راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

صادرات مستقیم برنج هندی به ایران از سرگرفته شد

یک مقام هندی اعلام کرد با راه اندازی مکانیسم پرداخت بهای کالاهای صادراتی هند به ایران با روپیه صادرات مستقیم برنج هندی به ایران پس از یک دهه ازسرگرفته شد.

 

به نقل از آی ان ای اس، صادرات مستقیم برنج باسماتی هند به ایران پس از یک دهه از سرگرفته شد.

 

رئیس انجمن صادرکنندگان برنج هند با اعلام این خبر گفت مکانیسم پرداخت بهای کالاهای صادراتی هند به ایران با روپیه راه اندازی شده است و بدین ترتیب صادرات برنج باسماتی به ایران ازسرگرفته شده است.

 

ویجه ستیا افزود ایران بزرگترین بازار برنج باسماتی هند محسوب می شود و حدود ۲۰ درصد صادرات سالانه این محصول را به خود اختصاص داده است.

 

وی در ادامه گفت: انتظار داریم با راه اندازی این مکانیسم جدید صادرات برنج باسماتی هند به ایران در سال جاری ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

 

صادرات مستقیم این محصول به ایران هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد و ممکن است باعث افزایش تقاضا برای آن از سوی واردکنندگان ایرانی شود.

 

طی ۷ تا ۸ سال گذشته برنج هند از طریق کشورهای ثالث به ویژه امارات به ایران صادر می شد.

 

ایران و هند با هدف دور زدن تحریم های مالی آمریکا اخیرا مکانیسمی را طراحی کرده اند که بر اساس آن ۴۵ درصد پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه در بانک های هندی سپرده گذاری می شود و بهای کالاهای صادراتی هند به ایران از این حساب پرداخت می شود.

 

بر اساس این گزارش بانک هندی یو سی او و بانک پارسیان ایران مبادلات مالی مربوط به صادرات برنج هند به ایران را تسهیل می کنند. قیمت برنج باسماتی هند طی هفته های اخیر ۳۵ درصد کاهش یافته است.

 

برخی کشورها مثل آلمان واردات این نوع برنج از هند را به دلیل آلوده بودن به مواد سمی و فلزهای سنگین ممنوع کرده‌اند. در ایران نیز بررسی های متعددی در این رابطه انجام گرفت و گزارش های متناقضی منتشر شد.

فارس

فرشاد مومنی: منافع ملی غریب‌ترین عنصر کشور شده است

استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ماجرای رانتی قیمت‌ها از تولید تا بازار چیست؟

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد, گفتگو

راغفر و سلطانی؛ انتشار آمار غیرواقعی برای اختصاصی‌­سازی یا مال­‌خود­سازی دارایی­‌های عمومی

مدتی است که دولت دوازدهم مساله واگذاری دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی را با فشار بی‌سابقه‌­ای پیگیری می­‌کند که به هیچ وجه در اختیار دولت نیست چون این منابع همگی متعلق به مردم است که از طریق پرداخت حق بیمه آنها فراهم آمده و دولت حق دخالت و تصرف در آنها را ندارد.

ادامه

اقتصادی, ایران, جهان, حقوق بشر, فساد, گزارش

کارشناس اقتصادی؛ همه اقدامات و سیاستگذاری‌ها در راستای این است که بالایی‌ها نفع ببرند / باید به‌‌سراغ اصلاح ساختار بروید

دولت وقتی می‌بیند که شرایط بحرانی شده، سعی می‌کند از تولید حمایت کند و طی همین اقدام هم فشارهای دیگری به تولید وارد می‌آید. عملاً هم هیچ کاری نمی‌کند. کما اینکه بحث یارانه‌های انرژی نهایتاً به حمایت از خودروسازها رسید. به این خاطر که خودروسازها خود مسبب افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند.

ادامه

اقتصادی, ایران, فساد, فقر, گفتگو