بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

ضربه سنگین کرونا به هزاران کارگر پاکستانی در خاورمیانه

شیوع ویروس همه گیر کرونا در منطقه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جایی که نزدیک به ۵ میلیون نفر کارگر پاکستانی امرار معاش می‌کنند، سبب شد تا هزاران نفر از آنها، بیکار شده و در بلاتکلیفی برای بازگشت به پاکستان به سر برند و همچنین دولت عمران خان نیز با مساله کاهش شدید درآمدهای ارزی حاصل از کارگران شاغل در خارج از این کشور روبه رو شود.

 

به گزارش ایرنا؛ موقعیت شغلی میلیون‌ها نیروی کاری پاکستان به ویژه قشر کارگر که در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند، در خاورمیانه از زمان شیوع کرونا و پیامدهای آن بر اقتصاد کشورهای میزبان باعث شد تا طی دوماه اخیر هزاران کارگر پاکستانی شغل خود را از دست بدهند.

 

طبق گزارش روز شنبه رسانه های پاکستان، پس از انتشار اولین اطلاعات مبنی بر بیکاری کارگران پاکستانی و بروز مشکلات مبنی بر دریافت حقوق و بازگشت به کشورشان، از سوی برخی از کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات چنین ادعا شده بود که علیرغم وضعیت دشوار کرونا، کارگران پاکستانی تا سه ماه آینده مشکل دریافت حقوق و یا تمدید اقامت نخواهند داشت. اما تازه‌ترین اخبار حاکی از بیکار شدن ۱۳ هزار کارگر پاکستانی در امارات و بیش از ۶ هزار نفر از آنان در عربستان سعودی است، کشورهایی که سابقه خوبی در ارائه تسهیلات به نیروی کاری پاکستان، زندانیان پاکستانی و رسیدگی به وضعیت اسفناک آنان ندارند.

 

کارگران خارجی در عربستان که ۱۰ میلیون نفر هستند از کارفرمایان خود شکایت دارند، زیرا کارفرمایان آن‌ها را مجبور می کنند که به رغم شرایط خطرناک همه گیری کرونا به مشاغل خود بازگردند و این درحالی است که دولت سعودی به آن‌ها اجازه دریافت دستمزد بدون انجام کار در این وضعیت را داده است.

 

پس از عربستان، امارات دومین کشوری حاشیه خلیج فارس است که بیشترین شمار کارگران خارجی یعنی ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را دارد و پس از آن کویت با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارگر خارجی در رده سوم قرار می‌گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در روزهای اخیر دراین زمینه گفت: شیوع ویروس کرونا در امارات ۱۳ هزار کارگر پاکستانی را بیکار کرد و همگی این افراد به دنبال بازگشت به پاکستان هستند.

 

مقامات پاکستانی می‌گویند که تقریباً ۶۰ هزار از اتباع این کشور از جمله قشر کارگر در کشورهای خاورمیانه بسر می‌برند که درصدد بازگشت به کشور هستند اما بازگرداندن آنان کار یک هفته‌ای نیست بلکه زمان بر خواهد بود.

 

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» نوشت: بیکار شدن کارگران پاکستانی در کشورهای عربی که ماهانه میلیون‌ها دلار ارز به کشور ارسال می‌کردند، تاثیر فوری بر چرخه اقتصادی پاکستان گذاشته و همچنین میزان ارزآوری کشور را نیز کاهش داده است.

 

براساس آخرین داده‌های بانک مرکزی پاکستان، میلیون‌ها نفر از اتباع این کشور سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار ارز به پاکستان ارسال می‌کنند تاجایی که ارزآوری این افراد برای ذخایر ارزی پاکستان بسیار مهم تلقی می‌شود. اما به نظر می‌رسد شیوع بیماری کووید-۱۹ که موجب کاهش ارسال ارز به پاکستان شده و دولت این کشور را برای پرداخت به مسائل مالی با مشکل روبرو می‌کند.

 

در سال‌های اخیر کشورهای عربی پذیرای نیروی کاری پاکستان به ویژه عربستان و امارات هزاران نفر از کارگران پاکستانی را در بدون پرداخت حقوق و دستمزدشان از این کشور اخراج کرده و بسیاری از اتباع پاکستانی نیز زندانی شدند.

 

اکنون هم هزاران نفر از اتباع پاکستانی در عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل از دست دادن موقعیت شغلی و سخت شدن شرایط زندگی در اوضاع کرونایی در انتظار بازگشت به کشورشان هستند.

ویروس کرونا و جنگ برضد طبقهٔ کارگر

سرمایه‌داران و “میلیاردرهای نگران” جهان درتلاش هستند که پزشکان و متخصصان بهداشتی  را نادیده بگیرند و روند سوداگری سرمایه‌داری را سریعاً از سر بگیرند (زولتان زیگدی – ۱۶ فروردین ۱۳۹۹).

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری

روز جهانی کارگر زیر سایه سنگین ویروس کرونا

رویدادهای روز جهانی کارگر امسال در پی شیوع ویروس کرونا که تاکنون جان نزدیک به ۲۴۰هزار نفر را در جهان بویژه آمریکا و اروپا گرفته تنوع قابل ملاحظه‌ای در این دو قاره داشت؛ از فرانسوی‌ها که به برگزاری جشن‌های بالکنی بسنده کردند گرفته تا شورش‌های خیابانی در آلمان و شیلی که منجر به درگیری بین ... روز جهانی کارگر زیر سایه سنگین ویروس کرونا

ادامه

الجزایر, المان, امریکا, اندونزی, ایتالیا, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, فنلاند, کارگری, کوبا

انتقاد شدید حزب کنگره هند از عملکرد دولت مودی علیه کرونا

سونیا گاندی گفت: بخش قابل توجهی از جامعه هند را کارگران تشکیل می‌دهند ولی از زمان شیوع کرونا و اعمال ناگهانی قرنطینه عمومی این افراد نه تنها بیکار شده‌اند و هیچ پشتیبانی ندارند بلکه به دلیل بسته‌شدن سرویس‌های حمل و نقل خارج شهر حتی نمی‌توانند به خانه های خود بازگردند.

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, هندوستان