بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

شکست یخچال طبیعی در هند؛ امید برای نجات ده‌ها کارگر محبوس در تونل کمرنگ شد + ویدیو

با گذشت سه روز از فاجعه شکست یک یخچال طبیعی در کوهپایه‌های هیمالیا در شمال هند و جاری شدن سیل، امیدها برای نجات جان بازماندگان احتمالی این حادثه کمرنگ شده است.

 

به گزارش یورونیوز ؛ یخچال واقع در کوهستان چامولی در ایالت اوتاراکند بامداد یکشنبه بر اثر گرمایش زمین و ذوب شدن یخ‌ها شکست و آب دریاچه‌ای که پشت آن بود آزاد شد. سپس این آب به شکل سیل سهمگین و خروشانی در طول دره رودخانه‌های «داولی گنگا»، «ریشی گنگا» و «آلاکناندا» که همگی از سرچشمه‌‌های رود بزرگ «گنگ» هستند، به راه افتاد.

 

این سیل که در مسیر خود حجم عظیمی از گل و لای را حمل می‌کرد بر سر راه خود پل‌ها و جاده‌های زیادی را ویران کرده و تأسیسات دو سد و نیروگاه برق‌آبی را در زیر گل مدفون ساخت.

 

این حادثه ده‌ها قربانی بر جای گذاشت. بیش از ۱۷۰ نفر نیز در این حادثه ناپدید شده‌اند و هنوز اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست. مقامات روز چهارشنبه ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) گفتند که تاکنون جسد ۳۲ تن از آنان پیدا شده، اما در این میان هویت ۲۵ جسد هنوز شناسایی نشده است.

 

بسیاری از قربانیان کارگران فقیری هستند که از صدها کیلومتر آن‌سوتر و از مناطق دیگر هند برای کار به این منطقه آمده‌اند و کسی نمی‌داند که در زمان حادثه کجا بوده‌اند.

 

به گفته مسئولان، جستجو برای یافتن بقیه قربانیان و سیل‌زدگان ادامه دارد اما ممکن است روزها طول بکشد تا اجساد بیشتری در زیر صدتا تن گل و لای غلیظ، سنگ و بقایای درختان پیدا شود.

 

کارگران به دام افتاده در تونل

 

محور اصلی عملیات عظیم امداد و نجات که از روز یکشنبه آغاز شده و تا کنون به طور شبانه روزی در جریان بوده، تونلی در نزدیکی تأسیسات یک نیروگاه برق‌آبی در حال احداث «ویشگاد» در نزدیکی شهر «تاپوان» است.

 

مأموران امداد و نجات هندی به ویژه در تلاشند تا با کنار زدن گل و لای و سنگ و موانع دیگر، ۳۴ کارگری را که در این تونل گرفتار شده‌اند، نجات دهند.

 

مقامات هند روز چهارشنبه گفتند که زمان برای نجات جان این افراد رو به اتمام است و تنها امید اندکی هست که آنها در محفظه‌هایی که دارای هوای کافی است، زنده مانده باشند.

 

یک مقام ارشد امداد رسانی هند به نام پیوش رائوتلا به خبرگزاری فرانسه گفت: «با گذشت زمان، احتمال یافتن کارگران کاهش یافته اما معجزه همیشه روی می‌دهد.»

 

وی در باره دشواری کار گفته است: «ما در کارمان محدودیت‌های زیادی داریم. مثلا نمی‌توانیم با چندین بولدوزر همزمان برای کنار زدن گل و لای فشار بیاوریم. ما در حال کار شبانه روزی هستیم، هم با نیروی انسانی و هم با ماشین‌آلات. اما میزان آوار آنقدر زیاد است که مدتی طول می‌کشد تا همه آنها را برداریم.»

 

ویوک پندی، سخنگوی پلیس مرزی هند نیز به روزنامه تایمز هند گفت: «حتی اگر این ۳۴ نفر زنده باشند، بیشترین نگرانی ما از سرمازدگی (هیپوترمی) آنهاست که در چنین شرایطی می‌تواند کشنده باشد.»

 

به گزارش ایندیا تودی، پلیس اعلام کرد که از مجموع مفقودان پیش‌بینی می‌شود که ۳۵ نفر در تونلی گرفتار شده‌اند و عملیات نجات هنوز در آن جریان دارد.

 

شکست و حرکت یک یخچال طبیعی در رشته کوه هیمالیا در روز یکشنبه باعث آسیب دیدن سد منطقه چامولی واقع در ایالت اوتراکند و و وقوع سیل شد.

 

اوم پراکاش سروزیر ایالت اوتارکند گفت: این حادثه به سرعت اتفاق افتاده و فرصت کافی برای اخطار به افراد وجود نداشته است. وی افزود: احتمالا ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در این حادثه کشته شده‌اند. هنوز آمار دقیق مشخص نشده است.

 

چپ و جنبش کارگری بریتانیا به توافق‌نامهٔ برگزیت چه واکنشی باید نشان بدهند؟

پروفسور جان فاستر، عضو هیئت سیاسی حزب کمونیست بریتانیا، در رابطه با شرایط جدید ایجاد شده پس از امضای قرارداد تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا معتقد است در شرایطی که قطب‌بندی‌های دروغین در خلال سال‌های دهه گذشته که باعث تقسیم کارگران شده است کم‌رنگ‌تر می‌شوند، موضع‌گیری طبقاتی اتحادیه اروپا و جانسون برای همه مشخص‌تر ... چپ و جنبش کارگری بریتانیا به توافق‌نامهٔ برگزیت چه واکنشی باید نشان بدهند؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اسکاتلند, اقتصادی, المان, انگلستان, جهان, غرب اروپا, کارگری