تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

صاحبنظران روس: موافقتنامه بین طالبان و آمریکا برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شد

مقام‌ها و کارشناسان روس معتقدند که موافقتنامه صلح بین آمریکا و گروه طالبان برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شده است.

 

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) امروز یکشنبه گفت: ترامپ می‌خواهد توافقنامه آمریکا با گروه طالبان را به عنوان توافقنامه تاریخی معرفی کند هرچند که این توافق برای انتخابات تنظیم و امضا شده است.

 

کاساچوف به ریانووستی گفت: اگر این توافقنامه به حل مسائل متعدد افغانستان کمک کند فقط می توان از امضای آن شاد و خرسند شد.

 

توافق آمریکا و طالبان پس از نزدیک به دو سال و ۱۱ دور مذاکره روز شنبه دهم اسفند ماه با حضور وزیران خارجه شماری از کشورهای منطقه و جهان در دوحه توسط زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در پایتخت قطر امضا شد.

 

کاساچوف معتقد است که ترامپ می‌خواهد با امضای این توافقنامه به هدف مهمی برسد و به رای دهندگان امریکایی نشان دهد که نیروهای این کشور را حداقل از یک کشور خارج می‌کند.

 

وی افزود: باوجود اینکه رئیس جمهوری امریکا از مدتها پیش و بارها اعلام کرده بود که نیروهای امریکا را از چند کشور خارج می‌کند اما برعکس شد و نیروهای آمریکایی در کشورهای دیگر افزایش یافت.

 

مقام پارلمانی روس با بیان اینکه مفاد توافقنامه سوالاتی را پیش می‌کشد، ادامه داد: مساله البته این نیست که طالبان وعده می‌دهد با القاعده که هیچگاه دوستی نکرده روابط نداشته باشد. اما ممکن است این وعده طالبان را به رای دهنده آمریکایی به عنوان پیروزی دیپلماتیک معرفی کنند و چنین رویکردی چندان جدی نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: آمریکا معمولا خود تصمیم می گیرد چه گروهی تروریست است و چه گروهی می خواهد به آن کشور حمله کند به این ترتیب شرایط برای اینکه وضعیت کنونی در افغانستان حفظ شود باقی می ماند اما توافقنامه ای تاریخی برای انتخابات امریکا امضا شده است.

 

آمریکا قصد حفظ کنترل بر ارتش افغانستان دارد

 

الکسی چپا معاون اول کمیسیون امور بین‌الملل دومای روسیه معتقد است که آمریکا با استفاده از نیروهای مسلح خود توانست بر افغانستان کنترل داشته باشد و هدف اصلی این است که بتواند این کنترل بر کشور را در شرایط خروج تدریجی نیروهای خود به ارتش افغانستان منتقل کند.

 

مقام پارلمانی روس با بیان اینکه هر توافقنامه صلح به مراتب بهتر از اقدامات جنگی است، افزود: اگر همه طرف ها مفاد توافقنامه را اجرا کنند بسیار خوب خواهد شد.

 

چپا گفت: آمریکا تلفات سنگین در افغانستان متحمل می‌شود اما امروز تاحدودی بر این کشور کنترل یافته که در دست نیروهای امریکایی قرار دارد.

 

نماینده ارشد دومای روسیه خاطرنشان کرد: اگر همه توافق‌ها اجرا شوند توافقنامه بین طالبان و آمریکا نتایج مشخصی بدست می‌آورد.

 

چندین کشور برای میزبانی مذاکرات بین افغان آمادگی دارند

 

زمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که چندین کشور برای میزبانی مذاکرات بین افغانی آمادگی دارند که در بین انها آلمان، نروژ، ازبکستان و اندونزی قرار دارند. با این حال طالبان ترجیح می دهد مذاکرات در مسکو صورت گیرد.

 

کابولوف که رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه است به ریانووستی گفت: اگر در افغانستان جنگ نباشد و دولت افغانستان حاکمیت بیابد با کمک جامعه جهانی می تواند بر تروریسم بین المللی و داعش غلبه بیابد که برای روسیه سودمند است.

 

موافقت نامه دوحه حرکت انتخاباتی ترامپ است

 

دمیتری سولونیکوف رئیس انستیتو توسعه حکومتی معاصر در روسیه معتقد است که موافقت نامه بین گروه طالبان و آمریکا که در دوحه امضا شده است به احتمال زیاد یک حرکت انتخاباتی ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر این کشور است.

 

وی با بیان اینکه این روند (خروج نیروهای امریکایی از افغانستان) ۱۴ ماه به طول می انجامد، اظهار داشت: در این وضعیت امریکا از هیچ جا خارج نخواهد شد. طالبان هم می‌تواند هر چیزی را وعده بدهد.

 

کارشناس روس گفت: کاهش نفوذ آمریکا در افغانستان واقعا به نفع طالبان است. نفوذ طالبان افزایش خواهد یافت و درآمد بیشتر و منابع انسانی بیشتر در اختیار خواهند داشت و آنها برای این هدف هر چیزی که لازم ببینند را وعده خواهند داد.

بازهم توطئه امریکا؛ مذاکراتی که امریکا با طالبان پیش‌برد به‌امضای توافقنامه صلح با امارات اسلامی افغانستان انجامید

مقامات آمریکایی و طالبان سرانجام روز شنبه ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه) در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری‌های نوزده ساله در افغانستان امضا کردند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, خبر

اگر بازشماری آرا افغانستان به‌درستی انجام می‌شد نتیجه انتخابات تغییرمی‌کرد

معاون کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان گفت که بازشماری آرا به درستی انجام نشده است و در صورت بررسی صحیح آرا نتیجه انتخابات این کشور تغییر می‌کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان

پنج کشته در تظاهرات ضد قانون شهروندی همزمان با سفر ترامپ به هند

در جریان تظاهرات معترضان هندی علیه قانون بحث‌برانگیز شهروندی در دهلی نو، پایتخت، در روز دوشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، پنج نفر از جمله یک پلیس جان خود را از دست دادند و بیش از ۹۰ نفر هم مجروح شدند. این مرگبارترین تظاهرات از زمان تصویب این قانون در سال گذشته به حساب می‌‌آید.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, افغانستان, امریکا, بنگلادش, پاکستان, جهان, خبر, هندوستان