راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

عراق: واردات گاز از ایران را برغم اقدام آمریکا ادامه می‌دهیم

وزارت برق عراق اعلام کرد که با وجود تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر تمدید نکردن معافیت برای خریداران نفت ایران، واردات گاز از ایران را ادامه می‌دهیم.

 

‘مصعب المدرس’ سخنگوی وزارت برق عراق روز چهارشنبه در یک گفتگوی خبری اعلام کرد: در حال حاضر عراق روزانه حدود ۲۸ میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد می‌کند که گاز مورد نیاز تعدادی نیروگاه با حدود ۲۸۰۰ مگاوات برق تولیدی را تامین می‌کند.

 

وی گفت: انتظار می رود این مقدار واردات از اوایل ماه ژوئن میلادی (اواسط خرداد ماه) به ۳۵ میلیون فوت مکعب در روز افزایش یابد تا میزان تولید برق به ۳۵۰۰ مگاوات افزایش یابد.

 

وی افزود: ایران نیز تامین روزانه ۱۲۰۰ مگاوات برق شبکه سراسری عراق را ادامه خواهد داد و با این حال مجموع برقی که عراق از ایران وارد می کند ۴۷۰۰ مگاوات می باشد که منجر به کاهش قابل توجه زمان خاموشی در فصل تابستان می شود.

 

المدرس با اعلام اینکه مبالغ قراردادها با ارز محلی پرداخت می شود گفت: هدف وزارت برق عراق ارائه ۱۸ هزار مگاوات برق می باشد تا میزان برق عراق در فصل تابستان به بیشترین حد خود در تاریخ عراق برسد.

 

وی گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای برق در این کشور (سالانه) هفت درصد افزایش می یابد و نیاز به افزودن سالیانه هزار مگاوات دارد، بخش برق عراق نیاز به توسعه بیشتری دارد..

 

المدرس افزود: وزارت برق عراق برنامه هایی آماده کرده است که پیشرفت در این بخش در سال های آینده نزدیک را تضمین می کند.

 

یک منبع در وزارت برق عراق نیز پیشتر گفته بود: سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مورد تصمیم ترامپ برای لغو معافیت ها شامل وزارت برق نمی‌شود و فقط شامل برخی کشورها که از ایران نفت خام خریداری می‌کنند می‌باشد.

 

لوی الخطیب وزیر برق عراق نیز پیشتر در افتتاحیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی عراق گفت: وزارت برق عراق برای پیشرفت تدریجی بخش برق این کشور برنامه ریزی های تضمین کننده ای انجام داده است به طوری که برق فصل تابستان پیش رو بسیار بهتر از سال های قبل خواهد بود و همچنین برق تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی از نظر ایجاد واحد های تولیدی بهتر خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه وزارت برق عراق با تمامی شرکت های سرمایه گذاری به شکل شفاف همکاری می‌کند گفت: شعار وزارت برق در مرحله پیشرو باز شدن درها بر روی همه برای تامین برق خواهد بود و عراق درهای خود را بر روی کشورهای همسایه و کشورهای دوست برای تشویق شدن به سرمایه گذاری در بخش برق این کشور باز می کند و همچنین بخش خصوصی را برای ساخت نیروگاه تشویق می‌کند.

ایرنا

رئیس دیوان محاسبات از غارت اموال عمومی که بنام خصوصی‌سازی انجام گرفته پرده برداشت

امروز رئیس دیوان محاسبات با قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ دیوان محاسبات کشور در صحن علنی مجلس، از غارت اموال عمومی که بنام خصوصی سازی صورت گرفته پرده برداشت:

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

فرشاد مومنی: وقتی دولت همه چیز خود را می‌فروشد در وابستگی عمیق و ذلت بار ایران به دنیای خارج نمود دارد

فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور گفت: در سه دهه اخیر که برنامه تعدیل ساختاری در کشور اجرا شده است بی‌سابقه‌ترین سطوح تجربه شده از نظر فراگیری تعرض به امنیت حقوق مالکیت در ایران اتفاق افتاده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, مصاحبه و گفتگو