بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

نشست مجمع جهانی اقتصاد درشرایطی‌ست که تولید وتوزیع ثروت درجهان هیچگاه تا این اندازه نابرابر نبوده

نشست مجمع جهانی اقتصاد بر بستر تناقض‌ها و امیدواری ها به رشد اقتصادی جهانی در داووس گشایش یافت

 

نشست مجمع جهانی اقتصاد (WEF) با حضور شماری از سران سیاسی و اقتصادی جهان و نمایندگان ۹۶ کشور، در داووس سوئیس و در حالی که برف بسیار سنگینی در این منطقه کوهستانی سویس بر زمین نشسته است، گشایش یافت. نشست های ۵ روزه این مجمع اقتصادی جهانی، به بحث و تبادل نظر در باره روندها و چشم‌اندازهای اقتصاد جهان اختصاص دارد.

 

نشست مجمع جهانی اقتصاد در حالی گشایش می یابد که تولید و توزیع ثروت در جهان هیچگاه تا این اندازه نابرابر نبوده و شکاف میان ثروتمندان و فقرا هیچگاه تا این حد عمیق نبوده است. این نشست همچنین در حالی گشایش می یابد که مخاطرات ژئوپلتیک و افزایش احتمال بحران های مالی ناشی از عدم تعادل مناطق مختلف جهان و گسترش بدهی های دولتی بر چشم انداز رشد اقتصادی سنگینی می کند.

 

در حالی که فلسفه وجودی مجمع جهانی اقتصاد رایزنی و تلاش پیگر سران اقتصادی و سیاسی جهان برای هدایت اقتصاد جهانی به مسیرهای آزادی تجارت و مبادلات اقتصادی و جهانی شدن اقتصاد و در همان حال، دوری و پرهیز از هرگونه سیاست‌های درونگرا و حمایتی اقتصادی است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یعنی رهبر بزرگ ترین اقتصاد جهان که باید علی الاصول متولی و حافظ نظم “لیبرال” و تداوم آزادی های تجاری و اقتصادی در جهان باشد، سیاست دیگری را در پیش گرفته است.

 

در آستانه برگزاری این نشست، واشنگتن روز دو شنبه محدودیت های تازه ای با ایجاد تعرفه های گمرگی برای واردات پانل های خورشیدی و ماشین رختشویی به آمریکا وضع کرده است.

 

دونالد ترامپ از جمله سران کشورهای جهان است که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس حضور دارد و قرار است روز جمعه آینده سخنرانی کند. وجود وی در این اجلاس و اظهاراتش می تواند تناقض های مجمع جهانی اقتصاد را آشکار کند.

 

طنز تاریخ را بشنوید در حالی که در نشست سال گذشته “مجمع جهانی اقتصاد” در داووس شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، یعنی یک رژیم کمونیستی ماهیتاً بسته، پرچم دار دفاع از اقتصاد آزاد و جهانی‌شدن شده بود و از تریبون مجمع جهانی اقتصاد در داووس کشورهای جهان را به اقتصاد و تجارت آزاد فرا خواند، امسال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یعنی بزرگ ترین کشوری که همواره مدافع اقتصاد و تجارت آزاد در جهان بوده است، با رویکردی کاملاً درونگرا و حمایت گرانه در برابر اقتصاد آزاد و جهانی شده قد علم کرده است و گفتمان اقتصادی ” آمریکا نخست” را همواره در گفتار و نوشتار (توئیتر های) خود زمزمه می کند.

 

در همین حال موضوع مهم دیگری برای شرکت کنندگان در این مجمع جهانی اقتصاد، چالش ساز است. آنان حداقل باید به این پرسش اساسی پاسخ دهند که چگونه باید جهانی‌شدن را سمت و سو داد که شمار بیشتری از مردم جهان از مزایای آن بهره ‌مند شوند؟ چگونه می توان شکاف موجود میان ثرتمندان و فقرا را کاهش داد؟

 

اکسفام، انجمن بین‌المللی برای ریشه‌کن کردمن فقر و گرسنگی در جهان، در گزارشی که روز دوشنبه ٢٢ ژانویه/ ٢ بهمن، در آستانۀ برپائی نشست داووس منتشر کرد، با برشمردن نتایج کارکرد و گردش تولید و توزیع ثروت در جهان در سالی که گذشت، ساختار اقتصادی بین‌المللی را بیمار و ناکارآمد و شکست خورده توصیف کرد. بر اساس این گزارش، نیمی از جمعیت جهان در سال ٢٠١٧ از رشد جهانی، کمترین بهره‌ای نبرده‌اند.

 

اکسفام در گزارش خود با عنوان «کار شایستۀ، مزد است، نه سرمایه» بر پایۀ بررسی‌های انجام گرفته فاش می کند که ٨٢ درصدِ ثروت تولید شده در جهان در سالِ گذشته به جیب یک درصد ثروتمندترین درجهان رفته است. این انجمن تاکید می‌کند که «افزایش شمار میلیاردرها در جهان از سلامت و رونق اقتصاد حکایت نمی‌کند، بلکه نشان از شکست نظام اقتصادی بین‌المللی کنونی دارد.»

 

سازمان دهندگان این نشست بزرگ اقتصادی در داووس در گفتگو با خبرنگاران اعلام کردند ، انتظار می رود بیش از دو هزار و پانصد نفر از نمایندگان نود و شش کشور جهان از جمله چهل و سه نفر از سران و مقامات دولتی و هزار و چهار صد نفر از مقامات اقتصادی در این نشست اقتصادی شرکت کنند.

 

کلایوس شواب Klaus Schwab موسس و مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت ، انتظار می رود در این نشست، گفتگوهای زیادی درباره مدیریت بحران کنونی و نحوه رهایی از آن صورت گیرد.

 

وی افزود ، کشورهای جهان در حال حاضر با بحرانهای پیچیده ای مواجه هستند که بیشتر آنها در زمینه اقتصادی و مالی است.

 

وی همچنین تأیید کرد که ساختار نظام اقتصادی جهان دچار مشکل است . بسیاری از کشورهای جهان قادر نیستند با پیچیدگی های بحران مالی کنونی مقابله کنند و یک بحران اعتماد در جهان در حال گسترش است.

 

وی افزود ، ما باید این ساختار نظام اقتصادی جهان را بطور کل تغییر دهیم و یا آنکه ان را با جهان امروزی سازگار کنیم.

 

از جمله مقامات بلند پایه ای که در این نشست شرکت دارند ون جیابائو نخست وزیر چین و ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در نخستین روز این نشست سخنرانی خواهند کرد.

 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در روز چهارشنبه سخنرانی می کند.

 

آنگلا مرکل صدراعظم المان ، گوردون براون نخست وزیر انگلیس و تارو اسو نخست وزیر ژاپن نیز در این نشست شرکت دارند.

 

در این نشست مهم اقتصادی گفتگو و رایزنی در باره موضوعاتی از جمله تغییرات اب و هوایی ، امنیت غذایی و آب جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

رادیو فرانسه

چین تعرفه‌های تجاری آمریکا بر روی برخی ازمحصولات وارداتی از این کشور را محکوم کرد

پیشتر کره جنوبی هم اعلام کرده بود تدابیر تعرفه را محکوم می کند و آن را مغایر با مقررات سازمان تجارت جهانی می داند و علیه آمریکا به این سازمان شکایت می کند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, کره جنوبی

دستور خامنه‌ای: پیگیری واگذاری بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع

امیر حاتمی در گفت‌وگویی با روزنامه دولتی ایران که روز شنبه ۳۰ دی منتشر شد، اعلام کرد که ستادکل نیروهای مسلح بر اساس این دستور آیت‌الله خامنه‌ای، پیگیری خواهد کرد تا نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی «غیرمرتبط خارج شوند».   او درعین حال گفت که فعالیت‌های نیروهای مسلح در حوزه «سازندگی» از جمله فعالیت‌های قرارگاه ... دستور خامنه‌ای: پیگیری واگذاری بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر

سقوطِ قدرت خرید زحمتکشان، با افزایش قیمت‌ها

رشد فقر و افزایش بیکاری از پیامدهای اجرای سیاست‌های ضدمردمی رژیم ولایت فقیه در مسیر آزادسازی اقتصاد است.هیئت نمایندگی صندوق بین‌المللی پول در دیدارش از ایران از “افزایشِ قیمت حامل‌های انرژی” و “انجام اصلاحات در نظام جامع یارانه‌های نقدی” به‌وسیلهٔ  رژیم در لایحهٔ بودجهٔ سال ۹۷ حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خبر, فقر