استبداد سایبری: ادامهٔ توسل حکومت اسلامی به تجسّس و زندان در هراس از خیزش‌های مردمی

در خبرها و گزارش‌ها بود که طرح ”صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی “قرار است در دستور کار هفتهٔ پیش مجلس قرار بگیرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, مقاله

واکنش فلسطین الیوم به انسداد رسانه‌های مقاومت از سوی آمریکا

پایگاه خبری “فلسطین الیوم” که در کنار دیگر پایگاه‌های محور مقاومت توسط آمریکا مسدود شده است، به این اقدام خلاف آزادی مطبوعات واکنش نشان داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خبر رسانی, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, یمن

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس

در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

معیشت، امنیت شغلی، و حقوق خبرنگاران، بخصوص حق تشکیل دادن سندیکاهای مستقل‌شان مانند حقوق دیگر زحمتکشان از سوی رژیم ولایی به‌شدت نقض و پایمال شده‌ و می‌شود. با گسترش دامنۀ اثرات تعدیل ساختاری به تمام عرصه‌های اشتغال زحمتکشان، روزنامه‌نگاران نیز از آسیب اجرای این سیاست‌ها برکنار نمانده‌اند. اوایل سال جاری مدیرمسئول روزنامه شرق نداشتن توان ... در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات, مقاله

علی مطهری خواستار افشای “حکم حکومتی” خامنه‌ای برای بستن تلگرام شد

علی مطهری، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، خواستار افشای “حکم حکومتی” علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای مسدود کردن شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران شد.

 

به نقل از رادیو فرانسه، مطهری در یک سخنرانی در مجلس گفت: “اگر حکم حکومتی در کار بوده، لازم است با ذکر دلایل اعلام شود.”

 

وی با غیرقانونی خواندن فیلترینگ تلگرام اضافه کرد: “قانون، کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه را که دارای ۱۳ عضو از نهادهای مربوط است مسئول این کار قرار داده نه قوه قضائیه را.”

 

پیشتر اعلام شده بود که بسته شدن تلگرام با دستور یک دادگاه در تهران انجام شده است.

 

این سخنان علی مطهری در حالی است که حسن روحانی، روز جمعه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان “توسط این دولت” مسدود نشده و نخواهد شد.”

 

روحانی تأکید کرد که “فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.”

 

با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که مسدودسازی تلگرام بدون همراهی دولت حسن روحانی قابل تحقق نبود.

 

چندی پیش، بعد از خروج علی خامنه‌ای از کانال تلگرام، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی نخستین کسی بود که از این شبکه خارج شد.

 

“فیلتر جواب نمی‌دهد، باید برق را قطع کنیم”

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید که مسدود کردن تلگرام کاربران را به سمت استفاده از “فیلترشکن‌های آمریکایی” سوق داده است. یک وگیل دادگستری از شکایت گروهی شهروندان از حکم دادگاه مسدود کردن تلگرام خبر داد.   به نقل از صدای آلمان: جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس ایران با اشاره به فیلترینگ تلگرام با حکم دادگاه، ... “فیلتر جواب نمی‌دهد، باید برق را قطع کنیم”

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

اطلاعیه دولت در مورد فضای مجازی

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در پی محدودیت‌های اعمال شده در بخشی از فضای مجازی، طی اطلاعیه ای اعلام کرد: سیاست و برنامه دولت در حوزه فضای مجازی مبتنی بر صیانت از حق انتخاب شهروندان و مقابله با هرگونه انسداد و یا انحصار در حوزه شبکه های اجتماعی است.

ادامه

اطلاعیه, ایران, حقوق بشر, خبر