اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

وقتی کتاب «مسئله‌ی چپ و آینده‌ آن»اش را به‌زبان انگلیسی منتشر کرد چندین نسخه از کتاب را به‌من داد و خواست به‌هرکه می‌دانم علاقه‌‌مند است هدیه کنم. به‌گمانم حوالی سال ۷۶ بود که دوستم پرویز بابایی کتابی از تئودور اوی‌زرمان (مترجم «سنجش خرد ناب» از ایمانوئل کانت به‌زبان روسی) را ترجمه می‌کرد با عنوان «مسائل ... استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

ادامه

انگلیس, ایران, جهان, روسیه, سوسیالیسم, سیاسی, فرانسه, فرهنگ, فلسفه, یادنامه

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

سندیکای کارگران شرکت ‌واحد بیانیه اول ماه مه ۱۴۰۲ را در حالی انتشار میدهد که سه تن از اعضای قدیمی و شناخته شده سندیکا، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، کماکان در زندان هستند و همچنین تعدادی از اعضای حق طلب سندیکا و دیگر فعالین‌کارگری در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی به صورت تلفنی ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

ادامه

آمریکا, اجتماعی, استبداد, استعمار, افغانستان, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, پناهجویی, تبعیض جنسیتی, زنان, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فرهنگ, فقر, کارگری, معلمان, همبستگی

یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

برای گذار از دیکتاتوری و تغییر توازن قوا به‌زیان ارتجاع و امپریالیسم حضور سازمان‌یافتهٔ طبقه کارگر و زحمتکشان پراهمیت است! روز جهانی کارگر درحالی فرامی‌رسد که طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما درگیر مبارزه‌ای جدی برای تأمین حقوق و منافع صنفی – رفاهی و سیاسی خود هستند. این مبارزه در بطن اعتراض‌های همگانی علیه دیکتاتوری ... یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

ادامه

آزادی, اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, فرهنگ, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

مقاومت و پیکار دلیرانه زنان علیه حجاب اجباری ریشه در فرهنگ ملی داشته، در این مقطع زمانی این مبارزهٔ ستایش‌برانگیز تداوم پیکار مردمی برضد دیکتاتوری حاکم است. خواست لغو حجاب اجباری یکی از مطالبه‌های اصلی جنبش مردمی برای نیل به استقلال ملی، تامین آزادی و حقوق دموکراتیک فردی و اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی به‌شمار ... مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, ایران, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

عضو تیم معالج شجریان به یورونیوز: امیدواریم اتفاقی نیافتد اما باید واقع‌بین بود + ویدیو

در پی وخامت جسمی حال محمد رضا شجریان، استاد موسیقی سنتی ایران بار دیگر به بیمارستان منتقل شد.

 

دکتر بابک حیدری اقدم، مدیرعامل بیمارستان جم و عضو تیم پزشکی معالج محمدرضا شجریان در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز در تهران به تشریح آخرین وضعیت سلامت محمدرضا شجریان پرداخت.

 

حیدری اقدم با بیان اینکه محمدرضا شجریان را دو روز قبل با علائم شوک عفونی به بیمارستان جم آوردند گفت: «زمانی که ایشان را به بیمارستان آوردند افت فشار و تنگی نفس داشتند و هوشیاری نداشتند. لذا بلافاصله به اتاق ایزوله بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و اقدامات اولیه برای ایشان شروع شد. به نظر می‌آمد که یک شوک عفونی در زمینه ذات الریه برای ایشان پیش آمده است. بر این اساس درمان‌های اولیه شامل تجویز آنتی بیوتیک و داروهای که فشار را بالا بیاورد آغاز شد.»

 

متاسفانه دوباره شایعه‌های مربوط به فوت استاد منتشر شد که صحت ندارد و تا این لحظه یعنی ساعت ۹ شب دوشنبه ایشان در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

 

دکتر حیدری اقدم با اشاره به انتشار شایعاتی در خصوص فوت محمدرضا شجریان گفت: « متاسفانه دوباره شایعه‌های مربوط به فوت استاد منتشر شد که صحت ندارد و تا این لحظه یعنی ساعت ۹ شب دوشنبه ایشان در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. هرچند با شرایطی که دارند فکر نمی‌کنم طی چند روز آینده قابل انتقال به بخش عمومی باشند.»

 

عضو تیم پزشکی معالج شجریان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت جسمی استاد موسیقی سنتی ایران و امکان بازگشت ایشان به عرصه هنر موسیقی گفت: «صدای استاد برای نسل ما و بعد از ما خاطره است و یاد آور عشق و شور است اما این واقعیت است و باید واقعیت را قبول کرد، شرایط استاد به گونه ای نیست که تصور کنید ایشان بعد از اینکه بهبودی پیدا کردند به روی صحنه برگردند و برای ما آواز بخوانند و اینکه دوباره خسرو آواز ایران را بتوانیم بر روی صحنه ببینیم خیلی بعید است. فقط امیدوارم که سلامت ایشان بازگردد و در واقع در قید حیات باشند و از حضور ایشان استفاده ‌کنیم اما این که برگردند به صحنه بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد.»

 

مدیر عامل بیمارستان جم با اشاره به حضور گسترده و پر ازدحام علاقه مندان به آقای شجریان در مقابل بیمارستان در دوره قبلی بستری شدن وی به خبرنگار یورونیوز گفت: «برخوردهای احساسی اگر خوب کنترل نشوند ممکن است باعث اتفاقاتی بدی شوند. افرادی که آن شب آنجا آمده بودند کسانی بودند که عاشق استاد و نگران ایشان بودند. این بار آن نوع برخورد را که کاملاً احساسی باشد نداشتیم و می‌توانم بگویم که رفتارها خیلی منطقی تر بود ضمن آنکه ما سعی کردیم از همان ابتدای ورود استاد به بیمارستان اطلاع رسانی های خوب و دقیقی انجام دهیم.»

 

عضو تیم پزشکی معالج آقای شجریان با بیان اینکه باید در خصوص مسایلی از این دست واقع بین بود و منطقی برخورد کرد، افزود: «با آدم عاشق صحبت کردن خیلی سخت است و مردم عاشق استاد هستند و خیلی راحت نمی توان همه ی مسائل را بیان کرد اما واقعیت این است که باید منطقی برخورد کرد. ممکن است اتفاق برای هر کسی بیفتد ومشکلات پیش بیاد بنابراین باید واقع‌بین بود که اگر خدایی نکرده مشکلی پیش بیاید آن را بپذیریم اما ما امیدواریم که اتفاقی نیافتد.»

 

محمدرضا شجریان که از استادان موسیقی سنتی ایرانی به شمار می‌رود متولد سال ۱۳۱۹ در مشهد است.

 

وی در دوران فعالیت هنری خود با همکاری آهنگسازانی نظیر فرامرز پایور، فرهاد فخر‌الدینی، علی تجویدی، پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی قطعات متعددی را در دستگاه موسیقی ایرانی اجرا کرده است.

 

آلبوم‌های «زمستان است»،‌ «بی تو بسر نمی‌شود»، «آستان جانان»، «بیداد»،‌ «دود عود»، «سر عشق»، «فریاد»، «سرو چمان»، «دل مجنون» و «یاد ایام» از جمله آلبوم‌های مشهور وی به شمار می‌روند.

 

تصانیفی همچون «مرغ سحر»، «همراه شو عزیز» و «تفنگت را زمین بگذار» نیز از جمله تصانیف سرشناس این استاد آواز موسیقی سنتی ایرانی هستند.

ناصر زرافشان؛ رییس‌دانا ذات‌الریه داشت ولی منشا ذات‌الریه لزوما کرونا نیست

ناصر زرافشان درباره شایعه فوت فریبرز رئیس‌دانا بر اثر کرونا گفت: تمام خبرهایی که در زمینه ابتلای فریبرز رئیس‌دانا به ابتلای کرونا منتشر شده، صحت ندارد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, نویسندگان