دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

طرف‌های درگیر در لیبی بر سر دولت موقت به توافق رسیدند

سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرف‌های درگیر در منازعات لیبی در نشست خود در ژنو محمد یونس منفی را به ریاست شورای ریاستی و عبدالحمید دبیبه را برای نخست‌وزیری دولت موقت برگزیدند.

 

سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرف‌های درگیر در منازعات لیبی در نشست خود در ژنو محمد یونس منفی را به ریاست شورای ریاستی و عبدالحمید دبیبه را برای نخست‌وزیری دولت موقت برگزیدند.

 

گفت‌وگوهای سیاسی طرف‌های درگیر لیبی که چند روز است با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو در جریان است، سرانجام نتیجه داد و شرکت‌کنندگان بر سر چیدمان دولت موقت به توافق رسیدند.

 

بنا به اعلام سازمان ملل، بر اساس آرا، محمد یونس منفی به ریاست جدید شورای ریاستی انتخاب شده است؛ فردی که بنا بر گزارش‌ رسانه‌های عربی دیپلماتی برخاسته از شرق این کشور است.

 

عبدالحمید دبیبه نیز برای نخست‌وزیری دولت انتقالی برگزیده شد. رسانه‌ها از او به عنوان بازرگانی یاد کرده‌اند که از حمایت غرب لیبی برخوردار است.

 

مذاکرات هیأت‌های اعزامی دولت به‌رسمیت‌شناخته شده لیبی، مستقر در طرابلس و نمایندگان دولت رقیب در شرق این کشور که از سوی ژنرال خلیفه حفتر پشتیبانی می‌شود از روز دوشنبه اول فوریه در ژنو سوئیس آغاز شد.

 

قرار است دولت موقت لیبی تا برپایی انتخابات در ۲۴ دسامبر در قدرت باقی بماند و پس از آن جای خود را به یک دولت مشروع دموکراتیک واگذار کند.

 

تلاش‌های مستمر برای برقراری صلح

 

در اکتبر سال گذشته طرف‌های رقیب در لیبی پس از درگیری‌های خونین با میانجی‌گری سازمان ملل بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.

 

پس از آن در ژانویه ۲۰۲۰ آلمان میزبان گفت‌وگوهای صلح لیبی شد و با برپایی کنفرانسی بین‌المللی در برلین تلاش کرد بسترهای لازم برای یافتن راهکارهای پایان جنگ داخلی لیبی را فراهم آورد.

 

این کشور واقع در شمال آفریقا نقشی کلیدی در تلاش‌های اتحادیه اروپا در کاهش پناهجویانی دارد که خود را از راه‌های آبی به اروپا می‌رسانند. بسیاری از پناهجویان آفریقایی تلاش می‌کنند، از طریق لیبی و دریای مدیترانه وارد اروپا شوند.

 

شرط دولت شرق لیبی برای واگذاری قدرت به دولت جدید

 

دولت موقت لیبی مستقر در شرق این کشور از آمادگی خود برای تحویل قدرت به رهبری جدید با تعیین یک شرط خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العین الاخباریه، دولت موقت لیبی به ریاست عبدالله الثنی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده است قدرت را به دولت جدید تحویل دهد مشروط بر اینکه در پارلمان لیبی تصویب شود.

 

الثنی ضمن استقبال از هر تصمیمی که لیبیایی‌ها در مورد نمایندگان خود گرفته‌اند، تأکید کرد که دولت لیبی برگرفته از پارلمان است و این دولت آماده است تا وظایف خود را در صورت تصویب ساختار جدید توسط پارلمان تحویل دهد.

 

وی همچنین تصریح کرد، دولتش به انجام وظایف محول شده به آن طبق قانون اساسی لیبی ادامه می‌دهد.

 

نخست وزیر دولت موقت لیبی تاکید کرد، او و تمام اعضای این دولت در انتظار تصمیم نهایی اعضای پارلمان در خصوص تحویل این مأموریت به هر ارگانی هستند که طبق قانون اساسی انتخاب شود.

 

طبق توافق حاصله در کنفرانس گفت‌وگوی ملی در ژنو که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، قدرت جدیدی انتخاب شد که به موجب آن دولت جدید باید رأی اعتماد پارلمان را کسب کند و در صورت شکست آن در تحقق این امر، این موضوع مجدداً برای رایزنی به کنفرانس مذکور بازگردد.

اعتراضات برعلیه فقر، بی‌کاری و دستگیری معترضان در تونس

تداوم درگیری‌ها میان معترضان تونسی و نیروهای امنیتی این کشور و درخواست برای برگزاری تظاهرات گسترده از جدیدترین اخبار امنیتی تونس به شمار می‌رود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, شمال افریقا, فقر

آیا توسعه ایراد دارد؟ جغرافیای سیاسی طرح راه ابریشم جدید (یک کمربند، یک راه)

طرح ابتکاری راه ابریشم جدید (راج) یا طرح “یک کمربند، یک راه”، در پی پیشرفت جهان است. چرا این امر برای ایالات متحده و برخی از متحدان غربی‌اش مشکل ساز شده است؟ “کیث لمب” توضیح می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, استعمار, افریقا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, جهان, روسیه, ژاپن, سازمان تجارت جهانی, سرمایه‌داری, سریلانکا, شرق اروپا, عراق, عربستان سعودی, لیبی, مقاله, نئولیبرالیسم