راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

شکست در خصوصی‌سازی را بپذیریم!

دو سال پیش مهمان تلفنی یک گفتگوی بعد از خبر تلویزیون درباره خصوصی‌سازی بودم. در آن برنامه میهمانانی از دولت و مجلس حضور داشتند. من پس از اقامه دلائل و شواهدی از کارنامه هشت ساله خصوصی‌سازی، اظهار کردم: “خصوصی‌سازی در ایران شکست خورده است”.

 

مجری برنامه در رابطه با این گزاره از مهمانان مجلسی و دولتی خود نظرخواهی کرد و همه ایشان ابراز داشتند که موافق این نظر نیستند و خصوصی‌سازی شکست نخورده است. اکنون دو سال از آن تاریخ و بیش از ١٠ سال از شروع واگذاری‌ها (بخوانیم خصوصی‌سازی) می‌گذرد و اقتصاد کشور بیش از پیش در این باتلاق فرو رفته است و هنوز همان آش و همان کاسه.

 

آن مناظره شروعی شد بر این که من در مورد شکست کنکاش بیشتری بنمایم. گوش‌هایم به این واژه حساس‌تر شدند و از کف جامعه تا سطوح بالا به دنبال شنیدن اعتراف به شکست می‌گشتم. اما هرچه بیشتر جستم کمتر یافتم. در دروس مدرسه و دانشگاه به دنبال درس‌هایی درباره شکست گشتم و ندیدم مطلبی که شکست را توضیح و پذیرش شکست را یاد داده باشد. سعی کردم کتاب‌هایی در این باره بیابم، به جز چند ترجمه معدود هیچ تولید وطنی در این باره نیافتم. تعجبی نداشت که با جستجو در کتب خارجی به تعداد زیادی کتاب در این رابطه بر خورد کردم.

 

برای چه درباره شکست می‌نویسم؟ برای اینکه دریافتم ما ملتی هستیم که نیازمند درک مفهوم شکست هستیم و نیازمند شجاعت قبول شکست. آنچه که در رابطه با شکست در فرهنگ و ادب ما وجود دارد بیشتر از مفهوم مجسم شکست نیست، یعنی شکست در یک جنگ یا یک نبرد و دست آخر یک مسابقه. چون از این مفهوم گریزانیم، بازه قضاوت ما در خصوص اعمالمان از بیشینه “پیروزی مطلق” شروع می‌شود و تا کمینه “اشتباه” کشیده می‌شود و در آنجا پایان می‌یابد. یعنی ما یا کاملاٌ پیروزیم، یا نسبتاٌ پیروزیم یا توهم پیروزی داریم و یا، در حد نهایت شجاعت و صداقت خود، اشتباهی مرتکب شده‌ایم. از این نکته نگذرم که در قضاوت کردن شکست دیگران بسیار مهارت داریم.

 

برای اینکه اهمیت درک و قبول شکست را آشکارتر کنم لازم است بدانیم که شکست در ورای خود حداقل سه پله دیگر دارد، تخریب، ویرانی و نابودی. وقتی شکست را بپذیریم در آن نقطه می‌ایستیم و سپس باز می‌گردیم. ولی اگر شکست را نپذیریم، سلسله اشتباهات خود را ورای آن ادامه می‌دهیم و تا نابودی هم می‌توانیم پیش برویم.

 

نپذیرفتن شکست علاوه بر این، پیامدهای دیگری هم دارد. فردی که شکست را نمی‌پذیرد به تدریج در خصوص توانمندی‌های خود دچار توهم می‌شود و آنها را بیش از واقع می‌پندارد و به تصور خود از عهده اصلاح انبوه اشتباهات برمی‌آید و لذا اشتباه از پس اشتباه. اگر او در جایگاه بالاتری باشد، مانند یک مدیر یا یک مسئول، این رفتار موجب بروز و تقویت بی‌اعتمادی ذی‌نفعان به او می‌شود و مجموعه تحت امر او دچار تشویش و پریشانی می‌شود.

 

نگاهی به وضعیت بنگاه‌های اقتصادیمان بیاندازیم! از آنجا که شکست را، در این معنا ورشکستگی، حاضر نیستیم بپذیریم، بنگاه‌های خصوصی و دولتی فراوانی داریم که هر روز بدهکارتر، غیربهره‌ورتر و فرسوده‌تر از روز قبل می‌شوند و به مراحل تخریب و ویرانی وارد شده‌اند و بسیاری حتی به ورطه نابودی افتاده‌اند.

 

وضعیت خانواده ها را نگاه کنیم! ازدواج‌های ناموفق شکست، در این معنا طلاق، را نمی پذیرند. زوجین سالها با بی مهری، بغض، کینه و نفرت ادامه می دهند و روح روان یکدیگر را به مرز نابودی می کشانند.

 

وقتی به کارنامه کشورى خود نگاه می‌کنیم مصادیق زیادی پیدا می‌کنیم که جای پذیرش شکست در آنها خالی است. از خصوصی‌سازی گفتم. در حوزه اقتصادی از این شکست‌های نپذیرفته کم نداریم؛ یارانه‌ها، سیاست ارزی، طرح‌های نیمه تمام، سیاست‌های اشتغال، سهام عدالت، توسعه صادرات، قاچاق کالا، سرمایه‌گذاری خارجی، بهره‌وری و… .

 

به حوزه‌های دیگر نگاه کنیم! آب و محیط زیست کشور، محرومیت‌زدایی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مهاجرت مغزها و سرمایه‌ها، قانون‌گذاری، سلامت اداری، سیاست‌های فرهنگی، توسعه روابط با همسایگان و… .

 

در همه موارد بالا کار ما این بوده است که نهایتاٌ در صدد اصلاح اشتباهات باشیم و چینی شکسته را مرتباٌ بند بزنیم، حال آنکه با پذیرش شکست می‌توانستیم جلوی بدتر شدن وضع را بگیریم. به جای انحراف دائم به چپ یا راست، و به خیال خود اصلاح اشتباه، باید برمی‌گشتیم و از صفر شروع می‌کردیم.

 

کار ما این شده است که مرتباٌ از شکست دیگران بگوییم و از پیروزی خود. خاکروبه‌های ناکامی‌هایمان را زیر فرش پنهان می‌کنیم و به خودمان مدال افتخار می‌دهیم. ما سال‌هاست که از خودمان شکست می‌خوریم، انگشت اتهام را به سوی دیگران نگیریم و تا به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ایم شکست‌هایمان را بپذیریم. با پذیرفتن شکست داشته‌های اندکمان را از نابودی نجات می‌دهیم.
پدرام سلطانی
نجارت نیوز

سلطانی؛ در سال ۸۸ با حداقل دستمزد، ۲۵ کیلو گوشت خریداری می‌شد که در حال حاضر به ۱۵ کیلو

بزرگواری که دستیار ویژه بودند و حالا در کنار نشسته‌اند چون می‌دانند چه تخریبی کرده‌اند، سه نفر از دوستان خود را در سازمان برنامه، مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی گذاشته است که افزایش نرخ ارز، نرخ بنزین و یا کالاهای اساسی را تجویز می‌کنند.

ادامه

اقتصادی, ایران, چین, خبر, ژاپن, کره جنوبی, گفتگو

امریکا به‌هیات ایرانی برای شرکت در اجلاس بانک جهانی وصندوق بین‌المللی پول روادید نداد

در پی عدم صدور روادید برای هیات ایرانی اعزامی به بانک جهانی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن لغو سفر خود، طی نامه ای به رئیس گروه بانک جهانی مراتب اعتراض خود و دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, صندوق بین‌المللی پول

جهانگیری: ۲۲ میلیارد دلار را به استانبول و دبی بردند

معاون اول حسن روحانی جناح منتقد دولت در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که در مقطعی ۲۲ میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند و مشخص نشد که این پول چه سرنوشتی پیدا کرد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد, قطر

خبر مهم یک نماینده: امارات ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و این کشور ۷۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امارات, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی