راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

ضربه اقتصادی کرونا؛ صادرات ایران ۴۴ درصد کاهش یافت

گمرک ایران با انتشار گزارش تجارت خارجی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خورشیدی اعلام کرد که ارزش صادرات ایران(بر مبنای دلار) ۴۴ درصد و واردات آن ۲۶.۷ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش یورونیوز؛ مطابق گزارش گمرک ایران، صادرات کشور در بهار سال جاری خورشیدی در مقایسه با بهار سال پیش با ۴۴ درصد کاهش از ۱۱.۳۵ میلیارد دلار به ۶.۳۶ میلیارد دلار رسیده است. در همین مدت ارزش واردات ایران نیز از ۱۰.۴ میلیارد دلار به ۷.۶ میلیارد دلار تنزل کرده است.

 

بر پایه این گزارش، بنزین طی بهار گذشته مهمترین کالای صادراتی ایران بوده و ۱۱ درصد درآمد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است. در مقابل ذرت دامی به ارزش ۵۸۸ میلیون دلار، سهم ۷.۷ درصدی در واردات ایران طی سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ داشته است.

 

این گزارش می‌افزاید، در میان شرکای تجاری اصلی ایران، بیشترین افت واردات با ۵۷.۸ درصد از مبدا هند رخ داده و سپس ترکیه با کاهش ۳۶.۱ درصدی جایگاه دوم را در اختیار داشته است.

 

واردات ایران از چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران طی بهار گذشته ۱۸.۳ درصد و صادرات ایران به این کشور ۲۸ درصد افت کرده است. صادرات ایران به عراق نیز به عنوان دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی طی این مدت، ۳۷ درصد کاهش یافته است. بیشترین میزان افت ارزش صادرات ایران نیز با ۸۸.۸ درصد به مقصد ترکیه رخ داده است.

 

مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک ایران در خصوص علت افت تجارت خارجی ایران در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به خبرگزاری فارس گفته که بسته بودن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب کاهش صادرات ایران شده ولی مطابق آمار جدید، از هفته آخر خردادماه روند کاهشی صادرات کند شده و در حال بازگشت به روال عادی است.

معضل کسری بودجه، و افزایش قیمت دلار

سایت خبری فرارو، ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، در گفت‌وگو با حسین راغفر و علی دینی ترکمانی، کارشناسان اقتصاد، به وضعیتی که کرونا در ایران به‌وجود آورده پرداخته و نوشته است: “بر اساس اعلام مسئولان وزارت کار اسامی مشمولان دریافت بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا، تائید شده، اما دولت درحال حاضر منابع مالی لازم برای پرداخت ... معضل کسری بودجه، و افزایش قیمت دلار

ادامه

اقتصادی, ایران, مقاله

هزینه درمان کرونا چقدر است؟

در سطوح مختلف، نظام سلامت جامعه تحت تاثیر اثرات مخرب کرونا دچار مشکلات بزرگی شد. مشکلاتی مانند از دست دادن جان تعداد زیادی از کادر درمان به خاطر شیوع این بیماری، صرف هزینه هنگفت برای اقلام پیشگیری از شیوع و ابتلای شهروندان و همچنین صرف هزینه های بسیار کلان درمانی در دو سطح درمان سرپایی ... هزینه درمان کرونا چقدر است؟

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, حقوق بشر, گزارش