روسیه بمب‌افکن‌های مافوق صوت خود را در مرز افغانستان مستقر کرد

وزارت دفاع روسیه گفت بمب افکن‌های “توپولف تو ۲۲ ام” در تمرینات نظامی با هواپیما‌های جنگنده میگ ۲۹ از نیروی هوایی ازبکستان مشارکت خواهند داشت.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تاجیکستان, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, ناتو

تمرین‌‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی همزمان با خروج آمریکا از افغانستان

همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، روسیه تمرین‌های نظامی با کشورهای آسیای میانه و چین را شروع و برنامه ریزی کرده و کارشناسان می‌گویند نگرانی اصلی روسیه جلوگیری از تقویت داعش است.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, ایران, تاجیکستان, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, عراق, مقاله, هندوستان

تاکید وزرای دفاع شانگهای بر لزوم تقویت تعاملات نظامی

در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای که در شهر «دوشنبه» برگزار شد بر لزوم تقویت تعاملات نظامی و امنیتی تاکید شد.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جهان, چین, خبر, روسیه, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان

با رسیدن طالبان به‌مرزهای کشور، ارتش تاجیکستان به حالت آماده‌باش درآمد

دفتر رئیس جمهوری تاجیکستان امروز (پنجشنبه) گزارش داد، نیروهای مسلح این کشور برای اولین بار در تاریخ این جمهوری مستقل برای بررسی آمادگی جنگی به حالت آماده باش فوق العاده درآمدند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, تاجیکستان, ترکمنستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دخالت نظامی

شهروندان ازبکستان می‌توانند مالک زمین‌های غیرکشاورزی شوند

شهروندان ازبکستان که طبق قوانین قبل از استقلال این کشور نمی‌توانستند مالک زمین باشند، از اول سال ۲۰۲۱ می‌توانند با پرداخت وجهی به دولت، مالک زمین‌های غیرکشاورزی شوند.

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ازبکستان “اوزا” با اعلام این مطلب افزود: شهروندان ازبک که از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در مالکیت اراضی تابع قوانین آن اتحادیه بودند، از اول ژانویه سال میلادی آتی (۱۲ دی ماه امسال) می‌توانند داوطلبانه با پرداخت وجهی به دولت، مالک زمین های غیرکشاورزی که پیشتر از دولت اجاره کرده بودند، شوند.

 

این گزارش حاکی است که مجلس سنای ازبکستان در سوم ماه مه سال ۲۰۱۹ لایحه‌ای را در مورد خصوصی سازی اراضی غیرکشاورزی این کشور تصویب کرد که براساس آن کلیه زمین‌های غیرکشاورزی از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۲ دی ماه ۱۳۹۸) در قبال پرداخت وجه آن به دولت خصوصی می‌شوند. اما چون در اجرای آن قانون در اول سال میلادی جاری موانعی وجود داشت، اجرای این قانون از اول سال میلادی آتی لازم الاجرا خواهد بود.

 

بر اساس این قانون، شهروندان ازبکستان می‌توانند به صورت داوطلبانه نسبت به خصوصی‌سازی زمین‌های غیرکشاورزی خود با پرداخت وجه آن به دولت اقدام کنند.

 

البته در آن مصوبه تصریح شده است که قانون جدید شامل زمین‌های قابل کشت و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی نمی‌شود.

 

مالکیت اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی ازبکستان که تا سال ۱۹۹۱ جزو جمهوری‌های شوروی سابق بود، به دولت(جامعه) تعلق داشت و نه تنها اتباع بیگانه بلکه حتی شهروندان این کشور نیز حق تملک این اراضی را نداشتند.

بحران در خزر؛ بزرگترین دریاچه جهان در مسیر خشکی؟

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب گزارش داده است که سطح آب دریای خزر در سال ۲۰۱۹ میلادی، در ادامه روند کاهشی خود از سال ۱۹۹۵، به کمترین میزان طی ۳۰ سال اخیر رسیده است.

ادامه

ازبکستان, ایران, جهان, روسیه, قزاقستان, محیط زیست

دستان خالی پمپئو در پایان سفر به آسیای مرکزی

تلاش‌های آمریکا برای مقابله با چین و روسیه در سفر به آسیای مرکزی با مقاومت روبه‌رو شد و وزیر خارجه ازبکستان آشکارا تاکید کرد که این منطقه نمی‌خواهد پیامدهای سیاسی رقابت قدرت‌های بزرگ را بر دوش بکشد.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, امریکا, جهان, چین, روسیه, قزاقستان, گزارش

«کامرسانت»؛ چرایی سفر پامپئو به جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی

وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای خود به اوکراین، بلاروس، قزاقستان و ازبکستان، با وجود خودداری از حمله مستقیم به مسکو، ولی در واقع تلاش کرد تا متحدین روسیه در حوزه نفوذ شوروی سابق را تا جای ممکن از این کشور دور سازد.

ادامه

اتحاد شوروی, ازبکستان, افغانستان, امریکا, اورآسیا, بلاروس, جهان, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان

صندوق‌ بین‌المللی پول: نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۹ به ۳۵.۶ درصد رسید

صندوق بین‌‌المللی پول در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۹ به ۳۵.۶ درصد افزایش یافته است. صندوق‌بین‌المللی پول: نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۹ به ۳۵.۶ درصد رسید

ادامه

ارژانتین, ازبکستان, اقتصادی, ایران, ترکمنستان, ترکیه, جهان, خبر, سودان, مصر, یمن