گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

عدالت اقلیمی مطالبه ده‌ها هزار نفر در ۲۰ کشور جهان

برای دومین روز متوالی هزاران نفر در خیابان‌های شهر اسکاتلند با وجود باد و باران در حالی برای مطالبه عدالت اقلیمی تظاهرات کردند که بیش از ۲۰۰ اقدام مشابه در بیش از ۲۰ کشور جهان علاوه بر کشور میزبان اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو همچون استرالیا، برزیل، کره جنوبی و کانادا برگزار شد.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، در چارچوب مراسم «روزجهانی اقدام برای عدالت اقلیمی»  ده‌ها هزار نفر و به گفته سازمان‌دهندگان این تظاهرات، ۵۰ هزار نفر در خیابان‌های مرکز گلاسکو تظاهرات کردند و خواستار اقدامات بیشتر و قاطع تر دولت‌ها در مقابل گرمایش جهانی شدند.

 

یکی از معترضان به ال پائیس گفت «نمایندگان دولت‌ها اینجا هستند و ما باید آن‌ها را تحت فشار قرار دهیم تا بفهمند که این یکی از آخرین فرصت‌ها برای تغییر و اجتناب از این بحران است که ما داریم».

 

شهرهای سیدنی و ملبورن در استرالیا نیز شاهد برگزاری اعتراضاتی بودند. معترضان، گفت وگوها در نشست گلاسگو را «مایه شرمساری» و «کمدی» خواندند و موضع دولت خود که مدافع صنعت معدن کشور است را «شرم مطلق» توصیف کردند.

 

در لندن، هزاران معترض از جمله اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های حقوق پناهندگان، دانشجویان و فعالان محیط ‌زیست از بانک مرکزی انگلیس به سمت میدان ترافالگار راهپیمایی کردند.

 

دیگر شهرهای بریتانیا از جمله منچستر، لیورپول و بریستول هم شاهد برگزاری تجمع های اعتراض‌آمیز بوده‌اند.

 

در بروکسل، پایتخت بلژیک، ۲۳۸ جوان معترض به دلیل بستن خیابان و ایجاد ترافیک در مرکز خیابان لوی دستگیر شدند. معترضان این «نافرمانی مدنی غیر خشونت‌آمیز» خود را ابراز «خشم جنبش پس از سال‌ها اعتراض» عنوان کردند.

 

سئول، پایتخت کره جنوبی هم شاهد حضور معترضانی در خیابان‌ها بوده که خواهان اقداماتی فوری در جهت انجام تعهدات دولت‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای شده‌اند. در تایوان، فیلیپین هم اعتراضاتی برگزار شد.

 

تظاهراتی هم در ترکیه، آلمان، سوئد، نروژ، فرانسه، آلمان، پرتغال و هلند برگزار شد.

 

یکی از فعالان محیط زیست برزیلی در انتقاد از آتش‌سوزی‌های گسترده ای که این کشور در سال ۲۰۲۰ متحمل شد گفت «ما باید به آنچه در برزیل در حال وقوع است اعتراض کنیم. این بسیار مهم است که گروه‌های مختلف جامعه مدنی به رغم دیدگاه‌های متفاوت در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی متحد شوند».

 

این معترض برزیلی در انتقاد از دولت ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری این کشور گفت: علاوه بر آمازون، سرزمین‌های وسیع تری در برزیل وجود دارند که باید در برابر سیاست‌های بولسونارو محافظت شوند.

 

تظاهرات در گوشه و کنار جهان در حالی برگزار شد که مقامات ارشد کشورها در کنار کارشناسان زیست محیطی از دوشنبه گذشته در شهر گلاسکو گردهم آمده‌اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات پیمان اقلیمی پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند، بحث و تبادل نظر کنند.

 

توافق آب و هوایی پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

رئیس‌جمهور مکزیک کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس گلاسکو را ریاکار خواند

رئیس جمهور مکزیک در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی خطاب به سران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس گلاسکو گفت: ریاکاری دیگر بس است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, تحلیل, جهان, محیط زیست, مکزیک, نئولیبرالیسم

چامسکی: ضرورت مقابله با میلیاردر‌هایی که مانع آینده‌ای عاری از فاجعه هستند

من مایلم حرکتی به سوی جامعه‌ای آزادتر و عادلانه‌تر داشته باشیم جایی که در آن تولید برای رفع نیاز باشد و نه برای سودورزی. روزی که کارگرانی را داشته باشیم که بتوانند زندگی خود را کنترل کنند نه آن که تحت فرمان کارفرمایان شان باشند. نظام اقتصادی در چهار دهه اخیر ویرانگر بوده است. این ... چامسکی: ضرورت مقابله با میلیاردر‌هایی که مانع آینده‌ای عاری از فاجعه هستند

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, بنگلادش, جهان, رومانی, سومالی, محیط زیست, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران آب، کوچک‌ترشدن سفره کشاورزان وعملکرد دولت‌ها درتشدید مشکلات

مشکلاتی مثل انتقال آب به استان‌های همجوار اصفهان و صنایع پرمصرف از دلایلی است که کشاورزان اصفهانی را با معضل بی‌آبی روبرو کرده است تا جایی که پرداخت خسارت و سهمیه آب ۱۰ روزه نیز دردی از آن‌ها درمان نمی‌کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, دهقانی, عدالت اجتماعی, گزارش, محیط زیست