اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

سازمان ملل: محدودیت‌های اسرائیل برای ارسال کمک به غزه جنایت جنگی است

«ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در پی هشدارهای سازمان ملل درباره وضعیت مردم نوار غزه اعلام کرد که محدودیت‌ها و مانع تراشی رژیم اسرائیل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم نوار غزه «جنایت جنگی» است. به گزارش ایرنا، «ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت ... سازمان ملل: محدودیت‌های اسرائیل برای ارسال کمک به غزه جنایت جنگی است

ادامه

اسراییل, جنایات جنگی, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی

گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

شیلی، اسرائیل را از بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین حذف کرد

شیلی، شرکت‌های اسرائیل را از فهرست شرکت‌کنندگان بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین حذف کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع شیلی چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی تصمیم دولت شیلی، نمایشگاه بین‌المللی هوا و فضا (FIDAE) که از نهم تا ۱۴ آوریل (۲۱ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، پذیرای ... شیلی، اسرائیل را از بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین حذف کرد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, خاورمیانه, خبر, شیلی, فلسطین, مکزیک

خودسوزی نظامی آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در اعتراض به جنگ غزه

نظامی سابق آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در واشنگتن در اعتراض به جنگ غزه دست به خودسوزی زد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا در اعتراض به جنگ علیه غزه و همدستی آمریکا با اسرائیل در جنایت و نسل‌کشی علیه فلسطینیان، مقابل سفارت این رژیم ... خودسوزی نظامی آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در اعتراض به جنگ غزه

ادامه

آمریکا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فرانسه, فلسطین, گرسنگی, نسل کشی

استرالیا از ائتلاف دریایی آمریکا خارج می‌شود/ جنایات استرالیا در افغانستان را منتشر کنید

شبکه ای بی سی گزارش داد، استرالیا تا پایان سالجاری میلادی از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا که در حال گشت زنی در تنگه هرمز است، خارج می‌شود.

 

به گزارش ایرنا از شبکه ای بی سی استرالیا، “لیندا رینولدز” وزیر دفاع این کشور جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور از این پس هر سال ناوگان نیروی دریایی سلطنتی استرالیا را به خاورمیانه اعزام نخواهد کرد.

 

بر همین اساس، آخرین کشتی نیروی دریایی استرالیا (HMAS Toowoomba) که به خاورمیانه اعزام شده بود، در ماه ژوئن (خرداد آینده) به استرالیا باز خواهد گشت.

 

تصمیمات جدید استرالیا به معنای پایان حضور ۳۰ ساله این کشور در عملیات دریایی در خاورمیانه برای مقابله با تروریسم و دزدان دریایی به حساب می‌آید.

 

وزیر دفاع استرالیا تصریح کرد که اولویت‌های دولت تغییر یافته است.

 

رینولدز افزود: نیروی دفاعی استرالیا حضور دریایی خود را در خاورمیانه کاهش می‌دهد تا بیشتر در منطقه ما (آسیا اقیانوسیه) مستقر شود.

 

 

استرالیا باید نتایج تحقیق از جنایات نظامیانش در افغانستان را منتشر کند

 

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای از دولت استرالیا درخواست کردند که نتیجه تحقیقات در مورد جنایات و بدرفتاری های سربازان این کشور در افغانستان را منتشر کند.

 

به گزارش روزنامه گاردین؛ استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد که در پی تکرار بدرفتاری‌های سربازان استرالیایی مستقر در افغانستان علیه شهروندان آن کشور، چندین نهاد بین‌المللی حقوق بشری از جمله ۲۵ سازمان استرالیایی، افغان و بین‌المللی با تسلیم نامه‌ای به دولت استرالیا گفته‌اند از تحقیقاتی که وزارت دفاع استرالیا در زمینه ادعاهای بدرفتاری نیروهای نظامی استرالیا، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان انجام داده‌اند، باخبرند و لذا خواستار انتشار بخش غیرمحرمانه آن هستند.

 

چند روز قبل بود که تارنمای شبکه “ای بی سی نیوز” آمریکا به نقل از فرمانده جاش، سرتیم یک بالگرد تیم تفنگداران دریایی این کشور گزارش داده بود که نیروهای ویژه استرالیایی مستقر در افغانستان یکی از ۷ متهم زندانی افغان خود را صرفا چون بالگرد ظرفیت حمل فقط ۶ نفر را داشت، با ضرب گلوله از پای درآوردند.

 

وی گفت: “برای همه کسانی که در این ماموریت شرکت داشتند، کاملا مشهود بود که آنها یک زندانی را کشته بودند، این تصمیم ناگهانی آنها قوانین جنگی را نقض می‌کند.”

 

بر اساس این گزارش، نظامیان استرالیایی در افغانستان بارها مرتکب جنایات جنگی شدند و این بار نیز براساس گزارشی که در رسانه‌های بین المللی فاش شد به جنایت غیرانسانی دیگری دست زدند و یکی از اسرای دست‌بسته‌ افغان را به دلیل کمبود جا در بالگرد کشتند.

 

شبکه ای. بی. سی نیوز با اعلام این خبر افزود: این سرتیم نظامیان آمریکایی گفته است بعد از پایان یک عملیات مشترک و بازداشت ۷ تن از افغان ها که مسئولیت انتقال بازداشتی‌ها را نظامیان استرالیایی بر عهده داشتند، از نیروهای هوایی آمریکا برای انتقال‌شان کمک خواسته شد، اما خلبان بالگرد گفته بود که جا برای انتقال همه ۷ نفر بازداشتی وجود ندارد.

 

به گفته این مقام امریکایی، سرباز استرالیایی بعد از شنیدن این مطلب یکی از افغان‌های دست بسته را با خود به کناری کشید و سپس صدای گلوله شنیده شد و پس از آن نظامی استرالیایی به خلبان اطلاع داد؛ حالا ۶ نفر هستند و می‌تواند پرواز کند.

 

این شبکه همچنین درباره قساوت نظامیان استرالیایی خاطرنشان کرد که در جریان یک عملیات دیگر، زمانی که بالگرد نیروهای ویژه به زمین نشست، نظامیان استرالیایی یک فرد افغان را که در فاصله دورتری از جمع نشسته بود و فرود آمدن آنها را تماشا می‌کرد، با شلیک به سینه‌اش کشتند.

 

چندی پیش نیز شبکه خبری ملی استرالیا در گزارش مفصلی جزئیات رویدادی مشابه در سال ۲۰۱۲ را منتشر کرد که یک سرباز استرالیایی یک بازداشتی دست‌بسته افغان را به ضرب گلوله کشت، چون در هواپیما بیشتر از ۶ بازداشتی را نمی‌شد انتقال داد.

 

در سال ۲۰۱۷ صدها صفحه شواهد تحقیق درباره عملکرد نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان در اختیار شبکه خبری ای‌بی‌سی قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان کشته‌اند، منتشر کرد.

 

همچنین در یکی از این اسناد فوق سری که در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد، آمده بود که سربازان استرالیایی یک پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله افغان را در سال ۲۰۱۲ کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته‌شدن مردی به نام “بسم‌الله” با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال ۲۰۱۳، خبر داده شده‌است.

 

بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان در طول سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده‌است؛ ولی تا کنون تحقیقی جدی از سوی دولت‌های دخیل و یا سازمان‌های بین‌المللی در این مورد انجام نشده‌است و فقط وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که تحقیقاتی را در این خصوص در دست انجام دارد.

 

تحقیقی که مدافعان حقوق بشر خواهان انتشار آن هستند، تنها تحقیقی است که تا حال انجام شده، اما گزارش کامل آن هنوز تدوین و منتشر نشده است.

 

با وجود اینکه تحقیقات در مورد جنایات جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان، از چند ماه قبل در دست بررسی است اما دولت استرالیا از انتشار نتیجه آنها خودداری می ورزد.

 

به همین دلیل در نامه این نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر آمده است که با دریافت نتیجه تحقیقات، این سازمان‌ها می‌خواهند موارد بدرفتاری ثابت‌شده را از مجراهای قانونی پی‌گیری کنند.

 

آنها در این نامه گفته‌اند که نشر نتیجه این تحقیقات بخشی از روند پاسخ‌گویی و انجام تعهدات استرالیا برای اطمینان از احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

اعتراف انگلیس به جنایات جنگی خود در عراق

یک روزنامه انگلیسی از پرداخت ۲۵ میلیون دلار از طرف وزارت دفاع انگلیس برای حل و فصل دعاوی اثبات نشده مربوط به «جنایات جنگی» نظامیانش در عراق خبر داد که برخی آن را اذعان ضمنی به ارتکاب این جنایات قلمداد می‌کنند.

ادامه

انگلستان, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, عراق, غرب اروپا

رای الیوم؛ “اسرائیل و آمریکا پشت انفجار بیروت هستند”

عبد الباری عطوان در تحلیلی در واکنش به انفجار بندر بیروت شبهاتی را در باره این انفجار مطرح کرده از جمله اینکه چه کسی کشتی حامل نیترات آمونیوم را به بندر بیروت در چند سال قبل فرستاد و چه کسی در مسیر درخواست‌ها برای انتقال این کشتی سنگ‌اندازی کرد و آیا اسرائیل و آمریکا و ... رای الیوم؛ “اسرائیل و آمریکا پشت انفجار بیروت هستند”

ادامه

اسراییل, امریکا, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, لبنان, مقاله

جنایت‌های جنگی آمریکا در سوریه، ویتنام، عراق، لیبی، افغانستان، کوبا و..

آمریکا سردمدار جنایت‌های جنگی است و این را در جریان جنگ ویتنام، عراق، لیبی، افغانستان، کوبا و کشورهای متعدد شاهد بودیم تا جایی که جنایت‌های این کشور در زندان ابوغریب در عراق و گوانتانامو در کوبا فراموش شدنی نیست.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دخالت نظامی, سوریه, عراق, فلسطین, کوبا, لیبی, مقاله, ویتنام