وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

عطوان؛ ناتوی عربی فریبی بزرگتر از خدعه جنگ جهانی اول برای منطقه است

عبدالباری عطوان در مطلبی درباره مراسم یادبود یکصدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول و احترام به نظامیانی که در جریان جنگ کشته شده‌اند، آورده است: این نظامیان با ما جنگیده‌اند و اراضی ما را اشغال کرده و آنرا تحت قیمومیت فرانسه و بریتانیا قرار داده و هزاران عرب و مسلمان را کشته‌اند.

 

وی می‌نویسد: جنگ جهانی اول فریب بزرگ حاکمان ما از سوی انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها که از ما خواستند ضد عثمانی قیام کنیم تا در ازای آن استقلال کامل در سرزمین‌های امپراتوری عثمانی به دست آوریم، محسوب می‌شود.

 

شریف حسین این دروغ ها را باور کرد و اعلام قیام عربی بزرگ کرد اما پس از پایان جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها به عهد خود وفا نکردند و با فرانسوی‌ها میراث عثمانی را در جهان عرب در چارچوب توافق سایکس-پیکو تقسیم کردند و بیانیه بالفور درباره دادن فلسطین به یهودی‌ها را صادر کردند.

 

عطوان نوشت: پس از صد سال تاریخ دوباره تکرار می‌شود و آمریکا ایفاگر نقشی است که انگلیس و فرانسه ایفا کردند و زمینه را برای انقلاب عربی بزرگ دیگری با نام ناتوی سنی عربی برای ورود به جنگ مشابه و این بار ضد ایران و با مشارکت اسرائیل مهیا می‌کنند.

 

این تحلیلگر مشهور جهان عرب می‌افزاید: شریف حسین انقلاب بزرگ عربی را از مکه شروع کرد و ملک سلمان و چه بسا فرزندش محمد بن سلمان، رهبر عربی برای به حرکت درآوردن سنی عربی زیر چتر آمریکایی – اسرائیلی تحت عنوان مقابله با آنچه گسترش نفوذ ایران خوانده می‌شود، خواهد بود.

 

اگر امور مطابق برنامه‌ریزی‌های نتانیاهو و جردکوشنر داماد ترامپ پیش برود نشست سران هشت کشور شامل شش کشور حوزه خلیج فارس و مصر و اردن در ژانویه آینده درباره ناتوی عربی تشکیل خواهد شد. اما بیانیه بالفور جدید هم معامله قرن خواهد بود.

 

عطوان آورده است: خلاصه ما در برابر فریب بزرگتری که چه بسا خطرناکتر از فریب اولی باشد قرار داریم و در جنگی خانمانسوز وارد خواهیم شد که ثروت‌های ما را بر باد می‌دهد و به ویرانی شهرها و روستاهای ما ختم خواهد شد با این تفاوت که اسرائیل در راستای جنگ افروزی تلاش می‌کند از این جنگ جان به در نخواهد برد.

 

وی می‌نویسد: ما مضحکه ترامپ و نتانیاهو شده‌ایم و با چشم باز به مسلخ می‌رویم. طبل توخالی و دوستگی‌های بی سابقه و خطرناکتر از آن این است که برخی از ما در راستای رنگ و لعاب دادن به این طرح و بازارگرمی آن برای ملت‌های منطقه حرکت می‌کنیم. معاهده صلح ورسای که به جنگ جهانی اول پایان داد به خاطر ظلم و تحقیری که نسبت به آلمان روا داشته شد؛ بیش از ۲۰ سال به درازا نیانجامید و بعید نیست همین سناریو در منطقه عربی ما نیز تکرار شود و اسرائیل و متحدان عربش که همسو با آمریکا هستند، بازنده بزرگ در نهایت کار باشند.

 

عطوان در پایان نوشت: سید حسن نصرالله به اسرائیلی‌ها توصیه کرد که شنا بیاموزند و زودتر فرار کنند زیرا اگر جنگ شعله ور شود فرصتی برای فرار نخواهند یافت. ما به متحدان عرب اسراییل توصیه می‌کنیم که برای روز مبادا آب ذخیره کنند تا از تشنگی نمیرند و یا به سوی کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن که چه بسا پناهگاه امن‌تری باشد کوچ کنند.

مهر

خشم آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل و چین

آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل با چین به شدت خشمگین است. این در حالی است که اکنون جنگی اقتصادی میان چین و آمریکا درگرفته و واشنگتن نگران است بازنده نبرد اقتصادی با پکن باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا

عطوان؛ واکنش مسکو و دمشق به‌حمله اسرائیل ویرانگر و زلزله‌وار خواهد بود

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: می‌توان گفت که بدون تردید هفته جاری شاید سرآغازی برای زورگویی‌های آمریکا و اسرائیل با هم باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

عطوان: ناتو عربی اعلام جنگ فرقه‌ای جدید در منطقه است

روزنامه فرامنطقه ای ‘رأی الیوم’ در یادداشتی روز دوشنبه با انتقاد از تشکیل ائتلاف موسوم به «ناتو عربی»، نوشت: تشکیل ائتلاف جدید به معنای اعلام آغاز جنگ های مذهبی و فرقه‌ای جدید در منطقه خاورمیانه و اجرای طرح اسرائیل خواهد بود.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, عربستان سعودی, عمان, فلسطین, قطر, لیبی, مقاله, یمن

انگلیس نگران گسترش نفوذ روسیه در جهان است

وزارت دفاع انگلیس در گزارشی نسبت به افزایش حضور نظامی روسیه در عرصه بین‌المللی، بخصوص در قطب شمال، خاورمیانه و شمال آفریقا ابراز نگرانی کرده و خواستار تکمیل راهکار دفاعی ملی این کشور شده است.

ادامه

اسیای مرکزی, انگلستان, جنوب شرق آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال افریقا