بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شرایط حساس و بحرانی کشور و ضرورت همکاری و اتحاد عمل همه نیروهای آزادی‌خواه

بحث و گفتگو با: دکتر محمد امیدوار، سخنگوی کمیته مرکزی حزب توده ایران در تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی

 

این گفتگو در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۷ برابر با ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ انجام شده است

 

پرسش‌های شرکت کنندگان در گفتگو:

– سلام! از فردای پیروزی قیام ۵۷ حاکمیت این نظام دستگاه‌های امنیتی‌اش را روانه میدان آماده کرده بود. چرا حزب توده ایران به این کشتار و شکنجه برخورد نکرد و بی تفاوت از کنار این مسله مهم و حیاتی گذشت، اما از زمانیکه حاکمیت سرکوب حزب توده ایران را آغاز کرد، حزب توده ایران تغییر موضع هزار درجه داد و شروع به محکوم کردن نمود؟

 

– آقای امیدوار با درود، قشرهای میانه و متوسط و همچنین بورژوازی ملی (اگر هنوز به وجود آن قائل باشیم) در اپوزیسیون فاقد رهبری در قالب حزب‌ها و تشکل‌های سیاسی برای خود هستند و در اعتراضات سال‌های اخیر نیز به نوعی گرایش به راست از آنان قابل مشاهده است. از سوی دیگر روند دگرگونی ملی دمکراتیک بدون اتحاد با آنان با دشواری جدی مواجه خواهد شد. به این ترتیب جریان چپ چگونه قادر خواهد بود از این پیچ تاریخی با موفقیت عبور کند؟

 

– در شرایط فعلی تحلیل حزب از شرایط جامعه کنونی ایران چیست؟

 

– آیا حزب برای فعالیت تشکیلاتی در داخل کشور برنامه‌ای دارد؟

 

– با درود رفیق گرامی. عدم اتحاد در یک جبهه واحد نیروهای شرکت کننده عدالت‌خواه باعث ضربات سنگینی بود. امروز چه موانعی برای ایجاد این جبهه نیروهای عدالت‌خواه وجود دارد؟

 

– در شماره گذشته نامه مردم (ارگان مرکزی حزب توده ایران) بر اهمیت همکاری موثر بین نیروهای چپ در برپایی اتحادهای تاکتیکی تاکید شده است. شما اولا کدام سازمان‌ها و احزاب سیاسی را در شرایط کنونی نیروی چپ می‌دانید؟ لطفا از دو سه نیرو نام ببرید و ثانیا در مورد اتحادهای تاکتیکی و استراتژیک توضیحی بفرمایید.

 

– درشرایطی که رژیم ولایت فقیه در مقابله با جنبش‌های اعتراضی مردم از ابزار شکنجه و اعتراف‌گیری استفاده می‌کند، لطفا درباره مضمون نامه افشاگرانه رفیق فقید کیانوری از زندان به خامنه‌ای در بهمن ۱۳۶۸ حاوی جزئیات شکنجه‌ها و اعتراف‌گیری‌های ساختگی و همچنین علت عدم انتشار این سند تاریخی معتبر در آرشیو اسناد حزبی توضیح دهید.

 

– چرا بعد از پیروزی قیام ۵۷ جبهه متحد خلق دستاوردی نداشت؟

 

– سلام! سوال اول: من می‌خواهم از پایان موضوع این جلسه که “ضرورت همکاری واتحاد عمل نیروهای آزادیخواه است” شروع کنم و به راه‌های پاسخگویی به این ضرورت بپردازم و آن اینکه چه باید کرد؟ راه کار عملی و مشخص در پراتیک سیاسی و اجتماعی چیست؟ حزب توده ایران چه راهکارهای عملی و مشخصی را برای اتحاد چپ و بویژه طیف گسترده متفرق هواداران حزب در دست اقدام دارد و یا پیشنهاد می‌کند؟ روشن است که با کلی‌گویی‌ها و بدون راهکارهای عملی و مشخص زمان‌بندی شده در پراتیک سیاسی و اجتماعی نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

 

سوال دوم: یکی از راه‌های ایجاد اعتماد و اتحاد بین گردان‌های مختلف چپ و آزادی‌خواه در دنیای امروز “شفافیت” و شجاعت بذیرش اشتباهات و اشکالات است. حزب توده ایران با ادامه روش‌های سنتی بسته گذشته و منزه‌طلبی چگونه می‌تواند بر این معضل بی‌اعتمادی غلبه کند؟ برای مثال دبیرکل فعلی و رهبری آن مشخص نیست و به نظر می‌رسد افرادی با اهرم پنهانکاری نمی‌خواهند جایگاه خود را به نیروهای جوانتر بدهند و یا اینکه شیوه اداره حزب به روش دموکراتیک و بر اساس اساسنامه صورت می‌گیرد یا نه و چه کسانی پاسخگوی اقدامات درست و یا نادرست آن هستند؟ حتی نام افراد در مقالات منتشره مشخص نیست تا مسئولیت آنرا بپذیرند و نتایج حاصل به پای حزب نوشته نشود. چرا اینکار صورت نمی‌گیرد؟ ممنونم.

 

– حزب چپ ایران (فدائیان خلق) در تلاش است تا بلوک اتحاد چپ را تشکیل دهد، نظر حزب توده ایران در این رابطه چیست؟ آیا حزب توده ایران به این اتحاد می پیوندد؟

 

– حزب توده ایران برای تشکیل جبهه با چه جریان‌هایی خود را هم‌سو می‌داند؟

 

– با درود. خسته نباشید. جناب دکتر بین حزب توده ایران با راه توده چندان تفاوتی دیده نمی‌شود. آیا برای اتحاد دوباره حرکتی هست؟

 

– با سلام! باتوجه به اینکه موضوع مورد بحث «ضرورت همکاری و اتحاد همه نیروهای آزادیخواه» است، نقش حزب توده ایران در پیدایش انقلاب ۵۷ چه بوده و چگونه می‌شود دوباره به اتحاد حزب‌هایی که خودشان باعث پیدایش جمهوری اسلامی بودند اعتماد کنیم؟

 

– باتوجه به این موضوع از تاریخ کودتای ۲۸ مرداد حزب توده ایران تنها تشکیلاتی بود که انشعاب رخ نداده بود. انشعاب راه توده از حزب چه دلیلی داشت و تازه آیا برای حل اختلاف در این مورد فکر کرده‌اید؟

 

– آقای دکتر امیدوار. در تحلیل مقدماتی خود از رژیم استبدادی حاکم و در جایی نیز از نظام دیکتاتوری نام بردید.

آیا از دید حزب توده ایران بین تعریفی کلاسیک از مفهوم استبداد و دیکتاتوری تفاوتی وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است نظام ولایی حاکم در کدام تعریف می‌گنجد؟

 

– با سلام خدمت رفیق گرامی! ۱ – آیا شما بعنوان یک توده‌یی صحبت می‌کنید یا بعنوان نماینده رسمی حزب توده ایران

۲- باتوجه به آنچه بر ما (حزب توده ایران) رفت فکر نمی‌کنید بهتر بود نمایندگی شما از طرف حزب اعلام شود.

 

– جناب امیدوار اگر چپ‌ها با حکومت اسلامی مخالف بودند چرا با خمینی ‌و اسلام‌گراها هم‌سو شدید برای فاجعه‌ی ۵۷

 

– با درود. شما جامعه آن روز و امروز را مذهبی نگاه نکنید. قدری علمی و طبقاتی نگاه کنید. فکر می‌کنم نتیجه بگیریم

 

– رفیق امیدوار گرامی – اینکه اختلافات نظری همراهی و اتحاد نیروهای چپ را دشوار می‌کنند شکی نیست، اما آیا اختلافات نظری تنها دلیل تعارضات بین نیروهای چپ است یا این دشواری در همکاری و اتحادها دلایل روانی، فرهنگی هم دارند؟ اگر جواب مثبت است در این موارد چه می‌توان کرد؟

 

– با سلام، اعلامیه پشتیبانی احزاب کمونیست و کارگری از حزب توده ایران و مبارزات مردم ایران در اجلاس یونان ویژگی بسیاری داشت. چه از نظر کیفیت موضع‌گیری و چه دامنه وسیع امضا کنندگان که حتی شامل احزاب کمونیستی‌ای نظیر کوبا می‌شد. تقاضا دارم توضیحی پیرامون این تجربه موفق بدهید. سپاسگزار خواهم بود

 

– رفیق گرامی. ضمن تشکر از پاسخ شما، متن نامه مفصل رفیق فقید کیانوری تاکنون در ارگان مرکزی و سایت و هیچیک از اسناد حزبی منعکس نشده و چند سال پیش فقط به دیدار و افشاگری دبیر اول وقت حزب با گالیندوپل در زندان اشاره شده است. در خصوص علت عدم انتشار متن نامه توضیحی نفرمودید.

 

– آیا امکان راه‌اندازی رسانه تصویری (تلویزیون) برای حزب وجود دارد؟

 

 

«تغییرهای شکلی» در رژیم ولایی برای مدیریتِ بحران‌ها و به‌بیراهه کشاندن نیروهای سیاسی

نگاهی گذرا به شواهد موجود و واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف گزافه‌گویی‌های سران حکومت جمهوری اسلامی،‌ آنان در حل کردن یا حتی کاهش دادن اثرهای بحران‌های سیاسی و اقتصادی در عرصهٔ داخلی و همین‌طور در روابط بین‌المللی ناموفق بوده‌اند.

ادامه

امریکا, ایران, سیاسی, مقاله

نقش و اهمیت نیروهای چپ، در برپایی «اتحادهای تاکتیکی» در مبارزه برای دموکراسی، عدالت اجتماعی، و دفاع از حق حاکمیت ملی

دیکتاتوری حاکم بر کشور با گذشت هرروز، به‌موازات ژرفش بحران‌های سیاسی و اقتصادی‌اش با چالش‌هایی پیچیده‌تر و فزاینده‌تر روبرو می‌شود.

ادامه

ایران, سیاسی, مقاله