چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

علائم حیاتی ساناز الهیاری در یازدهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین به حداقل رسیده است

به گزارش کانال تلگرامی پیگیری بازداشت شدگان هفت‌تپه، ساناز اله‌یاری، عضو هیئت تحریریه نشریه اینترنتی گام ۲۳ تیر در یازدهمین روز اعتصاب غذا دچار افت فشار، کم‌آبی و ضعف جسمانی شده است.

 

بر اساس این گزارش پزشک بهداری زندان اوین پس از معاینه اله‌یاری وضعیت جسمانی او را «وخیم» اعلام کرده و گفته است که شدن علائم حیاتی اله‌یاری به حداقل رسیده است و احتمال اخلال در تنفس او بسیار بالا خواهد بود.

 

ساناز الهیاری که همراه همسرش، امیرحسین محمدی‌فر، زمستان سال گذشته بازداشت شد، از پنجشنبه ۱۳ تیر اعتصاب غذا کرده است.

 

محمدی‌فر نیز از همان روز در اعتراض به بلاتکلیفی‌اش در زندان و عدم رسیدگی پزشکی اعتصاب غذا را آغاز کرده است.

 

ماموران زندان از یک روز قبل (شنبه ۲۲ تیر) باردیگر به این دو زندانی اجازه تماس تلفنی با خانواده‌شان را نمی‌دهند.
علاوه بر این دو، امیر امیرقلی، یکی دیگر از اعضای هیئت تحریریه نشریه گام در زندان است.

 

امیر حسین مهدوی فر و ساناز الهیاری، دو تن از اعضای تحریریه نشریه «گام» هستند که پیش‌تر در منزل پدری خود بازداشت شده بودند، گزارش شده که این دو هم‌اکنون به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل شدند.

 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ⁧امیرحسین محمدی فر ⁩و⁧ ساناز الهیاری، سردبیر و عضو تحریریه نشریه‌گام به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل شدند.

 

نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی «گام»، تا کنون سلسله یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و در پیوند با اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر کرده است.

 

امیرحسین محمدی فر و همسرش ساناز اله یاری، از اعضای نشریه «گام» در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۹۷ در منزل پدری خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 

امیرحسین محمدی‌فر پیش از این نیز سابقه بازداشت را در کارنامه خود داشت.

 

این روزنامه نگار چپ، از اعضای سابق دانشجویان آزادیخواه و برابر طلب تهران، عضو پیشین هیات تحریریه نشریه‌های دانشجویی خاک و آرمان نو و دانش‌آموخته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران است.

صدای حق‌طلبی جوانان و دانشجویان، خاموش‌شدنی نیست!

برپایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری، روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ مقابل پردیس هنرها تجمع کردند. دانشجویان معترض در تجمع‌شان شعارهای: “آزادیِ انتخاب حق مسلم ماست”، “نان، کار، آزادی، حجابِ اختیاری”، “دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”و”بیگاری بیکاری حجاب اجباری”سر می‌دادند.

ادامه

ایران, جنبش دانشجویی, حقوق بشر, خبر, زنان

سلحشوری: مسئولین ارشد دانشگاه آزاد باید استعفا می‌دادند/ در این کشور ارزانتر از جان انسان چیزی وجوددارد؟

پروانه سلحشوری، درباره حادثه اخیر دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و جان باختن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، اظهار داشت: ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، بسیار متاسفم که در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد،

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی