گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

عطوان: تشکیل ‘ناتو عربی’ بهانه آمریکا برای دوشیدن کشورهای خلیج فارس است

عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز روزنامه ‘رأی الیوم’ ضمن اعلام این مطلب افزود: تماس های آمریکا برای شکل گیری ‘ ناتو عربی ‘ توسط کشورهای خلیج فارس وارد مرحله جدی شده است و در اجلاس واشنگتن در ماه اکتبر این موضوع به طور رسمی اعلام خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، همزمان با جنگ فزاینده تهدیدهای لفظی میان آمریکا و ایران گزارش های رسیده و مطالب لو رفته در مطبوعات نشان می دهد که دولت دونالد ترامپ این روزها مشغول انجام تماس های فشرده به منظور تشکیل یک ائتلاف نظامی جدید با کشورهای خلیج فارس در کنار مصر و اردن به منظور مقابله با ایران در منطقه و تشکیل یک سامانه دفاع موشکی و پی ریزی استراتژی مبارزه با تروریسم است.

 

به گفته این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب، هدف اجلاسی که قرار است طی روزهای دوازدهم و سیزدهم اکتبر آینده بنا به درخواست رئیس جمهور ترامپ و با حضور رهبران هشت کشور دعوت شده در واشنگتن برگزار شود، تاسیس ‘ ائتلاف ناتو عربی ‘ است و تنها به کشورهای همپیمان واشنگتن در منطقه منحصر می شود.

 

عطوان از همزمان شدن این حرکت با پیش بینی به عمل آمده در زمینه اقدام نظامی علیه ایران در آینده موردنظر از سوی یک گزارش استرالیایی به عنوان ‘نکته قابل توجه’ نام برده و به نقل از مقامات استرالیا نوشت: واشنگتن آماده بمباران تاسیسات هسته ای در ایران در ماه آینده است .

 

بر اساس این گزارش، هیاهوی رسانه ای به راه افتاده پس از حمله انصارالله به یک نفتکش سعودی در دریای سرخ و متوقف شدن صادرات نفت عربستان از گذرگاه باب المندب بیش از پیش زمینه را برای شکل گیری چنین ائتلاف جدیدی با نظارت آمریکا فراهم کرد زیرا به گفته عطوان، عربستان و امارات خواستار دخالت نهادهای بین الملل به منظور تامین امنیت این گذرگاه راهبردی هستند که ۵ درصد تجارت جهانی و بیش از ۵ میلیون بشکه نفت در روز از آن عبور می کند . ریاض و ابوظبی همچنین خواستار ناکام ماندن تهدیدهای ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز هستند که در مقایسه با تنگه باب المندب حائز اهمیت بیشتری است.

 

سردبیر رای الیوم معتقد است که بحث و بررسی این طرح آمریکایی در بردارنده چند نکته اساسی است که عبارتند از:
اول : اردن و مصر چه موضعی در مورد این ائتلاف اتخاذ خواهند کرد و آیا در صورت شکل گیری به آن خواهند پیوست و آیا در اجلاس اکتبر در واشنگتن شرکت خواهند کرد؟

 

دوم : رابطه اسراییل با این ائتلاف جدید چیست و آیا عضو آن خواهد شد و در صورت عضویت ماهیت آن علنی خواهد بود یا محرمانه ؟

 

سوم : بحران خلیج فارس به عنوان مانعی بر سر راه این ائتلاف چگونه برچیده خواهد شد و آیا کشور قطر از رابطه ممتاز خود با ایران چشم پوشی خواهد کرد و آیا در پاسخ به شرایط آمریکا ، عربستان و امارات در این خصوص تمامی پیوندهایش را با ایران قطع خواهند کرد؟

 

چهارم : آیا آمریکا با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار جهت گسترش پایگاه نظامی اش در قطر می خواهد از آن به عنوان یکی از پایه های اصلی ائتلاف جدید عربی آمریکایی استفاده کند ؟ آیا آمریکا می خواهد به قطر در جنگ احتمالی آینده با ایران نقش اساسی ببخشد؟

 

عطوان معتقد است که با توجه به غیرعلنی بودن جزئیات طرح آمریکا در این خصوص هنوز زود است بتوان به اکثر این سوال ها پاسخ داد اما وی احتمال می دهد که هدف از جنگ تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا ایجاد ترس و وحشت در میان ملت های عرب به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس است تا بدین ترتیب پیوستن به این ائتلاف جدید و پرداخت کامل هزینه های عضویت قابل توجیه شود.

 

وی نحوه پیوستن به این ائتلاف و تحقق بخشیدن به برنامه های سیاسی و نظامی اش را به یکی دیگر از مسائل قابل توجه جهت بحث و بررسی در این خصوص دانسته و گفت: از نظر نظامی برنامه های آموزشی و شکل گیری سپر موشکی در آینده و از نظر سیاسی پیوستن کشورهای عضو به محاصره اقتصادی بی سابقه در نظر گرفته شده علیه ایران در ماه نوامبر آینده به ویژه پیشگیری از صدور نفت ایران و توقف هر نوع مبادله تجاری با تهران می بایست مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

 

عطوان با تاکید بر اینکه کشورهای خلیج فارس توان مخالفت با درخواست ترامپ را ندارند ، احتمال داد که آنها از نشست آتی واشنگتن با خزانه های تهی شده و یا بسیار بدهکار بیرون خواهند آمد زیرا واشنگتن فهرست بلندبالایی از هزینه های نظامی را در اختیارشان قرار خواهد داد و آنها به ناچار مجبورند بی هیچ گفت وگویی آنها را پرداخت کنند.

 

وی اظهار داشت: کشورهای خلیج فارس به سوی یک جنگ منطقه ای بزرگ سوق داده می شوند که هیزم آن و تامین کننده هزینه های جنگی خواهند بود که نتایج آن غیرقابل تضمین است و حتی اگر آمریکا در آن پیروز شود ، پیروزی اش با ویران شدن منطقه و اقتصادش و شهرهایش و کشته شدن صدها هزار تن از ساکنانش همراه خواهد شد زیرا ایران به طور حتم پاسخ آمریکا را خواهد داد و تماشاچی نخواهد ماند.

ایرنا

دولت ترامپ، سیاست‌های ماورای راست و شبه‌فاشیستی‌ و خطر آن برای مردم ایران

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های جهان دونالد ترامپ در پیغام توییتری که روز اول مردادماه منتشر کرد، در پاسخ به حسن روحانی نوشت: “به رئیس جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است.

ادامه

اسراییل, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, خاورمیانه, عربستان سعودی, فرانسه

امارات اعلام کرد که با چین درباره ایجاد روابط همه‌جانبه استراتژیک به‌توافق رسیده‌است

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در سفر به امارات با مقامات این کشور دیدار و در حضور محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و دیگر مقامات این کشور ۱۳ توافق‌نامه و یادداشت تفاهم را امضا کرد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جهان, چین, خاورمیانه, خبر

کویت با کشاندن پای چین به منطقه یک رقیب قدرتمند برای امریکایی‌ها ایجاد کرد

سرمایه گذاری کلان چینی ها که قرار است در راستای طرح راه ابریشم در کویت صورت پذیرد، عراقی ها را حسرتمند و آینده آمریکا را در منطقه – به باور کارشناسان – در معرض تهدید قرار داده است.   شیخ ‘صباح احمد الصباح’ امیر کویت در نهم جولای ۲۰۱۸ (۱۸ تیر ۹۷) در سفری به ... کویت با کشاندن پای چین به منطقه یک رقیب قدرتمند برای امریکایی‌ها ایجاد کرد

ادامه

امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق, کویت

قانون نژادپرستانه “کشور یهودی” در پارلمان اسرائیل به تصویب رسید

پارلمان اسرائیل (کنست) بامداد پنج شنبه قانون پایه قومیت را با ۶۲ رأی موافق و ۵۵ رأی مخالف تصویب کرد. پس از تصویب این قانون، نمایندگان عرب کنست، آن را پاره کرده، به سمت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پرتاب کردند. این اقدام آنان سبب شد یولی آدلشتاین دستور دهد آنها را از صحن کنست ... قانون نژادپرستانه “کشور یهودی” در پارلمان اسرائیل به تصویب رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین