گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

شمشیر دولت السیسی بر گردن اخوان المسلمین مصر

اخوان المسلمین که در زمان “حسنی مبارک” دیکتاتور پیشین مصر دوران سختی را گذراند، در حاکمیت “عبدالفتاح السیسی” نیز با شرایط ویژه‌ای مواجه است، به حدی که احکام حبس ابد رهبر و ۹ تن دیگر از اعضای این گروه در روزهای اخیر تایید شده است، اقدامی که می‌تواند سرآغاز اعتراضات جدیدی باشد.

 

دولت السیسی از زمانی که با کودتا علیه دولت اخوانی “محمد مرسی” که در سال ۲۰۱۳ روی کار آمد، گروه اخوان المسلمین مصر را یک تروریستی نامید و از آن پس تاکنون، دادگاه این کشور بیشتر رهبران آن را محاکمه و برخی از اعضای اخوانی را به اعدام و برخی دیگر را به حبس ابد یا حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

 

دادگاه استیناف (تجدید نظر) مصر عصر یکشنبه هفته جاری حکم حبس ابد (۲۵ سال زندان) “محمد بدیع” رهبر اخوان المسلمین مصر و ۹ نفر دیگر از اعضای ارشد این گروه را به اتهام “حمله به مرزهای شرقی” این کشور تایید و در عین حال ۸ نفر از اعضای ارشد این گروه را که پیش از این محکوم شده بودند، از این اتهام تبرئه کرد.

 

در حکم دادگاه جنایی مصر در سپتامبر ۲۰۱۸، «محمد بدیع» و ۸۷ نفر دیگر به حبس ابد، ۸۱ نفر به ۱۵ سال حبس، ۴۹ نفر به هفت سال، ۱۶ نفر به ۱۰ سال، ۲۲ نفر به سه سال و دو نفر نیز به دو سال حبس محکوم شده بودند.

 

به نوشته وبگاه مصری «الیوم»، این احکام در رابطه با رخداد معروف به «حوادث العدوه» که در ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ رخ داد، صادر شده است. اعضای اخوان‌المسلمین متهم به حمله به مرکز پلیس شهر «العدوه» و آتش زدن آن هستند.

 

این دادگاه ۲۴ خردادماه نیز حکم اعدام ۱۲ نفر از رهبران اخوان المسلمین را تأیید کرده بود.

 

دادستان مصر مدعی شده که متهمان این پرونده با دفتر سیاسی «حماس» و «حزب الله لبنان» هماهنگی کرده بودند تا در مصر آشوب به وجود آورند و موجب سرنگونی دولت (السیسی) و نهادهای آن شوند.

 

این ۱۲ نفر همچنین به سازماندهی تحصن در میدان «رابعه عدویه» و تجمعات مردمی در حمایت از «محمد مرسی» رییس جمهوری پیشین مصر متهم شده بودند.

 

تاکنون احکام دیگری علیه “محمد بدیع” از جمله در حوادث سوئز، الاستقامه، قلیوب، یورش به زندان‌ها و اهانت به دستگاه قضایی مصر صادره شده که بیشتر این احکام حبس ابد بوده است.

 

با کودتای ارتش مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی علیه دولت منتخب محمد مرسی در سوم ژوئن ۲۰۱۳ (۱۳ خرداد ۱۳۹۲) تمامی رهبران اخوان‌المسلمین و شخص مرسی بازداشت و روانه زندان شدند؛ از آن زمان تاکنون دادگاه‌های مصر بارها سران اخوان المسلمین این کشور را به اعدام و حبس ابد و ده‌ها سال زندان محکوم کرده‌اند.

 

احکام قضایی برای سران اخوان المسلمین فقط یک قسمت از اقدام حکومت قاهره علیه این گروه می‌باشد، چرا که پارلمان این کشور قانونی را سه روز پیش تصویب کرد که همه اعضا و طرفداران اخوان را که شمار آنها صدها هزار نفر است، شامل می شود، قانونی که مربوط به اخراج همه کارمندان دستگاه‌های دولت مصر عضو اخوان المسلمین می‌باشد.

 

منابع مصری اعلام کرده‌اند که این مصوبه پارلمان مصر در تضاد صریح با قانون اساسی این کشور قرار دارد که بر عدم تمایز قائل شدن میان شهروندان بر اساس گرایش‌های سیاسی یا هر دلیل دیگری، تصریح دارد.

 

اصلاح این قانون، مقدمه‌ای برای اجرای برنامه دولت مصر برای پاکسازی اخوان المسلمین و تلاش برای زدودن تاثیرات این گروه بر جامعه از طریق قانونی‌کردن اخراج صدها هزار کارمندی است که در ادارات و وزارتخانه‌ها یا حتی در صفحه‌های شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به مخالفت با رویکردهای دستگاه حاکمه مصر می‌کنند، همانند اخراج بسیاری از کارمندان از ادارات آموزش و پرورش، نفت، دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای دولتی که ۲ سال پیش در مصر اتفاق افتاد.

 

بر اساس استراتژی توسعه پایدار مصر «چشم‌اندار مصر ۲۰۳۰»، دولت قاهره ضمن در پیش گرفتن سیاست کاهش شمار کارمندان و ممنوعیت نهایی استخدام‌های جدید، مگر به شکل قراردادهای موقت، به دنبال این است که ۵۰ درصد از کارمندان خود یعنی حدود ۲ میلیون نفر را اخراج کند تا تعداد کارمندان این کشور پس از ۲ سال به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برسد؛ در مصر اکنون تقریبا ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارمند دولتی وجود دارد.

 

چند سالی است که کشور مصر با مشکلات عدیده‌ای از جمله اقتصادی، دست و پنجه نرم می‌کند، به حدی که بانک جهانی در آوریل ۲۰۱۹ اعلام کرد که ۶۰ درصد از مردم مصر که شمار آنها ۱۰۰ میلیون نفر می‌باشد، فقیر و یا در معرض فقر هستند. این شرایط باعث شده که دولت قاهره به دنبال کم کردن کارمندان خود بیفتد و قصد دارد در این مسیر کارمندان طرفدار اخوان المسلمین را که شمار آنها حدود ۲ میلیون نفر گزارش شده، اخراج کند، اقدامی که در صورت تحقق و به خاطر شرایط بد اقتصادی مصری‌ها، این کشور را با مشکلات و اعتراضات گسترده‌ای مواجه خواهد کرد.

منابع عراقی به‌نقل از هیأت آمریکایی: نظامیان خود را از عراق خارج نمی‌کنیم

منابع سیاسی آگاه عراق خبر دادند که هیأت آمریکایی در جریان دیدار با مسئولان عراقی گفته است که حاضر نیست نیروهای خود را تحت فشار از این کشور خارج کند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال افریقا, عراق

۸۸ کشته در آتش سوزی بیمارستان ذی‌قار/ اعلام عزای عمومی/ اعتراضات اهالی + ویدئو

نخست وزیر عراق دوشنبه شب جلسه اضطراری با تعدادی از وزرا و رهبران امنیتی عراق درباره علل و تبعات آتش سوزی در بیمارستان امام حسین در استان ذی‌قار تشکیل داد که منجر به کشته شدن دستکم ۸۸ تن شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عراق, ویدیو