هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

عطوان: ناتو عربی اعلام جنگ فرقه‌ای جدید در منطقه است

روزنامه فرامنطقه ای ‘رأی الیوم’ در یادداشتی روز دوشنبه با انتقاد از تشکیل ائتلاف موسوم به «ناتو عربی»، نوشت: تشکیل ائتلاف جدید به معنای اعلام آغاز جنگ های مذهبی و فرقه‌ای جدید در منطقه خاورمیانه و اجرای طرح اسرائیل خواهد بود.

 

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مسائل منطقه در این مطلب افزود: «اتفاقی نیست که «جیمس متیس» وزیر دفاع آمریکا به ستاره نشست های کنفرانس «گفت و گوهای» منامه که به مدت سه روز با حضور وزیران امور خارجه اعضای همکاری خلیج فارس به استثنای قطر در بحرین برگزار شد، تبدیل شود، چرا که هدف نخست و برجسته این کنفرانس، آماده سازی سیاسی و فکری برای ائتلاف موسوم به «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» یا «ناتو عربی» است، ائتلافی که عملا در ابتدای سال جدید هجری قمری در واشنگتن کلید خورد، جایی که تمامی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در کنار مصر و اردن و به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تشکیل شد.

 

کنفرانس «گفت و گوی منامه» در واقع تکمیل پروسه دیدار رئیسان ستاد اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، مصر و اردن بود که ماه گذشته میلادی با حضور ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا تشکیل شد و عمیقا در مورد ناتو عربی که ماموریت اصلی اش مقابله سیاسی، نظامی و اقتصادی با ایران است، بحث و تبادل نظر شد.

 

کنفرانس گفت و گو منامه پرده از دو تحول اساسی در منطقه گشود که می تواند جهت دهی ائتلاف جدید در منطقه باشد.

 

تحول نخست: ارتباط مخفیانه میان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تحت نظارت آمریکا برای حل و فصل بحران قطر است که به نظر می رسد پیشرفت قابل توجهی در این باره به وقوع پیوسته باشد، عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان که پس از دو ماه غیبت در انظار عمومی دیده شد، با زبانی کاملا دوستانه تاکید کرد که دوحه از شرکت کنندگان در ائتلاف استراتژیک جدید برای رویارویی با ایران خواهد بود.

 

الجبیر گفت که مسئولان قطری در نشست های امنیتی اخیر که در ریاض بر سر آن توافق شده است، حضور داشتند، این سخنان تنها دو روز پس از سخنرانی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کنفرانس داووس صحرا انجام می شود که اقتصاد قطر را سنگ بنای اقتصادهای قدرتمند در منطقه خاورمیانه توصیف کرد، به عبارت دیگر، دوحه دیگر دولت شرق سلوی نیست و عبارت های (توهین آمیز) همچون «گروهک حمدین» و عبارت دیگری که از آغاز بحران قطر در ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) مکررا به کار برده شد، خبری نیست.

 

تحول دوم این که اسرائیل نهمین عضو در ناتو عربی خواهد بود، چرا که تمهیدات برای عادی سازی روابط اعراب و تل آویو ریخته شد و سفر هیات های ورزشی اسرائیلی به دوحه و ابوظبی و نتانیاهو به مسقط را می توان مقدمه ای برای مشارکت تل آویو در این کنفرانس اعلام کرد.

 

به باور من، حضور اسرائیل در کنفرانس ژانویه سال آینده در واشنگتن که در آن رسما ائتلاف جدید کلید می خورد، دور از انتظار نیست، به خصوص این که «یوسف بن علوی» وزیر امورخارجه عمان در کنفرانس منامه خطاب به حاضران گفت: وجود اسرائیل در خاورمیانه یک امر مسلم است و ما و جهان این واقعیت را درک می کنیم و شاید زمان آن فرا رسیده باشد که با تل آویو به مانند دیگر کشورها رفتار شود.

 

هرچند من با «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امورخارجه بحرین که اعلام کرد، ائتلاف جدید موجب توسعه امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه می شود و به کشورها یاری می رساند تا با چالش های کنونی مقابله کنند، مخالفم.

 

ما بر این باوریم که پیمان ناتو عربی که شامل کشورهای دوست واشنگتن است و کشورهای عربی بسیاری را از قلم انداخته است، از آرمان فلسطین به صورت کلی تخطی کرده است و ارتباط سیاسی، اخلاقی و دینی با موضوع فلسطین را از هم گسسته است، به باور من این پیمان اعلام یک جنگ مذهبی جدید در منطقه و اجرای طرح اسرائیل برای ویرانی ایران به سبک آنچه در عراق، سوریه، لیبی و یمن رخ داد، خواهد بود.

 

پیمان ناتو عربی کشورهای همان نقشی را بازی خواهند کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و دیگر کشورهای عربی در جنگ علیه عراق، سوریه، لیبی و یمن بازی کردند، یعنی همان لاپوشانی کشورهای عربی و اسلامی بر جنگ های آینده آمریکا و اسرائیل علیه ایران در منطقه است، اما این بار قضیه کاملا متفاوت است، واشنگتن در جنگ های گذشته اش وعده های رنگین می داد و متعهد به یافتن راه حلی برای موضوع فلسطین و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی می داد، اما رویه کاخ سفید در جنگ احتمالی علیه ایران، به صورت کلی تغییر کرده است به گونه ای که آرمان فلسطین با معامله قرن از اساس نابود می شود.

 

نتانیاهو که پنجشنبه گذشته در مسقط بود، اگر بخواهد روزهای آینده به ابوظبی، منامه، دوحه یا ریاض برود، دیگر تعجب همگان را بر نمی انگیزاند، چرا که ما شاهد تولد یک ائتلاف جدید در منطقه و جایگزین شدن آن به جای سازمان های به حاشیه رانده شده کنونی و در راس آنها اتحادیه عرب هستیم، ائتلاف جدیدی که اسرائیل ستون اصلی آن را تشکیل خواهد داد و این رژیم از دشمن به متحد و دوستی تبدیل می شود که از هم پیمانان جدیدش دفاع می کند.»

ایرنا

انگلیس نگران گسترش نفوذ روسیه در جهان است

وزارت دفاع انگلیس در گزارشی نسبت به افزایش حضور نظامی روسیه در عرصه بین‌المللی، بخصوص در قطب شمال، خاورمیانه و شمال آفریقا ابراز نگرانی کرده و خواستار تکمیل راهکار دفاعی ملی این کشور شده است.

ادامه

اسیای مرکزی, انگلستان, جنوب شرق آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال افریقا

کریمی قدوسی: کارشناسان ایرانی در حال مذاکره با آمریکا در عمان هستند

جواد کریمی قدوسی گفت: علیرغم نهی مقام عظمای ولایت، خبر موثق داریم که کارشناسان وزارت خارجه در عمان مشغول مذاکره با همتایان آمریکایی خود هستند.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عمان

لاوروف: آمریکا می‌خواهد یک “شبه دولت” در شرق فرات ایجاد کند/توافق ادلب موقتی است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا با کمک هم‌پیمانان سوری خود تلاش می‌کند از اراضی شرق فرات برای ایجاد یک شبه‌دولت استفاده کند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, مصر

کری: با خروج آمریکا از برجام احتمال جنگ در خاورمیانه بسیار بیشتر شده

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌”جان کری” وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز جمعه درباره جنگ با ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, مصر