ژنرال اسرائیلی: ارتش رژیم مدت‌هاست کنترل میدان را از دست داده

سرلشکر ذخیره ارتش اسرائیل ضمن انتقاد شدید از رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، اذعان کرد که ارتش اسرائیل مدت‌هاست کنترل زمین و عرصه میدانی را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، اسحاق بریک ژنرال ارتش اسرائیل در گفت و گو با روزنامه معاریو تاکید کرد: هرتزی هالیوی رئیس ... ژنرال اسرائیلی: ارتش رژیم مدت‌هاست کنترل میدان را از دست داده

ادامه

استراتژیک, اسراییل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

هشدار رئیس‌جمهوری مصر و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به تبعات حمله نظامی اسرائیل به رفح

رئیس‌جمهوری مصر نسبت به برنامه‌های اسرائیل پیرامون عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد. به گزارش ایلنا به نقل از الخلیج آنلاین، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر نسبت به برنامه‌های اسرائیل پیرامون عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد. ‌السیسی در کنفرانس مطبوعاتی با ‌نخست‌وزیر هلند اسرائیل را ... هشدار رئیس‌جمهوری مصر و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به تبعات حمله نظامی اسرائیل به رفح

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, مصر, هلند

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

واشنگتن پست: هرج و مرج در غزه ساخته خود اسرائیل است

به مدت سه ماه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، علنا دم از رویای سقوط حماس در شمال غزه زد و هشدارها مبنی بر اینکه کمبود شدید مواد غذایی و افزایش خلأ قدرت در حال ایجاد وضعیتی از هرج و مرج است را نادیده گرفت. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: اما پس ... واشنگتن پست: هرج و مرج در غزه ساخته خود اسرائیل است

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی, گزارش

عطوان: گفت‌وگوی عراق با آمریکا وقت تلف کردن است

تحلیلگر برجسته عربی با اشاره به جنایت‌های آمریکایی‌ها در عراق، که به نابودی این کشور و قتل میلیون‌ها شهروند آن منجر شد، تأکید کرده که اگر گفت‌وگوی راهبردی میان طرفین به پرداخت تریلیون‌ها دلار غرامت به عراق متمرکز نشود، بی‌فایده و وقت تلف کردن است.

 

“عبدالباری عطوان” تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای “رای الیوم” نوشت: ظهر پنجشنبه در بغداد از طریق ویدیو کنفرانس، گفت‌وگوی آمریکا و عراق برای بررسی ابعاد مختلف روابط دو طرف، به‌ویژه حضور نظامی آمریکا و چشم‌انداز همکاری‌ها در آینده، آغاز شد. این گفت‌وگو چند ساعت پس از حمله موشکی “ناشناس” به سفارت آمریکا در منطقه “الخضراء” انجام شد؛ حمله‌ای که تلفاتی انسانی برجای نگذاشت.

 

دستور کار این گفت‌وگو و تمامی ادبیات‌های مربوط به آن را برای یافتن واژه “غرامت‌های” آمریکاییِ در خور عراق و شهدای آن به دلیل( جنایت) لشکرکشی به عراق در سال ۲۰۰۳ و اشغال آن، مورد بحث قرار دادیم ولی به هیچ‌وجه اثری از آن را پیدا نکردیم.

 

طرف آمریکایی خواستار این گفت‌وگو شد؛ زیرا پس از رسیدن “مصطفی الکاظمی” رئیس سابق سازمان اطلاعات عراق به سمت نخست‌وزیری در این گفت‌وگو فرصتی مناسب یافته است. به‌ویژه این‌که الکاظمی به روابط خوبش با آمریکایی‌ها و همپیمانان عرب‌شان معروف است، به طوری‌که الکاظمی چند روز پس از تصدی سمت نخست‌وزیری به سفر به واشنگتن دعوت شد، در حالی‌که هیچ‌یک از همتایان سابقش، از زمان استعفای دولت “حیدر العبادی”، چنین دعوتی را دریافت نکردند. همین امر ایجاد می‌کند که او این خواسته‌های مشروع عراق را مطرح کند و حتی به آنها پایبند باشد و آنها را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

 

در این مقاله به موضوع جبران خسارت‌ها متمرکز می‌‌شویم؛ چرا که آن اولا حق مشروع است به‌ویژه این‌که عراق در حال حاضر با یک بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و ممکن است دولت نتواند حقوق حدود ۸ میلیون کارمند و بازنشسته را اواخر ماه جاری پرداخت کند، دوم این‌که این غرامت‌ها طبق تمامی قوانین بین‌المللی مشروع و قانونی شده است؛ زیرا دلایلی که دولت “جورج دبلیو بوش” رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به آن استناد کرد یعنی وجود تسلیحات کشتار جمعی، دروغ و کذب بودن آن مشخص شد.

 

روز چهارشنبه، “دونالد ترامپ” رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ژنرال “کالن پاول” که وزیر خارجه وقت( زمان لشکرکشی به عراق) بود و گزارش کذب او که یک ماه قبل از این حمله به شورای امنیت ارائه داده بود تا بستر این لشکرکشی و توجیه آن را هموار کند، تاخت. ترامپ پاول را متهم کرد که دلیل دخالت آمریکا در جنگ‌های فاجعه‌بار خاورمیانه بود ولی ترامپ به دلیل نژادپرستانه، جرات نکرده است بوش را نیز سرزنش کند.

 

اگر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در توییت خود در توئیتر رسما اذعان کرده که هیچ‌گونه اسلحه کشتار جمعی در عراق وجود نداشته، پس چرا مساله غرامت‌ها در راس دستور کار این گفت‌وگو قرار ندارد؟. اعتماد به این توییت در کنار دیگر اعترافات و شمار زیادی اسناد چنین امری را مورد تایید قرار می‌دهد.

 

محاصره تحمیلی آمریکا علیه عراق طی افزون بر ۱۳ سال برای گرسنه نگه‌داشتن ملت عراق و محروم کردن آن از تمامی نیازهای اساسی و نیز جلوگیری از صادرات نفت آن و واردات ساده‌ترین کالاها، به شهادت بیش از یک میلیون انسان منجر شد و سپس بعد از آن، لشکرکشی سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد تا بیش از یک میلیون نفر دیگر- طبق آمار نشریه پزشکی معروف انگلیسی” لانست- به خاک و خون بکشد و زیرساخت‌های اساسی این کشور را نابود و ۳۰۰ دانشمند عراق را ترور کند و بذر فتنه که اساس تمامی شرارت‌ها و مصیبت‌ها است را بپاشد.

 

ما این حقایق را با ارقام و اعداد جلوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر قرار می‌دهیم به این امید که نمایندگانش این موضوع را در این گفت‌وگوی استراتژیک مطرح کنند.

 

موضوع دیگری، که نباید آن را نادیده گرفت، حضور ۶ هزار سرباز آمریکایی در ۱۲ پایگاه آمریکایی در عراق است( گفته می‌شود آمریکا ۸ تا از این پایگاه‌ها را از بیم حملات موشکی به آنجا تخلیه کرده است)، این حضور نظامی آمریکا غیرقانونی شده و به یکی از منابع تنش به‌ویژه بعد از تصمیم پارلمان منتخب عراق مبنی بر بیرون راندن فوری این نیروها، تبدیل شده است. پس آیا مذاکره‌کنندگان عراقی این موضوع را در گفت‌وگو با همتایان آمریکایی‌شان مطرح خواهند کرد؟

 

چطور می‌شود با این عجله جنایت آمریکا در ترور فرماندهان “سردار قاسم سلیمانی” فرمانده نیروی قدس و “ابومهدی المهندس” نایب رئیس هیئت الحشد الشعبی در خاک عراق را فراموش کرد.

 

از نظر ما، هرگونه گفت‌وگویی که شامل درخواست عذرخواهی رسمی آمریکا به خاطر اشغال ظالمانه و مبتنی بر دروغ‌ها و نیز پرداخت تریلیون‌ها دلار به عنوان غرامت نباشد، گفت‌وگویی بی‌فایده و وقت تلف‌کن و نیز توهین به ملت عراق و میراث عظیم فرهنگی آن تلقی می‌شود.

 

با آمریکا، که عراق را نابود کرده، میلیون‌ها تن از شهروندان این کشور را به شهادت رسانده است و میلیون‌ها کودک را یتیم کرده و نیز آن را به کشوری شکست‌خورده و احاطه‌شده با هرج و مرج تبدیل کرده است و بستر مناسب در آن را برای برپایی خلافت اسلامی( داعش) هموار کرده است، نمی‌توان مانند دوست یا همپیمان تعامل کرد و باید در برابر آن با تمامی ابزارها و شیوه‌ها مقاومت کرد. معتقد نیستیم که ملت بزرگ عراق، که آمریکا را به عقب‌نشینی تحقیرآمیز در سال ۲۰۱۱ مجبور کردند، چنین جنایت‌هایی را فراموش خواهند کرد و حضور نیروهای‌شان در خاک عراق را خواهند پذیرفت.

تسنیم

بیانیهٔ مشترک حزب‌های کارگری کمونیستی جهان در اعتراض به‌سیاست الحاق دائمی مناطق اشغالی فلسطین به اسرائیل!

در شامگاه شنبه ۱۷ خردادماه ۹۹ هزاران نفر از شهروندان عرب و یهودی اسرائیل در اعتراض به سیاست‌ فاجعه‌بار الحاقِ دائمی سرزمین‌های اشغالی فلسطینی به اسرائیل به‌وسیلهٔ دولت راست افراطی حاکم در تل‌آویو و حامیانش در کاخ سفید آمریکا تظاهراتی گسترده در میدان “رابین” در قلب تل‌آویو برگزار کردند.

ادامه

اسراییل, امریکا, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کمونیسم

توافق واشنگتن و بغداد بر سر کاهش نظامیان آمریکایی در عراق

دولت‌های آمریکا و عراق پنج‌شنبه شب در بیانیه مشترکی در پی آغاز مذاکرات استراتژیک میان دو کشور از توافق برای کاهش حضور نظامی واشنگتن در عراق ظرف چند ماه آینده خبر دادند.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق