مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

عراق نگران ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور است

به گزارش تسنیم روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: مقامات روسیه نگران این مسئله هستند که آمریکا پس از خارج کردن نظامیان خود از سوریه، از خاک عراق برای انجام عملیات نظامی در این کشور استفاده کند. البته مقامات بغداد اعلام کرده‌اند که اجازه چنین کاری را به واشنگتن نخواهند داد. در پارلمان عراق هم قرار است پیش‌نویس قانونی بررسی شود که در آن خواستار توقف اجرای توافقنامه امنیتی با ایالات متحده شده است.

 

مشکل عدم رضایت مقامات بغداد از ادامه حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور است. “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این کشور حضور نظامی خود در عراق را به خاطر داشتن امکانی برای تحت نظر گرفتن ایران حفظ خواهد کرد.

 

“حسن کریم کعبی” نائب مجلس ملی عراق چنین اظهاراتی را نقض استقلال و حاکمیت عراق ارزیابی کرده و وعده داد که با آغاز به کار نشست پارلمان، لایحه قانونی مربوط به توقف اجرای توافقنامه امنیتی با آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مجلس عراق در آخر ماه ژانویه به کار دوره‌ای خود پایان داده و در ماه مارس پس از تعطیلات دو ماهه بار دیگر آغاز به کار خواهد کرد. “برهام صالح” رئیس جمهوری عراق نیز گفته است که رئیس جمهوری آمریکا از بغداد اجازه نگرفته تا نیروهای آمریکایی را برای نظارت بر ایران در خاک این کشور مستقر کند.

 

به نوشته این روزنامه، این نخستین بار نیست که مقامات بغداد از اقدامات ترامپ ابراز نارضایتی می‌‌کنند. سفر اعلام نشده رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی “الاسد” در غرب بغداد در ماه دسامبر موجب اعتراض رسمی “عادل عبدالمهدی” نخست وزیر عراق و متهم کردن ترامپ به نقض شروط گذاشته شده از سوی بغداد شد. وی یادآور شده بود که پایگاه های نظامی در خاک این کشور، همگی پایگاه‌های عراقی هستند و نیروهای خارجی در آنجا تنها به عنوان “مهمان” حضور دارند. عبدالمهدی تاکید کرده بود که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک عراق وجود ندارد.

 

“یوری راگولییف” مدیر بنیاد مطالعات آمریکا در دانشگاه دولتی مسکو در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شد: «بخش اعظم جامعه عراق خواستار خارج شدن نظامیان امریکایی از این کشور هستند. چنین تمایلی در میان رهبران عراقی نیز وجود دارد. صحبت تنها بر سر مشاوران نظامی نیست، بلکه مسئله درباره ۱۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی است که در خاک این کشور حضور دارند.»

 

این کارشناس گفت: «در همین رابطه مقامات بغداد تلاش می‌کنند تا روابط خود با روسیه را تقویت کرده و حتی تسلیحات نظامی جدید از روسیه خریداری کنند. البته عراق در وضعیت دشواری قرار دارد. زمانی که تروریست‌های داعشی به بغداد نزدیک شده و بخش زیادی از خاک این کشور را به تصرف خود درآورده بودند، آمریکا به آنها کمک کرد تا حاکمیت خود بر این کشور را به دست آورند و اکنون آنها با وجود تلاش برای خلاص کردن خود از شر حضور نظامی آمریکا در کشورشان، تمایل ندارند که روابطشان با واشنگتن تیره شود.»

 

لازم به یادآوری است که “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه گذشته در جریان مذاکرات خود با “محمدعلی الحکیم” وزیر خارجه عراق در مسکو تاکید کرد حضور نظامی آمریکا در عراق نباید برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی خاص واشنگتن در منطقه باشد. وی گفت: «مسلما ما امیدواریم حضور نظامی آمریکا در عراق مطابق با اهداف اعلام شده، یعنی دقیقا مبارزه را تروریسم و کمک به دولت عراق برای برقراری ثبات در این کشور باشد و نه برای اینکه بدین طریق اهداف یکجانبه ژئوپلیتیکی که ایالات متحده در منطقه دنبال می‌کند، بدست آید. من تردیدی ندارم که مقامات بغداد هم دقیقا همین درک را از حضور آمریکا در کشورشان دارند.»

 

الاخبار می‌نویسد؛ آمریکا در حال حاضر ۱۰ پایگاه در عراق دارد

 

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، آمریکا از سال ۲۰۱۱ تاکنون تعدادی از پایگاه‌های خود در عراق را حفظ کرده است و در حال حاضر حدود ۱۰ پایگاه در این کشور دارد که در مناطق مختلف این کشور ایجاد شده‌اند.

 

ایسنا به نقل از  الاخبار می‌نویسد؛ این پایگاه‌ه‌ها عبارتند از:

 

۱ـ پایگاه “النصر” یا “ویکتوری” که در داخل مرزهای فرودگاه بین‌المللی بغداد واقع شده و برای فرماندهی، کنترل، تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود.

 

۲ـ پایگاه هوایی “بلد” که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در عراق است و در ۶۴ کیلومتری شمال بغداد واقع شده است.

 

۳ـ پایگاه “عین الأسد” که دومین پایگاه هوایی بزرگ در عراق است و در منطقه “البغدادی” در استان الانبار و در نزدیکی رود فرات ایجاد شده است.

 

۴ـ پایگاه “التاجی” که در ۲۵ کیلومتری شمال بغداد واقع شده و شباهت زیادی به پایگاه بلد دارد.

 

۵ـ پایگاه “الحبانیه” یا “التقدم” که در مرز دو شهر “فلوجه” و “الرمادی” بنا شده و شامل چند دانشکده نظامی برای آموزش نظامی و همچنین مقرهایی برای کنترل و تسلط است.

 

۶ـ پایگاه هوایی “القیاره” که در استان نینوا و در ۳۰۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده و در حال حاضر مرکز فرماندهی عملیات مشترک نبرد “قادمون یا نینوی” (نینوا ما می‌آییم) است.

 

۷ـ پایگاه کرکوک یا “رینج”.

 

۸ـ پایگاه اربیل که اخیرا و به منظور مقابله با داعش با کمک ریاست اقلیم کردستان عراق ایجاد شد.

 

این در حالی است که فرحان محمد الدلیمی، عضو شورای الانبار نیز پیشتر اعلام کرده بود که ارتش آمریکا برای خود دو پایگاه جدید را در این استان واقع در غرب عراق ایجاد کرده است.

 

الدلیمی حدود دو ماه پیش گفته بود که پایگاه اول در شمال بخش “الرمانه” از توابع منطقه القائم و در ۳۶۰ کیلومتری غرب الرمادی واقع شده و پایگاه دوم نیز در شرق شهر “الرطبه” واقع در ۳۱۰ کیلومتری غرب الرمادی و در ۱۰۰ کیلومتری مرزهای سوریه تأسیس شده است.

 

همچنین آمریکا قصد دارد تا دو پایگاه دیگر را برای نیروهای “عملیات ویژه” خود در منطقه “عکاز” در نزدیکی شهر مرزی “القائم” و منطقه “الحمیره” در نزدیکی الرمادی تاسیس کند.

 

احتمال استیضاح عبدالمهدی به خاطر حضور نیروهای آمریکایی در عراق

حضور نیروهای آمریکایی در عراق نخست وزیر این کشور را در تنگنا قرار داده و احتمال می‌رود به خاطر این موضوع در پارلمان استیضاح شود، زیرا درخواست‌ها برای تصویب قانون بیرون کردن این نیروها شدت گرفته است و اکثر نمایندگان پارلمان عراق نخست وزیر را اولین مسؤول در ارتباط با حضور نیروهای آمریکایی می‌دانند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا, عراق