمتکشان پشتیبانی می‌شوند) جهانی‌سازی و نهادها و احزاب ترویج کنندهٔ جهانی‌سازی را نمی‌پذیرند. هزاران نمونه این گفته را ثابت می‌کند. یکی از اخیرترین نمونه‌ها همان است که در سال ۲۰۱۶ در شهر بالتیمور، در ایالتِ مریلند آمریکا رخ داد: طبقهٔ کارگر سفیدپوستِ منطقهٔ داندالک (محلهٔ کارگران فولادساز آن شهر) به طور گسترده‌ای به ترامپ، کاندیدای ضد جهانی‌سازی رأی داد که انتقال کوره‌های ذوب آهن (یکی از بزرگ‌ترین مراکز اشتغال در آن شهر) را به کشورهایی با دستمزد کم و شرایط کاری بدتر، محکوم کرد. این کارگران به کاندیدای دموکرات، هیلاری کلینتون، که از جهانی‌سازی دفاع می‌کرد، رأی ندادند. و همین وضع در بسیاری از مناطق کارگری آمریکا رخ داد. شبیه این روند نیز در بسیاری از کشورهای اتحادیهٔ اروپا دارد رخ می‌دهد.

 

این رفتار کارگران، واکنشِ قابل‌درکِ آنها به چیزی است که طبقات اجتماعی این کشورها دارند تجربه می کنند: شواهد زیاد و متقاعدکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد که انتقال صنعت به کشورهایی با دستمزد پایین واقعاً به شاخص‌های سطح زندگی طبقهٔ کارگر در کشورهای پیشرفتهٔ سرمایه‌داری، یعنی کشورهای دو سوی اطلس شمالی، آسیب زده است. نیز، شواهدی قوی و قابل‌قبول وجود دارد که نشان می‌دهد که مهاجرت، با اینکه عامل مثبتی برای کشورهای پیشرفتهٔ سرمایه‌داری است، می‌تواند هزینه‌هایی (مانند دستمزدهای پایین) را برای بخش‌های آسیب‌پذیر طبقات اجتماعی با خود به همراه بیاورد که این امر مخالفت این طبقات با مهاجرت خارجیان را توضیح می‌دهد. دستگاه‌های سیاسی- رسانه‌ییِ مسئولِ جهانی‌سازی این‌چنینی، این ملی‌گرایی را اهریمنی جلوه می‌دهد و آن را “واپسگرا”، “اُمُل”، “حمایت‌گرا”، “ضد مدرن”، “منسوخ”، “غیرمنطقی”، “میهن‌پرستی متعصبانه”، و غیره می‌خواند. بنابراین، این دستگاه‌های غالب تلاش می‌کنند روایتی را خلق کنند که ملّی‌گرایی را در نقطهٔ مقابلِ جهان‌گراییِ ظاهراً مدرن و مترقی قرار می‌دهد.

 

نکوهش جهانی‌سازی و همبسته‌سازی اقتصادی توسط احزاب عوام‌گرا همراه با ویژگی دوّم آن جریان دارد که عبارت است از تقبیح و نکوهش کردن احزاب سیاسی‌ای که جهانی‌سازی و همبسته‌سازی اقتصادی را ترویج می‌کنند، و نیز نکوهش کردن سیاست‌های نولیبرالی، مانند اصلاحات بازار کار که باعث ایجاد پراکنده‌کاری و بیکاری می‌شود؛ قطع هزینه‌های عمومی اجتماعی که باعث کاهش حمایت اجتماعی و حقوق اجتماعی می‌شود؛ و تمرکز قدرت دولت مرکزی، که فرض می‌شود صرفاً ابزاری است برای گروه‌های فشار (لابی) مالی و اقتصادی. طرح‌های سیاسی پیشنهادی عوام‌گرایان را دفاع از “ضعیفان”- یعنی مردم- علیه “بالایی‌ها”، یعنی برگزیدگان سیاسی و مدافعان برنامه و هدفِ جهانی‌سازی معرفی می‌کند.
همه اینها ویژگی سوّم را توضیح می‌دهد: برجسته بودن حضور و مشارکت بخش‌های گسترده‌ای از طبقهٔ کارگرِ ظاهراً مأیوس در میان شالوده‌های این جنبش‌ها. در آمریکا، همچون در بریتانیا یا سوئد و فرانسه و آلمان و بسیاری دیگر، بخش‌های بزرگی از طبقات زحمتکش که پیش از این به چپ‌ها رأی می‌دادند اکنون به احزاب عوام‌گرا رأی می‌دهند. البته این بخش‌های جامعه تنها رأی‌دهندگانِ این احزاب نیستند (و گاهی اکثریت این رأی‌دهندگان هم نیستند)، اما نقشی عمده و مرکزی در این جنبش‌های عوام‌گرایِ ضد دستگاه حاکم دارند. در آمریکا، طبقهٔ کارگر سفیدپوست (که اکثریت بزرگی از کل طبقهٔ کارگر این کشوررا تشکیل می‌دهد) در انتخاب شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نقشی اساسی داشت. در حقیقت، بخش‌هایی از طبقهٔ کارگر سفیدپوست آمریکا که پیش از این به کاندیدای سیاه‌پوست (اوباما) رأی دادند، در انتخابات گذشته به دونالد ترامپ رأی دادند. همین امر در بریتانیا نیز رخ داد. طبقهٔ کارگر بریتانیا محورِجنبش مدافع برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا) بود که جنبشی اعتراضی بر ضد دستگاه‌های سیاسی حاکم بر اتحادیهٔ اروپا و به از دست رفتن کنترل ملّی بود که ناشی از عضویت در اتحادیه اروپا است.

 

در سپتامبر ۲۰۱۸، بخش‌های بزرگی از زحمتکشان سوئد به حزبی (دموکرات‌های سوئد) رأی دادند که حزبی عوام‌گرا و راست افراطی است. در فرانسه، ساکنان کمربند سرخ پاریس (مناطق کارگرنشین و هوادار چپ) به ماری لوپن رأی دادند، و در آلمان، همان گونه که در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا رخ داد، کاهش چشمگیرِ سوسیال دموکراسی با رشد و گسترش احزابِ به‌اصطلاخ عوام‌گرای مورد حمایت بخش‌های بزرگی از طبقهٔ کارگر آلمان همراه بوده است.

نویسنده: وینسِنت ناوارو، استاد سیاست عمومی دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا و استاد علوم سیاسیِ در اسپانیا
برگرفته از Counterpunch، ۹ آوریل ۲۰۱۹
نامۀ مردم

تاریخچه اول ماه مه، به قلم رزا لوکزامبورگ

ایده شادى بخش استفاده از جشن و تعطیلى بعنوان ابزارى براى به کرسى نشاندن خواست هشت ساعت کار در روز اولین بار در استرالیا متولد شد. در سال ١٨۵۶ کارگران تصمیم گرفتند بعنوان سمبل هشت ساعت کار در روز، در یک روز معین کار را تعطیل کنند، دور هم جمع شوند و به جشن و ... تاریخچه اول ماه مه، به قلم رزا لوکزامبورگ

ادامه

استرالیا, امریکا, تاریخ, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, کارگری

مصاحبه با “زوگانف” : حزب کمونیست روسیه و رویدادهای جمهوری اوکرائین

انتخابات ریاست جمهوری “اوکرانین” با شکست سنگین رئیس جمهور کودتاچی این کشور پایان یافت و رقیب او در این انتخابات با آرائی بالای ۷۳ در صد پیروز شد.

ادامه

المان, امریکا, اوکراین, بلاروس, جهان, چین, خبر, دیدگاه, روسیه, شرق اروپا

رویکردی کمونیستی به مسئلهٔ زنان، طبقه و جنسیت

پروفسور “مری دی‌ویس”، تاریخ‌دان و نویسنده کمونیست، دیدگاه حزب کمونیست بریتانیا دربارهٔ تفاوت میان ظلم و تبعیض و دلیل‌ اینکه چرا حزب با رواج سیاست‌های فردگرایانهٔ (اندیویدوآلیستیِ) هویت همچون سیاست‌هایی خطرناک برای جنبش زنان و فراسوی آن مخالفت می‌کند را توضیح می‌دهد.

ادامه

انگلستان, جهان, دیدگاه, زنان, مقاله