انتقادات تند نماینده کنگره آمریکا در صحن مجلس نمایندگان از اسرائیل

یک نماینده آمریکایی در مجلس نمایندگان این کشور به شدت از سیاست‌های اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، الکساندر کورتز، نماینده کنگره آمریکا در اعتراض به سیاست‌های اسرائیل گفت: ۱.۱ میلیون انسان بی‌گناه در غزه در معرض خطر قحطی قرار دارند. قحطی‌ای که عامدانه از طریق ممانعت رهبران اسرائیل برای ورود ... انتقادات تند نماینده کنگره آمریکا در صحن مجلس نمایندگان از اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی

واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می‌شود

یک روزنامه آمریکایی نوشته است که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نوشته است که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد. واشنگتن پست علام کرد که کی‌یف بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند مانع ... واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می‌شود

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

افسر سابق آمریکا: اوکراین و سیا احتمالا پشت حمله تروریستی در مسکو هستند

«اسکات ریتر» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که افسر اطلاعاتی سابق آمریکا هم بوده، گفت حمله تروریستی در مسکو شبیه به اقدامات داعش نیست و گمانه‌زنی‌ها را به سوی اوکراین و سازمان سیا سوق داد. به گزارش ایسنا، مقامات روسیه در پی حمله تروریستی در مسکو با اشاره به بیانیه منتسب به داعش که مسؤولیت ... افسر سابق آمریکا: اوکراین و سیا احتمالا پشت حمله تروریستی در مسکو هستند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا

روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند/ الجزایر: پیش‌نویس قطعنامه اجازه کشتار غیرنظامیان است

روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را که بند‌های آن به‌ صورت یک‌طرفه به نفع اسرائیل بود، وتو کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه را وتو کرد. نبنزیا در سخنرانی خود پیش از رأی‌گیری گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در‌ها را ... روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند/ الجزایر: پیش‌نویس قطعنامه اجازه کشتار غیرنظامیان است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, الجزایر, چین, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, صلح, فلسطین

صاحب نظران آمریکایی: دوره جهان تک قطبی به پایان رسیده است

‘آندرو باسویچ’، تحلیگر سیاست خارجی آمریکا، و استاد دانشگاه بوستون ‘جان میرشایمر’، استاد دانشگاه شیکاگو، گفتند: واشنگتن نشینان باید درک کنند که دوره جهان تک قطبی و سلطه آمریکا به پایان رسیده و جهان چندقطبی در حال شکل گیری است که ممیزه اصلی آن رقابت است.

 

تارنمای اطلاع رسانی آمریکایی ‘لوبلاگ’ متعلق به ‘جیم لوب’، روزنامه نگار و رئیس خبرگزاری اینترپرس سرویس در نیویورک در گفت وگویی با باسویچ و میرشایمر، نظر آنها را درباره چالش های پیش روی ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا جویا شد.

 

میرشایمر در پاسخ به این سوال که بزرگ ترین چالش بلندمدت پیش روی آمریکا در عرصه جهانی چیست، گفت:
« ظهور چین و احیای قدرت روسیه، تغییری است که در سیاست های بین المللی ایجاد شده و ترامپ هیچ کنترلی بر آن ندارد. این تغییر در توازن قدرت، شرایطی ایجاد کرده است که ما را از نظام یک قطبی به چند قطبی سوق می دهد.

 

نگاهی دقیق به راهبرد امنیت ملی دولت ترامپ بیانگر این واقعیت است که در حال حاضر ایران و کره شمالی تنها تهدیدهای اصلی و مایه نگرانی آمریکا نیستند بلکه، چین و روسیه را نیز باید به این تهدیدها افزود. آنچه روشن است این که دولت ترامپ ارزیابی های دقیقی از چین و روسیه دارد و مقادیر کلانی از منابع دفاعی را به برخورد با این دو کشور اختصاص خواهد داد. این به آن معناست که به مرور زمان در سیاست خارجی ما تغییری اساسی ایجاد خواهد شد که به واسطه آن، بر شرق آسیا تمرکز بیشتر و بر خاورمیانه بزرگ تمرکز کمتری خواهیم کرد.

 

آمریکا در دوران جهان تک قطبی فکر می کرد به قدری قدرتمند و هوشمند است که می تواند دنیا را رهبری و اداره کند.

 

حکومت ها را تغییر می داد و دمکراسی برقرار می کرد و به نظر می رسید که بر جهان سلطه دارد. امروزه، وارد جهانی چندقطبی شده ایم و مشکلات پیش رو، در حال افزایش و بسیاری جدی تر از مشکلات ۲۵ سال پیش هستند. این مشکلات محدود به خاورمیانه، تروریسم و اشاعه هسته ای نیست و باید نگران سیاست های قدرت های بزرگ هم باشیم. برخلاف تصور بسیاری از واشنگتن نشینان درباره توانایی آمریکا برای حل مشکلات و برخورد با چین و روسیه، فکر نمی کنم تشکیلات سیاست خارجی آمریکا درکی از محدودیت های قدرت داشته باشد.

 

این تشکیلات، محدودیت های استفاده از نیروی نظامی و اینکه چین و روسیه باید در اولویت سیاست آمریکا قرار گیرند را درک نمی کنند. فکر نمی کنم خیلی از سیاستگذاران آمریکایی به این اولویت و اتخاذ تصمیم های دشوار فکر کنند. آنها همچنان فکر می کنند آمریکا می تواند در سراسر جهان جولان دهد.

 

اما، واقعیت آن است که ما به سمت جهان چندقطبی در حال حرکت هستیم، جایی که چین و روسیه، قدرت های رقیب محسوب می شوند و این خود مایه نگرانی است. احتمال جنگ قدرت بین آمریکا و چین را نباید دستکم گرفت. در جهان تک قطبی احتمال جنگ قدرت وجود ندارد زیرا تنها یک قدرت برتر وجود دارد. به عبارت دیگر، ما به سمت جهانی خطرناک تر می رویم و توسل به دیپلماسی استفاده از قدرت نظامی که ترامپ به آن اعتقاد دارد، کاری احمقانه است.»

 

باسویچ نیز در رابطه با سوال بالا گفت: «حوادث پس از پایان جنگ سرد به این تفکر که ما در جهانی یک قطبی تحت سلطه آمریکا زندگی می کنیم، پایان داد. نگاهی به تحولات سی سال گذشته موید این مساله است. معلوم نیست که آیا واشنگتن نشین ها تمایلی به پذیرش اشتباه خود دارند یا نه. چه وقت به مسایلی مانند ظهور چین و این سوال بزرگ می پردازیم که آیا آمریکا مایل به پذیرش واقعیتی به اسم جهان چندقطبی و تقویت ثبات آن است یا خیر. آیا واشنگتن نشینان تصمیم دارند همچنان دچار توهم تک قطبی بودن جهان و در نتیجه، جلوگیری از قدرت چین باشند.

 

با توجه به حوادث ناشی از تمرکز بر خاورمیانه، از جمله مداخله غیررسمی ‘رونالد ریگان’ به نیابت از صدام حسین در جنگ ایران و عراق، باید گفت، ما از تجربیات قبلی و دخالت های مکرر در منطقه چیزی یاد نگرفتیم و به اشتباهاتمان ادامه می دهیم. حفظ نیروهای آمریکایی در سوریه که به تازگی خبر آن اعلام شد، نمونه ای از این اشتباهات است.

 

جهان چندقطبی در حال شکل گیری، جهانی رقابتی خواهد بود و باید شرایط این رقابت را درک کنیم. قطعا به سیاست هایی نیاز داریم که از تبعات فاجعه بار جلوگیری کند. تلقی من این است که سرگرم شدن بیش از حد دولت به مسایل کوتاه مدت مانع از توجه به افق دورتر و اختصاص انرژی و توجه کافی به روابط میان قدرت های بزرگ و قدرت های در حال ظهوری شده است که نجات کره زمین مستلزم همزیستی با آنهاست.

 

با وجود حضور دیپلمات های برجسته در وزارت خارجه آمریکا، بروکراسی حاکم بر این وزارتخانه و کارمندانی که مایل به وارد شدن به حوزه های فوق نیستند، زمان ارزیابی جامع و بررسی چگونگی انتخاب و پیشرفت کارمندان وزارت خارجی است.»

ایرنا

مدیر سیا: سندی دال بر ارتباط کمپین ترامپ با روسیه نیافته‌ایم

مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته است که شواهد و مدرکی درباره ادعای ارتباط کمپین ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیافته است. او گفت دولت آمریکا این موضوع را خیلی جدی دنبال می‌کند.

ادامه

امریکا, جهان, روسیه, مصاحبه و گفتگو

سناتور ارشد آمریکایی: تداوم حضور نظامی ایالات متحده در سوریه غیرقانونی است

سناتور ارشد آمریکایی تداوم حضور نظامی این کشور را در سوریه ناقض قوانین فدرال دانست و با اشاره به حمله آمریکا به عراق، گفت: در آستانه گرفتار شدن در جنگ بی پایان دیگری هستیم.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه

همکاری چین و روسیه برای به دام انداختن جاسوسان آمریکایی

مقامات آمریکایی می‌گویند که در پی نفوذ چینی‌ها به ارتباطات مخفیانه سازمان سیا با جاسوس‌ها و منابع اطلاعاتی‌اش و به اشتراک‌گذاشتن این اطلاعات با روسیه، ده‌ها منبع اطلاعاتی و جاسوس آمریکا در این دو کشور بازداشت و اعدام شده‌اند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه