خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

طرح احیای دریاچه ارومیه با شکست مواجه شده است

رئیس دانشگاه ارومیه یکی از علل خشکی دریاچه ارومیه را عدم تخصیص به موقع وکافی اعتبارات دانست وگفت: از اعتبارات درنظر گرفته شده برای احیا دریاچه ارومیه فقط ۲۰ درصد تخصیص یافته است.

 

رحیم حب نقی در گفت و گو با ایسنا افزود: در حال حاضر دریاچه ارومیه در بدترین وضعیت خود قراردارد و یکی از علل شکست طرح احیای دریاچه ارومیه عدم تخصیص بودجه کافی است.

 

وی گفت: درزمان آغاز طرح احیای دریاچه ارومیه، دانشگاه ارومیه از لحاظ علمی عدم موفقیت طرح مذکور را پیش بینی کرده بود، چراکه وضعیت دریاچه ارومیه در زمان آغاز طرح در شرایط مناسبی نبوده و رسوبات نمک بستر دریاچه را پر کرده بود.

 

حب نقی ادامه داد: برابر اعلام کارشناسان، قبل از بوجودآمدن وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، بیش از ۳۰میلیارد مترمکعب آب در دریاچه وجود داشت و سالانه ۲.۵ میلیارد مترمکعب هم اب از طریق رودخانه های منطقه به دریاچه سرازیر می شد ولی با وجود این روند خشکی دریاچه ادامه پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: ستاد احیا قول ورود سالانه ۳ میلیارد مترمکعب آب از حقابه رودخانه ها را به دریاچه داده بود ولی از نظر متخصصین دانشگاه بدلیل عدم فراهم کردن این میزان آب وسرعت پر شدن بستدریاچه ر با رسوبات نمک این امکان وجود نداشته است.

 

رئیس دانشگاه ارومیه با انتقاد از عدم استفاده کافی و درخور شان از ظرفیت متخصصین بومی منطقه در احیای دریاچه ارومیه اظهارکرد: در طرح احیای دریاچه ارومیه از ظرفیت دانشگاه ارومیه و متخصصین رشته های آب و کشاورزی دانشگاه استفاده نشد درحالی که برای حل مسائل موجود در هرمنطقه بایدبه نیروهای علمی و متخصصین بومی همان منطقه بها داده شود.

 

حب نقی با اشاره به طرح دانشگاه ارومیه برای احیای دریاچه افزود: دانشگاه ارومیه طرحی با عنوان طرح فازبندی احیای دریاچه ارومیه، با استفاده از توان علمی و کارشناسانه متخصصین خارجی و داخلی تهیه کرده که درصورت تخصیص بودجه ای برای مطالعه طرح و اجرای پایلوت آن، در صورت انجام این طرح مطابق نظرات کارشناسان دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی فعلی خارج می شود.

 

وی با بیان اینکه در طرح فازبندی احیای دریاچه از طریق نصب دایک هایی در محاذات جزایر اصلی و نیزبا استفاده از جاده شهید کلانتری آب در بخشهای از دریاچه جمع شده و در صورت سرریز شدن به قسمت بعدی وارد می شود تصریح کرد: نظیر این طرح در دریاچه اورال روسیه انجام شده و در این طرح ازکم عمق شدن سطح اب و تبخیر زودرس آن جلوگیری می شود.

 

حب نقی با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: دریاچه فعلی ارومیه شکل خودرا از حالت تشت به حالت سینی تغییر داده و با این تغییر حجم آب، سطح تبخیر آن بیشتر شده است.

 

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه طرح انتقال آب از سایر بخش ها، بسیار هزینه بر بوده و توجیه اقتصادی ندارد و درصورت انتقال آب، بدلیل تغییر بستر دریاچه عملا توفیقی بدنبال نخواهد داشت گفت: دراستای اجرای طرح فازبندی برای احیای دریاچه تنها از آب رودخانه های حوزه آبریز دریاچه استفاده خواهدشد.

 

حب نقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه گنجی بی پایان برای اشتغال زایی مردم منطقه محسوب می شود اظهار کرد: جنوب دریاچه ارومیه بستری مناسب برای تولید سیست و پرورش ارتمیا بوده که دانشگاه ارومیه آماده ارائه این دانش فنی به سرمایه گذاران است.

 

وی گفت: طرح کشت جایگزین در کشاورزی برای احیای دریاچه چندان با موفقیت همراه نبوده درحالی که می توان با استفاده از بسترنهفته در خود دریاچه برای مردم این منطقه هزاران شغل و حتی شغلی جایگزین برای کشاورزان ایجاد نمود.

 

حب نقی پرورش آرتمیا، استحصال کلر و سدیم از نمک دریاچه و نیز بهره برداری از لجن دریاچه را بعنوان فرصت های عظیم اشتغال زایی پیشنهاد کرد.

 

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه نباید موضوع دریاچه ارومیه سیاسی شود تصریح کرد: مسئله دریاچه ارومیه مسئله ملی و حتی فراملی بوده و درصورت خشک شدن آن اثرات زیست محیطی بین المللی نیز خواهد داشت و باید از نگاهی جناحی و سیاسی به این معضل پرهیز کرد.

میزان غلظت گرد و غبار در آبادان و خرمشهر بیش از ۳۰ برابر حد مجاز است

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان غلظت گرد و غبار در هوای آبادان و خرمشهر در ساعت ۹ صبح امروز به بیش از ۳۰ برابر حد مجاز رسیده است.   شهریار عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و غبار امروز در خوزستان اظهار کرد: در پی ... میزان غلظت گرد و غبار در آبادان و خرمشهر بیش از ۳۰ برابر حد مجاز است

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

احیاء دریاچه ارومیه در اولویت نیست/ فاتحه‌ای برای عروس آذربایجان

فاتحه دریاچه ارومیه عروس سفیدپوش ایران و آذربایجان در حالی خوانده‌شده است که به گفته مسئولان و متولیان امر ۷۰ درصد آن خشک‌شده و نفس دریاچه دیگر به‌سختی بالا می‌آید.   همه‌چیز از سد زدن‌های بی‌مورد و غیر کارشناسانه، به همراه کاهش نزولات آسمانی شروع شد. هرچه کارشناسان و رسانه‌ها هشدار دادند که سدزنی دیگر ... احیاء دریاچه ارومیه در اولویت نیست/ فاتحه‌ای برای عروس آذربایجان

ادامه

ایران, گزارش, محیط زیست

عیسی کلانتری: ایران در بخش آب به ورشکستگی رسیده است

عیسی کلانتری می‌گوید بحران کم‌آبی و “هر بلایی” بر سر محیط زیست ایران آمده حاصل سیاست‌های نادرست ۴ دهه‌ی گذشته است. به گفته‌ی یک مقام سازمان هواشناسی ۹۰ درصد مساحت ایران دچار خشک‌سالی با شدت‌های متفاوت است.   همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران روز گذشته (یک‌شنبه ۲۳ مهر ۹۶) در ... عیسی کلانتری: ایران در بخش آب به ورشکستگی رسیده است

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

چرا دریاچه ارومیه هنوز در وضعیت بحرانی است؟

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: هیچ بودجه ای در سال ۹۶ برای ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است.   فرهاد سرخوش در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از اعتبارات سال٩۶ هنوز هیچ اعتباری به پروژه‌های ستاد تخصیص داده نشده است افزود: به دلیل تخصیص نیافتن ... چرا دریاچه ارومیه هنوز در وضعیت بحرانی است؟

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست