افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

صنایع آمریکا از تعرفه‌های تنبیهی ترامپ آسیب دیده است

اقدام ترامپ بسیار ساده و قابل‌فهم به نظر می‌رسید. او می‌خواست با وضع تعرفه‌های سنگین بر کالاهای خارجی، کالاهای تولید آمریکا را برای مصرف‌کنندگان این کشور جذاب‌تر کند. اما این محاسبه نتییجه عکس داده است.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای حمایت از کالاهای داخلی تعرفه‌های تنبیهی هر چه بیشتری بر کالاهای چینی تعیین کرده است، اما این خواست تاکنون برآورده نشده و تعرفه‌ها به صنایع خودروسازی آمریکا ضررهای سنگین وارد کرده‌اند.

 

صنایع بزرگ خودروسازی آمریکا در بیلان مالی خود اعلام کرده‌اند که هزینه‌های بالایی برای تامین مواد اولیه پرداخت کرده‌اند؛ هزینه‌های بالایی که به خاطر تعرفه‌های تنبیهی آمریکا به وجود آمده‌اند.

 

به همین خاطر شرکت‌های خودروسازی “جنرال موتورز” و “فورد” آمریکا در بازار بورس کشور در شرایط ناخوشایندی قرار گرفته‌اند. این دوشرکت بزرگ خودروسازی طی ۴ هفته بیش از ۱۰ درصد افت قیمت سهام داشته‌اند.

 

هر دو شرکت خودروسازی جنرال موتورز و فورد آمریکا امید خود را برای ارزش سهام در سال جاری میلادی (۲۰۱۸) به میزان ده درصد کاهش داده‌اند. دلیل این اقدام نیز بالا رفتن قیمت مواد اولیه ذکر شده است.

 

شرکت خودروسازی جنرال موتورز برآورد کرده است که در سال جاری میلادی قیمت مواد اولیه ضروری برای تولید خودروهای این شرکت حدود یک میلیارد دلار خواهد بود. این قیمت دوبرابر قیمتی است که پیشتر برای تهیه مواد اولیه برای تولید خودروهای این شرکت پیش‌بینی شده بود.

 

تعرفه‌های تنبیهی ۲۵ درصدی آمریکا روی فولاد و ۱۰ درصدی روی آلومینیوم وارداتی به این کشور از ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۸) اجرایی شدند. باب شنکس، رئیس بخش مالی شرکت خودروسازی فورد، میگوید که قیمت مواد اولیه در سه ماه اخیر حدود ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و نیمی از این افزایش به خاطر تعرفه‌های تنبیهی بوده است.

 

صنایع آمریکا زیر فشار گرانی مواد خام

 

نتایج نظرسنجی اخیر در آمریکا از مدیران شرکت‌های صنعتی نشان می‌دهد که عدم اطمینان در این شرکت‌ها به شدت گسترش یافته و اکنون در پایین‌ترین سطح خود از ۵ ماه پیش تاکنون است.

 

یوخن‌ اشتانسل، رئیس هیئت مدیره شرکت CMC در این باره می‌گوید: «برای شرکت‌ها بسیار مشکل است که گران شدن هزینه‌ی مواد اولیه را از راه دیگری مانند کاهش پرسنل جبران کنند.» و نتیجه چنین می‌شود که با بالا رفتن قیمت مواد اولیه قیمت نهایی کالاها نیز افزایش می‌یابد.

 

سیاست تعرفه‌های تنبیهی ترامپ تنها بر صنایع خودروسازی اثر منفی نداشته است. همه بخش‌های صنایع آمریکا که به نحوی از مواد اولیه وارداتی استفاده میکنند، با مشکلات متعددی روبه‌‌رو شده‌اند.

 

برای نمونه شرکت موتورسیکلت سازی باسابقه “هارلی دیویدسون” که محصولات آن در میان علاقه‌مندان به موتورسیکلت در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد، باید به خاطر تعرفه‌های تنبیهی ترامپ موتورهای خود را در اروپا ۲۲۰۰ دلار گران‌تر از گذشته بفروشد.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که با شعار “اول آمریکا” روی کار آمد، مدیران این شرکت موتورسیکلت سازی را به نشانه تشویق تولید در خاک آمریکا، در ماه فوریه به کاخ سفید دعوت کرده بود.

وال استریت ژورنال؛ سیگنال‌های آمریکا برای تحریم چین به دلیل رابطه با ایران

رییس گروه اقدام ایران در خصوص اظهارات مقامات چینی درباره قانونی بودن رابطه‌شان با ایران و عدم تبعیت از تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفت: ما آماده‌ایم که تحریم‌های ثانویه را علیه هر کشوری که روابط تجاری خود را با ایران ادامه دهد، اعمال کنیم.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, خبر

کشاورزان آمریکایی بازنده جنگ تجاری پکن – واشنگتن

به گزارش ایرنا بازار محصولات کشاورزی چین، یکی از حوزه هایی است که به دلیل اعمال تعرفه پکن بر واردات کالا از آمریکا، از محصولات این کشور خالی شده است و به جای آن کشاورزان روسی خود را برای ورود به این بازار بزرگ آماده می کنند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, کره جنوبی