مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

عطوان از شش دلیل درباره قریب‌الوقوع بودن نبرد ادلب می‌نویسد

با پایان تعطیلی عید قربان و همچنین تعطیلات تابستان در اروپا و آمریکا منطقه خاورمیانه در آستانه عملیات‌های نظامی بی‌سابقه‌ای است که محور آن سوریه و استان ادلب و حومه آن است.

 

ارتش سوریه برای این حمله بی‌سابقه با حمایت روسیه آماده می‌شود اما در مقابل ائتلاف آمریکا می‌خواهد با تمامی امکاناتش این عملیات را ناکام بگذارد و مجددا به مقوله “تغییر نظام” در دمشق بعد از حدود دو سال از کنار گذاشتن این مقوله بازگردد.

 

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله‌ای درباره عملیات ادلب سوریه با این مقدمه نوشت: احتمال وقوع چنین درگیری‌های نظامی به دلایل زیر وجود دارد:

 

اول: تأکید خبرگزاری بلومبرگ آمریکا بر تهدیدات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با همتای روسش در ژنو که نشان می‌دهد آمریکا حملات کوبنده‌ای را به اهدافی در عمق سوریه در صورت استفاده از سلاح شیمیایی انجام خواهد داد.

 

دوم: هشدار وزارت دفاع روسیه در بیانیه رسمی نسبت به حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه برای سرپوش گذاشتن بر طرحی به منظور حمله گسترده گروه‌های مسلح به حلب و حماه و پایان سیطره ارتش سوریه بر این دو استان.

 

سوم: رسیدن ناوشکن آمریکایی The Sullivans مجهز به ۵۶ موشک بالدار تام هاوک به منطقه خلیج فارس و چندین بمب‌افکن استراتژیک به پایگاه آمریکایی العدید در قطر برای شرکت در حمله احتمالی به سوریه.

 

چهارم: مقامات روسیه تأکید دارند که آمریکا دنبال بهانه‌های جدیدی است تا حمله ساختگی شیمیایی در جریان عملیات ادلب ایجاد کرده و آن را به ارتش سوریه نسبت دهد.

 

پنجم: رفتن وزیر دفاع ایران به دمشق و دیدارش با همتای سوریه‌ای خود و گفت‌وگویش با وی درباره تحولات نظامی سوریه از جمله تهدیدات آمریکا.

 

ششم: دعوت ابومحمد الجولانی، رهبر هیئت تحریر الشام (النصره سابق) به “جهاد علیه دولت سکولار سوریه” و ترور بسیاری از حامیان آشتی با ارتش سوریه و بازداشت ۵۰۰ تن دیگر و کاهش اتهامات آمریکا علیه این گروه.

 

هفتم: آغاز بسیج عمومی هزاران فرد مسلح در ادلب و حومه آن برای مقابله با ارتش سوریه و انجام عملیاتی برای اشغال شهرهای حلب و حماه.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با بحران داخلی خفقان‌آوری به خاطر وضعیت متزلزل معاونانش از جمله مایکل کوهن، وکیل سابق خود که اطلاعات بسیار خطرناکی درباره رسوایی‌های جنسی ترامپ و نقض قوانین کمک مالی به کمپین انتخاباتی را ارائه کرد و همین اطلاعات می‌تواند به اسناد موثقی برای استیضاح و برکنار ترامپ تبدیل شوند در نتیجه جای تعجب نیست که ترامپ تصمیم بگیرد جنگ در سوریه را برای کاهش فشارها و منحرف کردن نگاه‌ها و جلب حمایت از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر به راه بیندازد.

 

آمریکا خواهان پایان جنگ در سوریه با پیروزی سوریه، روسیه و ایران و آغاز بازسازی و بازگشت آوارگان نیست برای همین برای کارشکنی در حمله به ادلب تلاش می‌کند و از وضعیت این شهر به عنوان برگ برنده‌ای برای دستیابی به امتیازهای استراتژیک مثل خروج نیروهای ایرانی از سوریه و مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کند.

 

تجاوز جدید آمریکا، انگلیس و فرانسه احتمالا شعله جنگ گسترده‌تری را در منطقه برخواهد افروخت چراکه ویرانگرتر خواهد بود و چه بسا برخی اهداف در دمشق و مقرهای نهادهای اصلی سوریه از جمله کاخ ریاست‌جمهوری را هدف قرار دهد.

 

هشدارهای روسیه نسبت به هرگونه حمله نظامی جدید و لحن تند وزارت دفاع این کشور نشان می‌دهد که روسیه این بار دست بسته باقی نمی‌ماند و از عملیات ارتش سوریه به شدت حمایت می‌کند چراکه همزمان نگران افزایش حملات پهپادی گروه‌های مسلح به پایگاه هوایی‌اش در حمیمیم است. چین نیز همین موضع را دارد و می‌خواهد از شر تروریست‌های ترکمان اویغوری که حدود ۵۰۰۰ تن از آن‌ها در ادلب هستند خلاص شود چراکه بازگشت این‌ها به مشکل بزرگی برای چین تبدیل خواهد شد.

 

جنگ ادلب نقطه عطف مهمی در جنگ سوریه است و شاید نتایجش به ترسیم مجدد نقشه راه خاورمیانه از نظر سیاسی و نظامی منجر شود. روسیه به راحتی دستاوردهایش درباره پرونده سوریه را قربانی نمی‌کند. ما اکنون در مقابل جنگ “پشیمان کننده” بین روسیه و ائتلاف آمریکایی‌ هستیم و اگر تهدیدات متقابل در رسیدن به راهکار سیاسی بحران در ادلب مثل حلب و غوطه شکست بخورد ما در مقابل فاجعه انسانی بزرگی هستیم که بهای آن را غیرنظامیان بی‌گناه می‌پردازند.

ایسنا

ترکیه دو راه پیش روی هیئت تحریر الشام در ادلب گذاشت

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از مذاکرت میان هیئت تحریر الشام و حزب اسلامی ترکستانی و سایر گروه‌های مسلح از یک سو و فرماندهی نیروهای ترکیه در شمال سوریه از سوی دیگر با هدف رسیدن به توافق نهایی درباره انحلال این هیئت خبر داد.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

روسیه: احتمالا ظرف ۴۸ ساعت آینده حمله شیمیایی در ادلب صورت می‌گیرد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یک گروه از شبه‌نظامیان که تحت آموزش گروه موسوم به “زیتون” قرار گرفتند، ظرف دو روز آینده قصد دارند یک عملیات نجات قربانیان حمله با تسلیحات شیمیایی در ادلب به راه بیندازند.

ادامه

انگلستان, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

روزنامه «کامرسانت»: محور مذاکرات مقامات ترکیه با پوتین چه بود؟

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: اوضاع در مناطق شمال غربی سوریه در استان ادلب، جایی که چند هفته است مقدمات اجرای عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه در حال فراهم سازی است، موضوع مذاکرات مهمی در کاخ کرملین در روز جمعه بود.

ادامه

ایران, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا