اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

شاهزاده سعودی با تشدید فشار امریکا: زیر بار دیکته آمریکا نمی‌رویم

همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض و قصد واشنگتن برای انتشار اسناد محرمانه واقعه ۱۱ سپتامبر، یک شاهزاده سعودی مدعی شد که ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «سطام بن خالد آل سعود» از شاهزادگان سعودی که فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دارد، در صفحه توئیتر خود به لغو سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

 

او نوشت: «عربستان سعودی سفر وزیر دفاع آمریکا را لغو کرد و همان زمان از رئیس امور بین‌الملل پارلمان روسیه (دوما) در ریاض استقبال کرد. عربستان سعودی بزرگ زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود و طبق منافع مشترک و احترام متقابل با دیگران همکاری می‌کند.»

 

سرویس مطبوعاتی پنتاگون روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی برای مدتی نامشخص به تعویق افتاده است. پس از آن لوید آستین گفت که این تعویق به درخواست دولت ریاض بود.

 

عصبانیت سعودی‌ها از آمریکا و لغو سفر وزیر دفاع این کشور می‌تواند به دو دلیل باشد، یکی مربوط به انتشار اسناد محرمانه مرتبط با واقعه ۱۱ سپتامبر و دیگری تصمیمی است که آمریکا برای خارج کردن سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از عربستان گرفته است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً دستور بازنگری خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و انتشار عمومی آنها را صادر کرده است و پیش از آن نیز وزارت دفاع آمریکا اقدامات مربوط به خارج کردن سامانه‌های پاتریوت را از عربستان آغاز کرده بود.

 

در این خصوص «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی روز پنجشنبه هفته گذشته به شبکه سی بی اس گفت که آمریکا نباید سامانه‌های موشکی پاتریوت را از کشورش خارج کند.

 

او گفت: «معتقدم که باید درخصوص تعهد آمریکا تضمینی مجدد دریافت کنیم. برای مثال در برهه‌ای که عربستان سعودی قربانی حملات موشکی و پهپادی نه فقط از سوی یمن، بلکه از سوی ایران است، موشک‌های پاتریوت را از عربستان سعودی خارج نکند».

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز امروز با تجزیه و تحلیل یک تصویر ماهواره‌ای گزارش کرد که ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه پاتریوت خود را از پایگاه هوایی عربستان سعودی خارج کرده است.

رهگیری هدف هوایی از سوی «میگ-۳۱ روسیه» بر فراز بارنتس

مرکز کنترل دفاع هوایی روسیه اعلام کرد که یک جنگنده «میگ -۳۱» روسیه یک هواپیمای گشت هوایی نروژ را در حال نزدیک شدن به حریم هوایی روسیه، شناسایی و رهگیری کرد.

ادامه

بلاروس, تجاوز نظامی, جنگ سرد, جهان, روسیه, گزارش, ناتو, نروژ

ناوشکن آمریکایی پس از هشدار چین مجبور به ترک منطقه شد

یک مقام نظامی چین از ورود غیر قانونی یک ناو آمریکایی به حریم دریایی این کشور و رصد کامل تحرکات آن از سوی نیروهای چین و ترک منطقه از سوی این ناو پس از مواجهه با هشدارها خبر داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا