بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

عربستان مرگ خاشقجی درکنسولگری‌اش را به‌گردن افسران اطلاعاتی انداخت / ترامپ: توضیح عربستان قابل اعتماد است

دادستان کل عربستان بالاخره به مرگ جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچکترین اشاره‌ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهمترین آنها احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان واس، سعود بن عبد الله المعجب، دادستان کل عربستان مدعی شد، براساس تحقیقات اولیه جر و بحثی بین جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و کسانی که با او در حین حضورش در کنسولگری عربستان ملاقات داشتند درگرفت که به مشاجره و درگیری فیزیکی و نهایتا به مرگش منجر شد.

 

این خبرگزاری افزوده است، تحقیقات همچنان از افراد بازداشت شده که تعدادشان ۱۸ تن هستند و همه تابعیت سعودی دارند، ادامه دارد.

 

به موجب این گزارش، تمام عوامل این پرونده مواخذه شده و به دستگاه قضا تحویل داده خواهند شد.

 

خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از یک منبع مسؤول گزارش داد، تحقیقات اولیه نشان می‌دهند درگیری‌ای بین جمال خاشقجی و افراد مظنون درگرفت که نتیجه خوبی نداشت و منجر به درگیری فیزیکی شد و کار به حدی بالا گرفت منجر به مرگ او شد و آنها سعی داشتند بر این مساله سرپوش بگذارند و آن را مخفی کنند.

 

این منبع اظهار داشت:‌ دادستانی کل عربستان اقدام به بازجویی از تعدادی مظنونان براساس اطلاعات بخش امنیتی ترکیه کرد که به تیم امنیتی مشترک برای روشن شدن واقعیت این اطلاعات را داده بود. تحقیقات نشان داد افراد مظنون به استانبول رفته بودند تا با خاشقجی دیدار و درباره بازگرداندن او به کشور با او صحبت کنند.

 

این منبع مسؤول در وزارت خارجه عربستان گفت:‌ دولت عربستان از همکاری ویژه دولت ترکیه برادر و شخص رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که همکاری خوبی در روند تحقیقات در خصوص کشته شدن یک شهروند عربستان داشتند، تشکر و تقدیر می‌کند.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع به تحقیقات پرونده خاشقجی در یک اظهار نظر مضحک گزارش داد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اطلاعی از این حادثه نداشته است!

 

مقامات اطلاعاتی سعودی سپر بلا شدند

 

در این راستا ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اقدام به برکناری سعود القحطانی مشاور دفتر سلطنتی، احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی از پست‌هایشان کرد.

 

ملک سلمان همچنین سرتیپ رشاد بن حامد المحمادی مدیر اداره کل امنیت و حمایت در ریاست سازمان اطلاعات عمومی سرتیپ عبدالله بن خلیف الشایع، معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی در امور منابع انسانی و نیز سرتیپ خلبان محمد بن صالح الرمیح را مناصب‌شان برکنار کرد.

 

این در حالی است که نیویورک تایمز از طرح سعودی‌ها برای فیصله دادن به پرونده خاشقجی پرده برداشته و نوشته بود طرح آنها مبتنی بر این است که سرتیپ احمد عسیری سپر بلای این پرونده شود.

 

این روزنامه با استناد به اطلاعاتش عصر پنجشنبه نوشته بود، از طریق سه منبع از این طرح مطلع شده است.

 

به نوشته این روزنامه، شخص نزدیک به کاخ سفید به این روزنامه فحوای این طرح عربستان را برای حل بحران خاشقجی برملا کرده و اسم سرتیپ عسیری را داده بود.

 

نیویورک تایمز به جزئیات این طرح و امکان اجرای عملیات بدون مشارکت بن سلمان دست‌کم از لحاظ فنی اشاره کرده بود که بهترین فرد احمد عسیری می‌توانسته باشد که این دستور را داده است. او به دلیل جنگ یمن در رسانه‌ها کاملا شناخته شده است زیرا قبلا سخنگوی ائتلاف عربی بود.

 

به نوشته این روزنامه، افسران عربستان گفته‌اند عسیری به جای بن سلمان به آنها دستور اجرای این عملیات را داده است. به روشنی تلاش برای بی‌گناه جلوه دادن بن سلمان در این جنایت مشهود است.

 

ترامپ: توضیح عربستان درباره مرگ خاشقجی قابل اعتماد است

 

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که به توضیحات عربستان درباره مرگ روزنامه نگار مخالف سعودی باور دارد و همچنین دستگیری ۱۸ سعودی را نخستین گام خوب اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به توضیحات عربستان در این باره اعتماد دارد یا خیر، گفت: اعتماد دارم. البته هنوز زود است ما هنوز بررسی‌ها و تحقیقات خود را کامل نکرده‌ایم. اما فکر می‌کنم که این یک گام نخست بسیار مهم است.

 

وی افزود: به نظر من تفسیر سعودی قابل اعتماد و مرگ خاشقجی غیرقابل قبول است.

 

ترامپ همچنین گفت که مذاکرات با مقام‌های سعودی ادامه می‌یابد و شامل برخی سوالات درباره یکسری رخدادهای منتهی به مرگ این روزنامه نگار می‌شود.

 

وی همچنین گفته که با کنگره درباره دستیابی به یک پاسخ درست همکاری می‌کند.

 

با این حال، برخی از قانونگذاران آمریکایی در هر دو طرف تردید خود را درباره توضیح اعتراف سعودی برای ناپدید شدن خاشقجی اعلام کرده‌اند.

 

سناتور ریچارد بلومنتال عربستان را به خرید زمان و لاپوشانی متهم کرده و خواستار تحقیقاتی با دخالت آمریکا و استفاده از صداها و تصاویر ضبط شده درباره ناپدید شدن این روزنامه نگار شد.

ابراز تردید نمایندگان و سناتورهای آمریکایی بابت اذعان عربستان به‌قتل خاشقجی

به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در توئیت خود نوشت، به شدت نسبت به توضیحات عربستان بابت مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان تردید دارد.

ادامه

امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر

فایننشال تایمز: آنکارا و واشنگتن خللی در روابطشان با ریاض ایجاد نمی‌کنند

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: عربستان؛ یک وزنه در خاورمیانه است و واشنگتن و آنکارا به هیچ وجه قصد تخریب روابط خوب خود با ریاض را ندارند.

ادامه

امریکا, ایران, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

انتقاد تند نیویورک‌تایمز از محمد بن سلمان؛ «جای او در زندان است»

نیکلاس کریستف در نیویورک تایمز انتقادات تند و بی سابقه‌ای را درباره‌ی محمد بن سلمان مطرح کرد و نوشت: گزارش ها درباره ناپدید شدن خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و همکار سابق ما در واشنگتن پست هر روز نگران کننده تر می شود. ترکیه مدعی است نوار صوتی دارد که اثبات می کند ماموران سعودی او ... انتقاد تند نیویورک‌تایمز از محمد بن سلمان؛ «جای او در زندان است»

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, عربستان سعودی, کانادا

تلاش پمپئو برای نجات عربستان از باتلاق قتل خاشقچی

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با هدف خارج کردن حکومت عربستان از باتلاق قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و در هم پیچیدن این رسوایی بزرگ، به ریاض سفر و با مقامات این کشور گفت وگو کرد.

ادامه

امریکا, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی