پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

نشریه پولیتیکو شکست ارتش اوکراین در نبرد با روسیه را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بنا به پیش‌بینی یک رسانه غربی، ارتش اوکراین احتمالاً در چند ماه آینده در جبهه نبرد دچار شکست می‌شود. نشریه پولیتیکو به نقل از چند افسر بلندپایه نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد ... پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

عبدالباری عطوان؛ واشنگتن و همپیمانانش باید بدانند که توازن جهانی به‌شکل ریشه‌ای تغییر کرده است

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب درباره اعلام روسیه برای استفاده ازسلاح اتمی دردفاع ازخود و متحدانش گفت:ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیام مهمی به هرگونه اقدام نظامی حماقت بار وسیاست ماجراجویانه دونالد ترامپ و اسرائیل داد و پایان عمر یکه تازی آمریکا را اعلام کرد.

 

وی در این مطلب که روز شنبه در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم منتشر شد، نوشت : ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در سالن کنفرانس ها در مرکز مسکو با حضور نخبگان سیاسی و نظامی از مجموعه ای جدید از سلاح ها و موشک های بالستیک که برد آن دسترسی به هر مکانی در جهان بدون ردیابی است، خبر داد.

 

مهم ترین نکته این خبر اینکه پوتین ویدیویی از این موشک ها را نیز به نمایش گذاشت و تاکید کرد که روسیه هرگونه حمله اتمی به همپیمانانش را حمله به مسکو دانسته و بدون تردید فورا به آن پاسخ خواهد داد.

 

این نخستین بار است که رئیس جمهوری روسیه این گونه به مبارزه می طلبد، تهدید می کند و با سلاح های جدید و موشک های قاره پیما بار سنگینی به تهدیداتش می افزاید. این نشان می دهد که وی احساس می کند که امکان انتقال جنگ سرد به جنگ گرم وجود دارد و از اطلاعات محرمانه ای مبنی بر احتمال حمله اتمی به یکی از همپیمانانش سخن می گوید.

 

به یقین سخنان پوتین پیامی مهم به امریکا و چه بسا اسرائیل است. پیامش به واشنگتن به دلیل تهدید به حمله به کره شمالی بود که با آزمایش های اتمی به کلاهک های هسته ای دست یافته و با موشک های بالستیک قاره پیمای خود می تواند عمق آمریکا را هدف قرار دهند و دومی پیام مهمی به تل آویو و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل داشت که با حمایت آمریکا تهدید به جنگ بر ضد ایران می کند.

 

گزارش های اطلاعاتی از کنفرانس امنیتی مونیخ که از سوی گروهی از کارشناسان استراتژیست فراهم شده ناامید کننده است به این دلیل که نشان از افزایش شدت نزاع روسی و آمریکایی در سه منطقه تنش اصلی یعنی کره شمالی، ایران و سوریه دارد و نیز نشان می دهد که سیاست های متهورانه دونالد ترامپ جهان را به لبه پرتگاه نزدیک می کند.

 

رهبران روسیه بشدت به رویارویی با تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی برخاسته اند و پیش از این نیز پیونگ یانگ را در دستیابی به قدرت اتمی و تولید موشک های قاره پیما در چارچوب دفاع از خود در برابر تهدیدهای آمریکا حمایت کردند و چه بسا تاکید پوتین به اینکه به هرگونه حمله اتمی به کشورش یا همپیمانانش پاسخ خواهد داد هشداری واضح به ترامپ درباره ارتکاب به هرگونه حماقت نظامی است.

 

بعید نیست که سوریه میدان مواجهه آمریکا و روسیه یا بهانه آغاز تجاوز اسرائیل به ایران باشد چرا که نتانیاهو وجود هرگونه پایگاه نظامی ایرانی در اراضی سوریه را به مثابه اعلام جنگ علیه خود می داند.

 

پوتین و فرماندهان نظامی نسبت به تحرکات آمریکا در خاک سوریه احساس نگرانی کرده و از تکرار سناریوی افغانستان توسط آمریکا در سوریه بیم دارند بخصوص پس از اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حضور نظامی آمریکا با ۲۵۰۰ نظامی در سوریه دایمی خواهد بود.

 

ژنرال ‘ الکساندر وندیکتوف’ دستیار رئیس شورای امنیت روسیه روز گذشته (جمعه) از وجود۲۰ پایگاه نظامی آمریکا در مناطق تحت سیطره نیروهای کرد دمکراتیک سوریه در شمال غرب این کشور خبر داد. از جمله آنها یک پایگاه هوایی در شهر الطبقه در نزدیکی شهر رقه و دیگری در شهر التنف درمثلث مرزی سوریه، عراق و اردن است که در آن به آموزش نیروهای وِیژه همانند نیروهای ‘الصحوات'(نیروهای بیدار) عراقی که در سال ۲۰۰۸ در خلال اشغال این کشور آنها را آموزش داده، می پردازد.

 

روسیه از حملات گروه های مسلح همانند گروه هایی که پایگاه دریایی آن در طرطوس و پایگاه هواییش درحمیمیم را مورد حمله قرار دادند بیم دارد و اولین هشدار به روسیه حمله پهپادهای به پایگاه حمیمیم بود که با موشک های پیشرفته آن را هدف حمله قرار دادند و بررسی یکی از این پهپادها نشان داد که این پهپادها فوق پیشرفته بوده و به تجهیزات مدرنی مجهز بود ند که کشورهایی در وزن آمریکا تنها این فن اوری ها را در اختیار دارد.

 

ترامپ فتیله آتش تنش های جهانی را بالاتر کشید و انتظار می رود که در ماه های آینده با این اقدام احتمال رویارویی و شعله ور شدن آتش جنگ ها بیشتر شود و بعید نیست شروع کننده آن نیز اسرائیل باشد که آمریکا در ادامه به کمک آن خواهد شتافت همانطور که دیک چنی معاون جرج بوش ۹ سال پیش افشا کرده است.

 

روسیه بار دیگر قوای خود را باز یافته و به یکی از قدرت های بزرگ در یک سو تبدیل شده و کسی آن را رهبری می کند که قادر است باردیگر این کشور را در مکانی که شایسته آن است در نقشه جهانی قرار داد و در سخنرانی بی سابقه اش که نشان دهنده اعتماد به نفس او با تکیه بر توان پیشرفته نظامی این کشور است نشان می دهد که قصد آغاز فصل جدیدی را باعنوان رهبری جهانی دارد.

 

روسیه اکنون روسیه دوره میخائیل گورباچف یا بوریس یلتسین نیست بلکه امروز به زورگویی ها و قلدری آمریکا نه می گوید و اعلام می کند مرحله یکه تازی آمریکا درعرصه جهانی پایان یافته است.

 

زمانی که روسیه و چین هر دو ضد طرح های آمریکا در سوریه در شورای امنیت از وتویی دوگانه استفاده می کنند، واشنگتن و همپیمانانش باید بدانند که توازن جهانی به شکل ریشه ای تغییر کرده است.
ایرنا

پوتین در پاسخ به آمریکا؛ در صورت حمله اتمی به روسیه و متحدانش بی‌درنگ پاسخ می‌دهیم

در دکترین جدید پنتاگون که حدود یک ماه پیش درباره «وضعیت هسته‌ای» انتشار یافت، آمده بود که زرادخانه اتمی آمریکا، برای مقابله با روسیه، تنوع بیشتری پیدا کرده و ایالات متحده بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تری تولید خواهد کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه

با وجود تحریم‌های آمریکا، سفارشات نظامی روسیه افزایش یافته است

“هدر نائورت” سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نتیجه بخش بودن سیاست تحریم‌ها علیه روسیه مدعی شده بود: «ما خرسند هستیم که برخی کشورها از خرید تسلیحات و کالاهای روسی دست برداشته اند. طبق ارزیابی ما خسارتی که از این بابت به بودجه دولت روسیه وارد شده بیش از ۳ میلیارد دلار است.»

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه

لاوروف: آمریکا به بهانه مهار روسیه اهداف اقتصادی خود را دنبال می‌کند

سرگئی لاوروف روز شنبه در دیدار با «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که در آن برخی نمایندگان محافل تجاری آلمان نیز حضور داشتند، گفت: سیاست‌های آمریکا برای بازداشتن روسیه و مجموعه تحریم‌ها که آمریکا عامل آن است، مانع همکاری های تجاری روسیه و آلمان می شود.   خبرگزاری تاس به ... لاوروف: آمریکا به بهانه مهار روسیه اهداف اقتصادی خود را دنبال می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, جهان, خبر, روسیه