شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

ظهور مدارک علمی دقیق درباره زمان آغاز اپیدمی کرونا

گروهی از متخصصان دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا برزیل ۱۲ تیر /۲ ژوئیه اعلام کردند که بررسی تست‌های کرونا ویروس روی نمونه‌هایی که در بازه زمانی اکتبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ از فاضلاب شهر فلوریاپولیس مرکز ایالت سانتا کاتارینا جمع آوری شده بودند، نشان می‌دهد این ویروس در نوامبر ۲۰۱۹ در فاضلاب شهر وجود داشته است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ این نخستین بار نیست که شواهد علمی نشان می‌دهد که آغاز اپیدمی کرونا بسیار زودتر از زمان اعلام رسمی آن بوده است؛ محققان ژاپنی اعلام کرده‌اند که از تست‌های کرونا ویروس انجام شده روی ۵۰۰ نمونه که در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال ۲۰۱۹ از منطقه کانتو کوشینتسو آن کشور جمع آوری شده‌اند، دو مورد مثبت گزارش شده‌اند.

 

محققان انتروویروس دانشگاه بارسلونای اسپانیا اظهار کرده‌اند که در نمونه‌های فاضلاب جمع‌آوری شده توسط آنها در ۱۲ مارس ۲۰۱۹ کرونا ویروس وجود دارد؛ مایکل ملهام شهردار بلویل ایالت نیوجرسی آمریکا گفته وی در ماه نوامبر به این ویروس مبتلا شده است؛ بیمارستان آلبرت شوایزر فرانسه گفته است که بررسی‌ها روی ۲۴۵۶ عکس رادیوگرافی قفسه سینه که از ۱ نوامبر ۲۰۱۹ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ از بیماران گرفته‌شده است، نشان می‌دهد که زمان ظهور اولین موارد کرونا احتمالا به تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ بر می‌گردد.

 

گزارش انستیتوی ملی بهداشت ایتالیا نشان می‌دهد مواد ژنتیکی کرونا ویروس در نمونه‌های فاضلاب شهرهای شمالی کشور از جمله میلان و تورین که ماه دسامبر ۲۰۱۹ جمع آوری شده‌اند نیز کشف شده است. دانشگاه آکسفورد در گزارشی اعلام کرده است که ویروس کرونا مدت‌ها در جهان وجود داشته است و احتمال دارد منشا آن چین نباشد.

زمان ظهور اولین مورد بیماری کرونا که توسط کمیسیون بهداشت و درمان شهر ووهان چین به طور رسمی تعیین شده، ۸ دسامبر ۲۰۱۹ است. این در حالی است که شواهد علمی فوق به ما یادآوری می‌کند احتمالا بیماری کرونا قبل‌تر از این تاریخ نیز وجود داشته است.

 

منشاء یابی کروناویروس یک کار علمی سخت است، حتی شواهد علمی متعدد فوق نیز تنها یک احتمال را برای منشاء یابی کرونا تعیین می‌کند و به معنای نتیجه‌گیری مطلق در این زمینه نیستند.

 

با این حال، برخی سیاستمداران آمریکایی و رسانه‌های آن کشور با وجود اینکه هیچ مدرک علمی در اختیار ندارند، از طریق همکاری با رسانه‌ها، در میان افکار عمومی این نظریه توطئه را ترویج داده‌اند که منشاء ویروس آزمایشگاه ویروس شهر ووهان باشد.

 

البته، شبکه خبری مستقل “گری زون” آمریکا مدت‌ها پیش چگونگی همکاری سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا به منظور تولید و ترویج نظریه توطئه «آزمایشگاهی بودن کروناویروس» را افشا کرده است. جالب اینجاست که حامیان این نظریه توطئه اکثرا سیاستمداران بودند در حالی که آنهایی که این نظریه توطئه را رد کرده‌اند، کارشناسان حوزه پزشکی یا بهداشت عمومی بودند.

 

در حقیقت، نیازی به ارائه توضیحات مفصل درباره نحوه شکل‌گیری این نظریه توطئه و دیگر نظرات مشابه وجود ندارد. به عنوان یک مخاطب عادی، قطعا می‌تواند به تحلیل اطلاعاتی که گزارش می‌شوند بپردازید؛ اطلاعاتی از جمله اینکه این ویروس مصنوعی است و یا اینکه مردم چین به دلیل اینکه همه چیز می‌خورند به کرونا مبتلا شده‌اند و یا این نظریه که اولین مورد گزارش ابتلا به کرونا در چین بوده است پس حتما چین منشاء این ویروس است.

 

این نوع دیدگاه‌های ساده مردم یا نتیجه «کارهای سرسخت و موثر» سازندگان نظرات توطئه است یا سوژه‌های قابل استفاده آتی آن‌ها برای تولید نظرات توطئه بیشتر.

 

این در حالی است که تکذیب کنندگان شایعات همیشه وجود داشته‌اند. اما شاید به دلیل آنکه محتوای آنها چندان خوشحال کننده نیست و بسیار خشک و خسته کننده است، این گروه از افراد هیچ وقت مورد توجه گسترده قرار نگرفته‌اند که این امر، بسیار تاسف آور است.

 

بدین ترتیب، هنگامی که این همه شواهد علمی یکی پس از دیگری در اختیار عموم قرار می‌گیرد، حداقل باید دیدگاه عاقلانه‌ای درباره منشاء ویروس کرونا داشته باشیم و این سوال را از خود بپرسیم که آیا به دلیل تعصب علیه چین در مسائل دیگر است که درباره منشاء ویروس کرونا نیز خود را تسلیم تئوری توطئه کرده‌ایم؟

 

حقیقت این است که ما باید دیدگاه عاقلانه‌ای در پیش بگیریم و از تفکر احساسی در این زمینه بپرهیزیم. تفکر احساسی در این زمینه دقیقا به معنای منبع غنی‌ای است که برخی از سیاستمداران بداخلاق و با انگیزه‌های سوء برای پیش‌بردن امور دلخواهشان به کار گرفته‌اند.

دیلی‌میل: ساخت داروی مقابله با عوارض ریوی کرونا توسط متخصص ایرانی

یک متخصص ایرانی ساکن آمریکا با اشاره به ماندگاری عوارض کووید-۱۹ بر عملکرد ریه در برخی از بیماران مبتلا در کرونا، درصدد ساخت دارویی است که مراحل سفت شدن یا فیبروز ریه را متوقف و درمان کند.

ادامه

اجتماعی, امریکا, ایران, خبر, دانش

علاقه‌مندی سازمان بهداشت جهانی به واکسن کرونای روسیه

یکی از محققان ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان به واکسن تولید شده علیه ویروس کرونا در روسیه علاقه مند است و منتظر نتیجه آزمایش آن به روی گروهی از داوطلبان خواهد ماند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, دانش, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, شرق اروپا, فرانسه

کشف وجود کروناویروس جدید در ماه‌های مارس و نوامبر سال ۲۰۱۹ در اسپانیا و برزیل

پژوهشگران دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا برزیل روز پنج شنبه ۱۲ تیر/ ۲ ژوییه اعلام کردند که با تحقیق و تحلیل نمونه های فاضلاب از ماه اکتبر سال گذشته تا مارس سال جاری به این نتیجه رسیده اند که در نمونه فاضلاب ماه نوامبر سال گذشته، ویروس کرونا کشف شده است.

ادامه

اسپانیا, امریکا, انگلستان, برزیل, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش

کشف ویروس کرونا در فاضلاب‌های برزیل در نوامبر سال گذشته

پژوهشگران دانشگاه فدرال سانتا کاتارینای برزیل روز پنجشنبه ۱۲ تیر، ۲ ژوئیه اعلام کردند که با تحقیق و تحلیل نمونه های فاضلاب از ماه اکتبر سال گذشته تا مارس سال جاری به این نتیجه رسیدند که در نمونه فاضلاب ماه نوامبر سال گذشته، ویروس کرونا کشف شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر, دانش