آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هدف از رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن، استرالیا و فیلیپین را گسترش ناتو در سایر مناطق جهان دانست. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران در رابطه با مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده با ژاپن، استرالیا و فیلیپین گفت: هدف همان چیزی است که ما در ... زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, غرب, فیلیپین, ناتو

شکاف انداختن بین چین و ویتنام، هدف ایالات‌متحده است. اما راهبرد «تفرقه بینداز و پیروز شو» دورنمایی ندارد!

ایالات‌متحده به ناو هواپیمابرش با نام یو‌اس‌اس رونالد ریگان دستور داده است تا موقعیتش را در آب‌های نزدیک دریای چین جنوبی حفظ کند. بخشی از راه‌برد ایالات‌متحده در این منطقه، بهره‌بری از وجود اختلاف ارضی بین چین و ویتنام برای ایجاد شکاف بین دو کشور سوسیالیستی است.

 

کم‌وبیش هم‌زمان با این روی‌داد “فام مین‌چین”، نخست‌وزیر ویتنام و “وانگ یی”، وزیر امور خارجه چین در هانوی در ۲۰ شهریورماه باهم دیدار داشتند. دو کشور متعهد شدند که به قدرت‌های خارجی اجازه ندهند آن‌ها را در برابر یکدیگر به بازی بگیرند.

 

یکی از کهن‌سال‌ترین ترفندهای نظامی و سیاسی در تاریخ انسانی “تفرقه بینداز و غلبه کن” است که می‌توان آن را در امپراتوری مقدونیه کهن ردیابی کرد. در دوران نوین، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه دولت نیکسون، موفق شد دو کشور چین و اتحاد جمهوری‌های شوروی را علیه یکدیگر به‌سود ایالات‌متحده به بازی بگیرد. اکنون دولت ایالات‌متحده بر آن است تا دوباره آن سیاست را به‌کار بگیرد و می‌کوشد بین ویتنام و چین بذر دشمنی بپراکند. واشنگتن امیدوار است که شاید بتوان ویتنام را به‌سوی ائتلافی ضد چینی بکشاند. باید گفت این تلاش‌ها شکست خورده و در آینده هم شکست خواهد بود.

 

طبقه حاکم ایالات‌متحده سر برآوردن چین را تهدیدی برای نظم جهانی تک‌قطبی و سرمایه‌داری پس از جنگ سرد می‌بیند و از روی درماندگی قصد دارد کشورها را به اردوگاهی ضد چینی بکشاند. ایالات‌متحده به‌تازگی استرالیا را به لغو قرارداد عمده تسلیحاتی با فرانسه و پیوستن به ایالات‌متحده و بریتانیا در توافق‌نامه زیردریایی هسته‌ای “آوکوس” باهدف تهدید چین واداشت. دولت آمریکا همچنین درصدد بود تا با زیر فشار گذاشتن ویتنام اجازه ساختن پایگاه دریایی ایالات‌متحده در خاک ویتنام را به‌دست آورد. دلیل خوش‌بینی دولت آمریکا این بود که با توسل دوباره به راه‌برد تفرقه بینداز و غلبه کن و با زیر فشار گذاشتن ویتنام می‌تواند این کشور را در پیوستن به ائتلافی ضد چینی وا‌دار کند. ویتنام و چین در مورد مالکیت جزیره‌های پاراسل و اسپراتلی در دریای چین جنوبی (که در ویتنام به دریای شرقی مشهور است) از مدت‌ها پیش اختلاف‌ ارضی دارند. طراحان ارتش آمریکا بر این باور بودند که این اختلاف‌ می‌تواند بهانه‌ای برای ایجاد شکاف بین این دو کشور شود. دولت ایالات‌متحده از دریافت یا پذیرش چند جنبه مهم سیاست خارجی ویتنام کوتاهی می‌کند.

 

نخست و مهم‌تر از همه، در سیاست خارجی ویتنام قانونی دیرینه وجود دارد که این کشور را از پیوستن به هرگونه ائتلاف نظامی بازمی‌دارد، به‌ویژه ائتلاف‌هایی که علیه کشور دیگری به‌کار گرفته می‌شوند. افزون بر این، دولت ویتنام بارها گفته است که به هیچ کشور خارجی اجازه نمی‌دهد پایگاه یا تسهیلات نظامی در خاکش بسازد. این سیاست‌ها بنیان‌های تلاش ویتنام برای همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورها به‌شمار می‌روند. اما این‌طور دریافت می‌شود که این سیاست‌های بنیادی، ایالات‌متحده را از ادامه تلاش‌هایش برای در برابر هم قرار دادن ویتنام و چین بازنخواهد داشت.

 

دولت ویتنام در داشتن مناسبات با همه کشورها، به‌رغم هر اختلاف‌نظری که ممکن است با آن‌ها داشته باشد، قاطعانه تلاش می‌کند. درواقع، پیمان مجمع ملت‌های جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) که ویتنام یکی از اعضای اصلی آن است، چندی پیش تأیید کرد که برای گره‌گشایی از اختلاف‌های ارضی مختلف در دریای چین جنوبی فقط راه‌کارهایی مسالمت‌آمیز دنبال خواهند شد. اگر دلیل‌های بالا برای بیهوده نشان دادن تلاش‌های ایالات‌متحده در این راستا بس نباشد، دلیل مهم دیگری نیز وجود دارد و آن واقعیت پُراهمیت مناسبات بسیار نیرومند بین دو کشور سوسیالیستی باوجود اختلاف‌نظر بین آن‌ها است. این امر به‌ویژه در سال گذشته با برگزاری چندین نشست در سطح مقام‌های بلندپایه دولتی بین چین و ویتنام و نیز بین نمایندگان دو حزب کمونیست که کشورشان را اداره می‌کنند، نمود یافته است. پس از انتخابات ویتنام در فروردین‌ماه ۱۴۰۰، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین با نگوین ژوان‌پوک، رئیس‌جمهور ویتنام صحبت کرد. در آن گفتگو، شی جین‌پینگ در مورد ضرورت همکاری دو دولت برای پیش‌برد سوسیالیسم در کشورهای‌شان صحبت کرد. مدت کوتاهی پس از آن، وزیر دفاع چین، سرلشکر “وی فنگه”، در سفر به هانوی با همتای ویتنامی‌اش سرلشکر “فان‌وان گیانگ” دیدار کرد.

 

در این نشست گیانگ گفت که حفظ مشارکت راه‌بردی و همکاری دفاعی برای هر دو کشور مهم است. در پایان این دیدار، دو وزیر دفاع بر امضای تفاهم‌نامه بین دو ارتش نظارت کردند. این نشان‌گر رفتار دو نیرویی نیست که خواهان درگیری با یکدیگرند، مهم نیست که دولت ایالات‌متحده چقدر چنین درگیری‌ای را خواهان است. سپس، در شهریورماه گذشته، ساعاتی پیش از اینکه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، برای انجام دیداری رسمی به ویتنام برسد، فام‏ مین چین، نخست‌وزیر ویتنام با شیونگ بو، سفیر چین در هانوی دیدار کرد. در این نشست درباره جنبه‌هایی از مناسبات ویتنام و چین ازجمله روابط بین حزبی، روابط خارجی، و روابط امنیتی گفتگو شد. مهم‌تر از همه این که این دو مقام رسمی دربارهٔ ضرورت “هشیاری” در برابر ترفندهای نیروهای خارجی‌ای که سعی می‌کنند بین دو کشور تفرقه و درگیری به‌وجود آورند، به‌گفتگو پرداختند.

 

زمان و محتوای این نشست تصادفی نبود. این پیامی واضح به هریس بود که هرگونه تلاشی برای پدید آوردن ناسازگاری بین کشورها نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

چند هفته پیش نیز وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، برای گفتگو با بلندپایگان دولت ویتنام از هانوی دیدن کرد. نخست‌وزیر ویتنام در دیدارش با وزیر امور خارجه چین به او گفت اولویت اصلی دولت ویتنام ادامه و توسعه روابط بین دو کشور و دو حزب حاکم کمونیست است.

 

هفته گذشته، ۲ مهرماه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین که دبیرکل حزب کمونیست چین هم است، با همتای ویتنامی‌اش نگوین فو ترونگ، دبیر کل حزب کمونیست ویتنام، به‌گفتگو نشست. در این گفتگو، این دو درباره همکاری مشترک برای ادامه روابط تجاری و اقتصادی رو به‌رشد میان چین و ویتنام، مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹، و تضمین پایداری صلح در دریای چین جنوبی سخن گفتند. دبیرکل حزب کمونیست چین در این گفتگو افزود که همکاری این دو کشور با همدیگر برای حفظ نظام‌های سوسیالیستی‌شان به سود هر دو کشور است.

 

مناسبات میان چین و ویتنام، مانند مناسبات میان همهٔ کشورهای مستقل با یکدیگر پیچیدگی‌هایی دارد. با این حال، تصویر دو کشور در آستانهٔ جنگ که قدرت‌های ضد چین می‌خواهند از این دو کشور ترسیم کنند، در بهترین حالت توهم و در بدترین حالت دروغی بیش نیست. گمان می‌رود کسانی که در واشنگتن بر طبل جنگ سردی تازه می‌کوبند از تلاش برای برانگیختن درگیری میان ویتنام و چین و کشاندن ویتنام به ائتلاف ضد چینی‌شان دست برنخواهند داشت.

 

با این حال آنان نمی‌توانند این را بفهمند که چنین درگیری‌ای با چین، با خط‌مشی دولت ویتنام، اصول حزب کمونیست ویتنام، و خواسته‌های مردم ویتنام در تضاد است.

«نامهٔ‌مردم»

درخواست روزنامه وابسته به ارتش چین برای “جنگ خلق” با جاسوس‌های آمریکا

نشریه وابسته به ارتش چین در واکنش به گزارش مربوط به تاسیس یک واحد جدید از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مختص به چین، خواستار “جنگ خلق” برای شکست دادن جاسوسی‌های آمریکا شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک

مسکو خواستار تشکیل ارتش مستقل اروپایی است

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که مسکو به تفرقه و جدایی در اروپا تمایلی ندارد و خواستار وجود کشورهای برخوردار و متحد اروپایی با نیروهای دفاعی مستقل از آمریکاست.

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, ناتو

فعالیت‌های ناتو بر رویارویی با چین متمرکز می‌شود

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که رویارویی با تهدیدهای ناشی از چین، بخش مهمی از منطق آتی این سازمان نظامی خواهد بود.

ادامه

اروپا, افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, مقاله, ناتو

کامبوج ادعای آمریکا درباره فعالیت نظامی چین در این کشور را رد کرد

دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص حضور چین در یکی از پایگاه‌های دریایی این کشور با مقاصد نظامی را تکذیب کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, سودان, عراق, کامبوج, لیبی, ویتنام