یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

عبور یک ناو کانادایی دیگر از تنگه تایوان علی‌رغم هشدار چین

پس از عبور یک کشتی جنگی کانادایی از تنگه تحت مناقشه تایوان، وزارت دفاع ملی این کشور مدعی شد این اقدام در راستای حمایت از آزادی ناوبری صورت نگرفته است.

 

دولت کانادا اعلام کرد یک کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی این کشور از تنگه تحت مناقشه تایوان در دریای جنوبی چین عبور کرد.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع ملی کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد کشتی جنگی «فریگیت اچ‌ام‌اس‌سی اوتاوا» طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از تنگه تایوان عبور کرده است.

 

این وزارت‌خانه گفت: «این مسیر به این دلیل انتخاب شد که مستقیم‌ترین مسیر مابین [حوزه] فعالیت‌های پایش تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در شمال شرق آسیا و درگیری‌ها در جنوب شرق آسیا است».

 

با این حال وزارت دفاع ملی کانادا مدعی شد: «اقدام ناوگان سلطنتی کانادا عملیات‌هایی در راستای آن‌چه آزادی ناوبری نامیده می‌شود و ادعاهای حاکمیتی دیگر ملت‌ها را زیر سوال می‌برد انجام نشد و عبور این کشتی مطابق با قوانین بین‌المللی نظیر کنوانسیون قانون دریای سازمان ملل متحد صورت گرفت».

 

دولت چین تا کنون واکنشی به این اقدام نشان نداده است.

 

در ماه ژوئن امسال نیز دو کشتی جنگی کانادایی دیگر از این تنگه که حدفاصل تایوان و چین قرار دارد عبور کردند اما کانادا مدعی شد در پس این اقدام قصد و نیتی سیاسی وجود نداشت.

 

یک فروند جنگنده چینی که تحرکات یکی از دو کشتی جنگی کانادایی را در آب‌های تحت مناقشه نزدیک به چین رصد می‌کرد، به‌منظور اعلام هشدار، با ارتفاع اندکی از فراز این ناو عبور کرد.

 

وزارت دفاع چین، در این باره گفت: «ما درخصوص عبور کشتی‌های کانادایی از تنگه تایوان صریح هستیم و تمام مدت کشتی‌ها را پایش کرده‌ایم».

 

دریای جنوب چین که از طریق تنگه تایوان به دریای فیلیپین متصل می‌شود یکی از محل‌های مناقشه میان چین و آمریکا است. از آغاز سال جاری میلادی، کشتی‌های جنگی آمریکایی بارها وارد آب‌های دریای جنوبی چین شده‌اند و خشم پکن، متحد راهبردی روسیه را موجب شده‌اند.

 

چین معتقد است تایوان یکی از استان‌های این کشور است و باید به‌طور مسالمت‌آمیز یا با زور به این کشور بازگردد. پکن عبور ناوهای آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان را در راستای زیر پا گذاشتن حق حاکمیت این کشور می‌داند.

 

چین و کانادا علاوه بر این، بر مسائل دیگری نیز تنش و اختلاف دارند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دستگیری یکی از مقامات شرکت تکنولوژی چینی «هوآوی» توسط کانادا و به‌ درخواست آمریکا اشاره کرد.

افکارنیوز

تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی خواستار کمک آمریکا شدند

تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی با تکان دادن پرچم‌های آمریکا به طرف سفارتخانه این کشور حرکت کردند. آنان خواستار حمایت دولت ترامپ شدند. آمریکا به درخواست معترضان هنگ‌کنگی پاسخی نداده است.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, هنگ کنگ

ده‌ها تن از عناصر وابسته به ائتلاف سعودی در شمال یمن کشته شدند

ده‌ها تن ازعناصر وابسته به ائتلاف سعودی در حمله نیروهای یمنی که برای جلوگیری از پیشروی آنها در استان حجه واقع در شمال یمن صورت گرفت، کشته و زخمی شدند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, یمن

چین در مسائل شبه جزیره از کره شمالی حمایت می‌کند

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که از روز دوشنبه به منظوری دیداری سه روزه وارد پیونگ یانگ شد در دیدار با همتای کره شمالی خود اعلام کرد پکن در مساله خلع سلاح شبه جزیره از این کشور حمایت می‌کند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کره شمالی, هنگ کنگ