بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

شکایت مجدد ونزوئلا از آمریکا به دادگاه لاهه

خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا روز گذشته جمعه، اعلام کرد که این کشور به دنبال طرح شکایت مجدد از واشنگتن به دلیل تلاش برای جلوگیری از توافقنامه نفت در ازای غذا میان ونزوئلا و مکزیک است.

 

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، وی عنوان کرد: بار دیگر اقدامات غیرانسانی و جنایتکارانه آمریکا علیه ونزوئلا اثبات شده است. در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، آمریکا در حال تلاش برای مسدود کردن تمامی مسیرهای اجرای این توافقنامه میان ونزوئلا و مکزیک است. ما با استفاده از این توافقنامه به دنبال انتقال مواد غذایی برای مردم به جای نفت بودیم.

 

وزیر خارجه ونزوئلا تاکید کرد که کشورش به همین دلیل به دنبال طرح شکایت از واشنگتن در دیوان بین‌المللی کیفری(لاهه) است.

 

آرئاسا خاطر نشان کرد که وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا در حال بررسی وضعیت دو شرکت مکزیکی است که در توافقنامه نفت در ازای غذا با ونزوئلا فعال هستند. ونزوئلا و مکزیک در سال ۲۰۱۹میلادی این توافقنامه را امضا کردند.

 

واشنگتن به دنبال فشار به مکزیک برای عدم اجرای این توافقنامه است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته بود: ما از مقامات مکزیکوسیتی توضیحاتی را در مورد این توافقنامه خواسته‌ایم و امیدواریم که آنها با ما همکاری کنند.

 

ونزوئلا پیش تر اواخر بهمن سال ۹۸ پرونده اقدامات و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کاراکاس را به دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) ارجاع داد. دولت کاراکاس در حالی پرونده تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کاراکاس را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع داد و از این دادگاه خواسته بود این مساله را بررسی کند که دولت ترامپ مدتهاست ونزوئلا را تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار داده و به همین دلیل این کشور منطقه آمریکای لاتین با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

 

ونزوئلا در سه سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

 

شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شده است.

استقبال فلسطین از گزارش دیوان کیفری بین‌الملل درباره محاکمه اسرائیل

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از گزارش دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درباره حق فلسطینی‌ها برای به محاکمه کشاندن اسرائیل استقبال کرد.

ادامه

اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, قضایی

«دادیار سابق قوه قضاییه» در ارتباط با اعدام‌های ۶۷ در سوئد دستگیر شد

دادگاهی در سوئد در ارتباط با پرونده اعدام‌های سال ۱۳۶۷، برای حمید نوری، دادیار سابق قوه قضاییه حکم ادامه بازداشت صادر کرد. گفته شده وی عضو هیئت اعدام در گوهردشت کرج در سال ۶۷ بوده است

ادامه

ایران, جهان, خبر, سوئد