چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

صدای حق‌طلبی جوانان و دانشجویان، خاموش‌شدنی نیست!

برپایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری، روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ مقابل پردیس هنرها تجمع کردند. دانشجویان معترض در تجمع‌شان شعارهای: “آزادیِ انتخاب حق مسلم ماست”، “نان، کار، آزادی، حجابِ اختیاری”، “دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”و”بیگاری بیکاری حجاب اجباری”سر می‌دادند. این تجمع اعتراضی نیز مانند دیگر اعتراض‌های مردمی از گزند و آسیب مزدوران ولی ‌فقیه در امان نماند.

 

گزارش‌های خبری حکایت از آن دارند که مأموران امنیتی در هجوم سرکوبگرانه‌شان دانشجویان را شدیداً مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها مانع از صحبت کردن معاونت فرهنگی دانشگاه و پاسخگویی او به دانشجویان شدند. همچنین شوراهای صنفی دانشجویان کشور از برخورد نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه با دانشجویان خبر داد. از برخوردهای خشونت‌آمیز، ضرب‌وجرح و درگیری‌های تن به‌تن بسیجی‌ها، لباس شخصی‌ها و مأموران امنیتی با دانشجویان معترض تصویرها و ویدئوهایی پرشمار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند.دانشجویان دانشگاه تهران در پایان تجمع‌شان، بیانیه‌ای علیه گشت ارشاد دانشگاهی و حجاب اجباری قرائت کردند.

 

متن بیانیه دانشجویان به‌شرح زیر است:

 

“دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای گذشته شاهد حضور و استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی زن در همراهی با مأموران حراست دانشگاه، به‌منظور دخالت در امر پوشش خود بوده‌اند. این اتفاق ناخوشایند با سخت‌گیری در ورود بانوان به دانشگاه به‌علت نوع پوشش‌شان و تهدیدِ احضار به کمیته‌ی انضباطی و برخوردهای قهریِ این‌چنینی همراه شده که مایه‌ی تأسف است.

 

جناب آقای دکتر سرسنگی، برخوردهای انضباطی و حراستی با دانشجویان این دانشگاه باهدف تغییر اجباری پوشش، حتی اگر در لفافه‌ا‌ی به‌اسم نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان هم پیچیده شود، امری خارج از شأن و جایگاه این دانشگاه و دانشجویان آن است. این برخوردها ما را به‌یاد تلاش‌های بی‌سرانجام و محکوم به‌شکست حاکمیت‌ها در عصرهای مختلف این سرزمین می‌اندازد، حاکمانی که قصد دخالت در سبک زیست مردمان را داشته‌اند اما چیزی جز بدنامی تاریخی نصیب‌شان نشده است. درواقع طرح‌هایی مثل نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان باعث به‌وجود آمدن چنین دست‌درازی‌هایی به حریم دانشجویان شده و همان‌گونه که مستحضر هستید، این نوع برخوردهای قهری هیچ‌گاه جواب نخواهد داد چراکه دانشجویان بهتر از هر شخص دیگری به عرف دانشگاه و جامعه‌ی خود آگاه هستند. اجبار و تحمیل نوع خاصی از پوشش به دانشجویان، شکل واضحی از تعرض آشکار به حریم خصوصی دانشجویان، نقض مستقیم حقوق انسانی آنان و ستم عریان علیه زنان محصل است و مورد اعتراض جمع‌ها و محافل دانشجویی است. چنین برخوردهایی تنها موجب ایجاد تنش در فضای دانشگاه و برهم زدن بسترهای عقلانیت می‌شوند، آن هم در روزهایی که دانشگاه بیش از همیشه به آرامش و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز طیف‌های مختلف عقیدتی و سبک‌های مختلف زندگی نیاز دارد. نباید فراموش کرد اندک آزادی‌ای که دانشجویان این دانشگاه در امر پوشش خود داشته‌اند، نه مبنی بر لطف مدیران و مسئولان، که نتیجه و دست‌رنج مقاومت و پافشاری همیشگی دانشجویان بر حقوق بدیهی خود بوده است. دانشجویان این حق را برای خود قائل هستند که به‌مقابله با این‌گونه رفتارها پرداخته و از حقوق اساسی و اولیه‌ی خود دفاع کنند و اجازه ندهند کسی بیش از این به آن‌ها و دانشگاه‌شان هتک حرمت کند. بدین وسیله ما دانشجویان خواستار توقف برخوردهای دانشگاه درخصوص پوشش و عدم تداوم برخوردهای حراست در این رابطه هستیم. ”

 

روزنامه کیهان، ارگان چماقداران متصل به خامنه‌ای که زیر نظر حسین شریعتمداری، بازجوی دستگاه امنیتی رژیم، اداره می‌شود و بلندگوی رسوای تبلیغاتی آن است، روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه، دو روز بعد از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، در گزارشی به تأثیر و نفوذ واقعی چپ‌ها و اندیشه مترقی آنان بین جوانان و دانشجویان اعتراف کرد و نوشت: “گرچه ناآرامی‌های اخیر دانشگاه تهران در پی فراخوان دانشجویان دانشکده هنر بوده اما دانشجویانی که خود را منتسب به طیف موسوم به چپ! می‌دانند و با دست‌نوشته‌های قرمزرنگ (نماد اعتراضی چپ مارکسیستی) خواستار عدم اجرای هرگونه قانون درخصوص وضعیت پوشش در دانشگاه شده‌اند، در ابتدا با توزیع شب‌نامه و بیانیه، مسائل صنفی و دانشجویی را بهانه قرار داده ولی درنهایت درصدد شیطنت سیاسی بوده‌اند. ”

 

گرایش عمدهٔ جنبش دانشجویی میهن‌مان با اندیشه‌های عدالت‌جویانه نیروهای مترقی و همچنین با تاریخ روشنگرانهٔ جنبش جوانان و دانشجویان و حزب‌های سیاسی گره خورده است. دانشجویان میهن ما از آغاز حضور در صحنه سیاسی کشور زیر شدیدترین ضربه‌ها و تاخت‌وتازها بوده‌اند و اکنون نیز هستند. تجربه گران‌بهای نزدیک به هشت دهه جنبش دانشجویی در میهن‌مان به‌خوبی نشان داده است که سرکوبگری‌های‌سال‌های اخیر در برابر حرکت‌های اعتراضی دانشجویان در قیاس با موارد قبلی‌شان بی‌شک بسیار سنگین‌تر است. حرکت نیروی فعال جوانان در مسیر پویایی بیشتر جنبش مردمی و تأثیرگذاری آن بر تحول‌هایی که در عرصهٔ حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، سندیکایی و دیگر تشکل‌های صنفی و مدنی زدودنی نیست و این جنبش رسالت تاریخی‌اش را در شکل‌هایی گوناگون همچنان بر نیروی زوال‌پذیر سرکوبگری تحمیل می‌کند.

نامۀ مردم

سلحشوری: مسئولین ارشد دانشگاه آزاد باید استعفا می‌دادند/ در این کشور ارزانتر از جان انسان چیزی وجوددارد؟

پروانه سلحشوری، درباره حادثه اخیر دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و جان باختن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، اظهار داشت: ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، بسیار متاسفم که در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد،

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

تبرئه بیش از ۷۰ درصد دانشجویان بازداشتی در دادگاه تجدیدنظر

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از تبرئه بیش از۷۰ درصد دانشجویان بازداشتی این دانشگاه در دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفت: وضعیت چند دانشجوی باقی‌مانده نیز آذرماه جاری مشخص خواهد شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی