کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

عربستان آمریکا را به حذف دلار از معاملات نفتی تهدید کرد

عربستان سعودی در تصمیمی که می‌تواند تاریخ معاملات نفتی جهان را برای همیشه با تغییری تاریخی مواجه کند، آمریکا را به کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی تهدید کرد.

 

به گزارش، رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده که دولت عربستان سعودی هشدار داده است اگر طرح پیشنهادی برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای اجازه “تعریف اوپک به عنوان کارتل” تصویب و اجرایی شود، معاملات نفتی خود را دیگر به دلار انجام نخواهد داد.

 

بر اساس این گزارش، مقامات و کارشناسان نفتی عربستان در ماه‌های اخیر این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند و برخی منابع به رویترز گفته‌اند که این موضوع با بعضی از کشورهای عضو اوپک نیز مطرح شده تا نظر مساعد آنها برای تغییر احتمالی ارز معاملات نفتی جلب شود.

 

طرح مورد اشاره که قانون ضد کارتل‌های تولید و صدور نفت “نوپک NOPEC”نام دارد، در صورت قانونی شدن به مراجع قضائی آمریکا امکان می‌دهد تا سازمان کشورهای صادرکننده نفت – اوپک – را به عنوان یک نهاد تولیدی و بارزگانی مشمول قوانین آمریکا علیه انحصارات قرار دهند. قوانین ضد کارتل در آمریکا به منظور پیگیری و پیگرد قضائی اقدامات انحصاری از طریق تبانی و همکاری نهادهای تولیدی و تجاری تدوین و اجرا می‌شود.

 

این قوانین به منظور حمایت از حقوق خریداران در برابر اجحاف تولیدکنندگان و فروشندگان تصویب شده و هدف از آنها، تضمین رقابت بین عرضه‌کنندگان کالا در زمینه بهبود کیفی و کاهش قیمت است.

 

مخالفان اوپک از زمان قدرت گرفتن این سازمان در دهه ۱۹۷۰ هر از چند گاهی از عنوان “کارتل نفتی” برای ابراز ناخرسندی از اقدامات این سازمان استفاده کرده‌اند. به گفته آنان، اعضای اوپک به جای رقابت باهم برای عرضه نفت به ارزان‌ترین قیمت، از طریق تبانی و با بهره‌برداری از سهم عمده سازمان در بازار جهانی، بهای مورد نظر خود را به خریداران “تحمیل” می‌کنند. به عبارت دیگر، وجود سازمان اوپک به زیان مصرف‌کننده است.

 

با این حال، عنوان کارتل برای اوپک هرگز جنبه رسمی نیافته است. مقامات اوپک و مدافعان این سازمان، ضمن استدلالاتی در توجیه فرآیند قیمت‌گذاری نفت، تاکید داشته‌اند که اعضای اوپک را کشورهای مستقل تشکیل می‌دهند که به عنوان نهادهای “حاکمیتی” مشمول قوانین آمریکا از جمله قوانین ضدکارتل نمی‌شوند.

 

به گفته کارشناسان، تبدیل این طرح به قانون که مستلزم تصویب در کنگره و امضای رئیس جمهوری است، چندان محتمل نیست.

 

اجرایی شدن تهدید عربستان سعودی در مورد تغییر ارز معاملاتی نفت و پیروی سایر اعضای اوپک از آن قطعاً باعث تضعیف موقعیت دلار به عنوان مهمترین ارز در مبادلات جهانی خواهد شد. چنین تحولی با استقبال کشورهایی مانند روسیه مواجه خواهد شد که خواستار تنوع در ارزهای مورد استفاده در بازرگانی بین‌المللی هستند زیرا معتقدند که موقعیت ممتاز دلار به حفظ موقعیت سیاسی برتر آمریکا در جهان کمک می‌کند.

 

به گزارش رویترز، مقامات سعودی در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده اند و مقامات دولتی آمریکا نیز گفته اند که از اظهار نظر پیرامون طرح‌های کنگره معذور هستند.

ایسنا

هشدار وزیر دارایی فرانسه در مورد آینده منطقه یورو

«برنو لومر» وزیر دارایی فرانسه روز جمعه هشدار داد که آینده منطقه یورو در خطر است، چنانچه ۱۹ کشور عضو این منطقه در زمینه اصلاحاتی برای افزایش همگرایی اقتصادی کشورهای خود به توافق دست نیابند.

ادامه

اتریش, اسپانیا, اقتصادی, السالوادور, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جهان, خبر, فرانسه

پشت پرده‌های تحریم نفتی روسیه، ایران و ونزوئلا

تا پنج سال دیگر صادرات نفت ایالات متحده به اوج خود می‌رسد. شاید برای فتح بازارهای مختلف نفتی از جمله در چین، کره جنوبی و اروپا توسط آمریکا، آنها ترجیح بدهند تا آن روز بحران ونزوئلا و تحریم نفتی ایران ادامه داشته باشد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه, کره جنوبی, ونزوئلا

برایان هوک: سه کشور خرید نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند

نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، سه کشور از هشت کشوری که از واشنگتن برای خرید نفت ایران معافیت گرفته بودند خرید نفت خود از این کشور را در حال حاضر به صفر رسانده‌اند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایتالیا, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, ژاپن, کره جنوبی, هندوستان, یونان

در پاسخ به امریکا، چین نیز افزایش تعرفه بر واردات خودرو از آن کشور را قطع کرد

دفتر قوانین تعرفه شورای دولتی چین اعلام کرد از امروز دوشنبه یکم آوریل در راستای اجرای توافق رهبران چین و آمریکا در دیدار آرژانتین و با هدف ایجاد بستری مطلوب برای مذاکرات اقتصادی و تجاری دو کشور، افزایش تعرفه واردات خودرو از آمریکا را قطع کرده است.

ادامه

ارژانتین, اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا