شی جین‌پینگ: رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد

رییس جمهور چین می‌گوید: ماهیت روابط چین و آمریکا نه تنها بر رفاه مردم هر دو کشور، بلکه بر آینده بشریت نیز تأثیرگذار است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رییس جمهور چین بر اهمیت روابط پکن و واشنگتن تاکید کرد. «شی جین پینگ» رییس جمهور چین روز چهارشنبه در دیدار با تجار ... شی جین‌پینگ: رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, همزیستی مسالمت آمیز

انتقادات تند نماینده کنگره آمریکا در صحن مجلس نمایندگان از اسرائیل

یک نماینده آمریکایی در مجلس نمایندگان این کشور به شدت از سیاست‌های اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، الکساندر کورتز، نماینده کنگره آمریکا در اعتراض به سیاست‌های اسرائیل گفت: ۱.۱ میلیون انسان بی‌گناه در غزه در معرض خطر قحطی قرار دارند. قحطی‌ای که عامدانه از طریق ممانعت رهبران اسرائیل برای ورود ... انتقادات تند نماینده کنگره آمریکا در صحن مجلس نمایندگان از اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی

واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می‌شود

یک روزنامه آمریکایی نوشته است که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نوشته است که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد. واشنگتن پست علام کرد که کی‌یف بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند مانع ... واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می‌شود

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

افسر سابق آمریکا: اوکراین و سیا احتمالا پشت حمله تروریستی در مسکو هستند

«اسکات ریتر» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که افسر اطلاعاتی سابق آمریکا هم بوده، گفت حمله تروریستی در مسکو شبیه به اقدامات داعش نیست و گمانه‌زنی‌ها را به سوی اوکراین و سازمان سیا سوق داد. به گزارش ایسنا، مقامات روسیه در پی حمله تروریستی در مسکو با اشاره به بیانیه منتسب به داعش که مسؤولیت ... افسر سابق آمریکا: اوکراین و سیا احتمالا پشت حمله تروریستی در مسکو هستند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا

سی ان ان؛ “ناسیونالیسم ترامپی” و تغییرات جهانی

رئیس‌جمهوری آمریکا با شعار “اول آمریکا” پا به کاخ سفید گذاشت؛ اکنون با برداشتن گامی فراتر، از روسای جمهوری “گلوبالیست” پیشین انتقاد کرده و از مردم می‌خواهد تا از واژه ناسیونالیست برای توصیف او استفاده کنند عبارتی که به دلیل توصیف رژیم‌های خودکامه عده‌ای را دچار وحشت کرده است.

 

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت، در دوره دونالد ترامپ شاهد شماری از سیاست‌های “اول آمریکا” شامل حذف آمریکا از چندین سازمان بین‌المللی و نارضایتی او از گروه‌های تجاری بین‌المللی و ائتلاف‌های امنیتی بوده‌ایم. شاهد آن بوده‌ایم که “ناسیونالیسم ترامپی” چطور به تغییر شکل جهان منجر شده است.

 

آنچه بر سر پیمان‌های بین المللی در دو سال ریاست‌جمهوری ترامپ آمده است:

 

پیمان قوای هسته‌ای میان برد (آی‌ان‌اف)

تهدید به خروج

 

این معاهده آمریکا و روسیه (شوروی وقت) را به برچیدن موشک‌های کروز و بالستیک زمین پرتاب با برد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل ملزم می‌کند. آمریکا در سال ۲۰۱۴ روسیه را به نقض این پیمان در سال ۲۰۰۸ متهم کرد. دولت ترامپ معتقد است پیمان مذکور آمریکا را مقابل چین، در نقطه زیان استراتژیک قرار می‌دهد.

 

توافق پاریس

خروج

 

یک پیمان آب و هوایی گسترده است که تقریا شامل تمامی کشورهای جهان می‌شود و دولت اوباما با امضای آن به محدودسازی استفاده از سوخت‌های فسیلی و کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی متعهد شد. به گفته ترامپ، این توافق به صورت ضعیفی مورد مذاکره قرار گرفته بود.

 

شراکت ترانس-پاسیفیک

خروج

 

این یک توافق تجاری هنگفت با هدف مقابله با قدرت اقتصادی چین بود. ترامپ بدون لحظه‌ای درنگ به توقف طرح مذکور وعده داد و تاکید کرد این برای کارگران آمریکایی منصفانه نیست. این پیمان هرگز به صورت رسمی در کنگره تایید نشده بود. ۱۱ کشور دیگر عضو این پیمان بدون آمریکا کارشان را ادامه دادند.

 

معامله تجاری کره‌جنوبی (کوروس)

مجددا مذاکره شد

 

ترامپ این توافق را بار دیگر به مذاکره گذاشت تا کسری تجاری با کره‌جنوبی را کاهش دهد. کره‌ای‌ها روی حجم فولادی که در آینده به آمریکا می‌فروشند محدودیت قائل شدند و آمریکا کره‌جنوبی را از تعرفه‌های فولادی که ترامپ برای بسیاری از دیگر کشورها گذاشته است، معاف کرد.

 

قرارداد کانادا. نفتا

مجددا مذاکره شد؛ کنگره باید تایید کند

 

ترامپ مکررا از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی دوره کلینتون که موجب بازسازی اقتصاد آمریکا شد، گلایه می‌کرد و معتقد بود که مذاکرات بر سر آن با ضعف صورت گرفت و ماحصل بسیاری برای کانادا و مکزیک به همراه داشت. مذاکرات مجدد بر سر آن که امسال حاصل شد، اصلا بازنویسی کامل نیست، بلکه عمدتا یک بروز رسانی برای قرن بیست و یکم به حساب می‌آید. همچنین یک نام جدید هم گرفت: ایالات متحده-مکزیک-کانادا (یواس.ام.کا)

 

گروه هفت (جی۷)

درخواست برای اضافه شدن روسیه

 

این گروه از دموکراسی‌های صنعتی که دهه ۷۰ میلادی شکل گرفت، روسیه را بر سر الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ بیرون کرد. ترامپ مایل است تا روسیه دوباره به این گروه ملحق شده و این گروه دوباره به گروه هشت تبدیل شود.

 

قرارداد سنگاپور

امضا شد

 

ترامپ تنها به خاتمه توافقات یا زیر سوال بردن آنها اکتفا نکرد. او همچنین با همکاری مستقیم با کره‌شمالی تاریخ ساز شد. این توافق که او واردش شد، منجر به تعهد کره‌شمالی به توقف برنامه هسته‌ای خودش شد اما جزئیات آن پیچیده است.

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل

خروج

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد این نهاد ۴۷ عضوی را به اقدام علیه اسرائیل و ناکامی در پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشری متهم کرد. آمریکا یک روز پس از آنکه دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر از جداسازی کودکان مهاجر از والدینشان در مرز آمریکا-مکزیک انتقاد کرد و آن را “خلاف وجدان” دانست، از این گروه خارج شد. این نهاد با عضویت دوره‌ای بیانگر یک گروه بزرگتر متشکل از ۱۰۷ کشور است.

 

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)

خروج

 

آمریکا در اواخر ۲۰۱۱ پرداخت کمک‌های مالی به این نهاد بین‌المللی را متوقف کرد که در اعتراض به رای موافق این آژانس به پذیرش درخواست فلسطین برای عضویت کامل بود و اکنون حدود ۵۵۰ میلیون دلار بدهکار است. وزارت خارجه آمریکا به اقدام ضد اسرائیلی به عنوان دلیلش در خروج از یونسکو در سال ۲۰۱۷ اشاره کرده است. آمریکا همچنین پیشتر در سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ از این نهاد خارج شده بود.

 

توافق هسته‌ای ایران

آغاز به خروج

 

ترامپ به سرعت وعده خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را داد که ساخته دست دولت اوباما و سایرین در جامعه جهانی بود و این را در مه ۲۰۱۸ اعلام کرد. به گفته او، توافق مذکور از “پایه معیوب” بوده است.

 

ناتو

در هاله‌ای از ابهام

 

ترامپ به کنایه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سخن می‌گوید؛ ائتلافی که برای ایجاد وزنه تعادل اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد و یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین ائتلاف‌های جهان است که آمریکا در آن حضور دارد. او از دیرباز شکایت داشت که چرا کشورهای کوچکتر هم اندازه تولید ناخالص ملی خودشان در امور نظامی هزینه نمی‌کنند.

 

سازمان تجارت جهانی

تهدید به خروج

 

ترامپ از قوانین تجارت بین‌المللی که آمریکا به عنوان عضو پذیرفته است، رضایت ندارد و دولت او با تدوین پیش‌نویس لایحه‌ای که هنوز ارائه نشده است، به دنبال جدایی از اصلی‌ترین قوانین سازمان تجارت جهانی درباره داد و ستد است. او از اینکه هر بار بخواهد از کنگره تاییدیه بگیرد، تنفر دارد و در عوض ترجیح می‌دهد روی مسائلی مثل تعرفه‌ که در حوزه اختیارات خودش قرار دارد، کار کند.

ایسنا

هشدار ترامپ به‌مسکو و پکن؛ آمریکا زرادخانه هسته‌ای خودرا توسعه می‌دهد /هشدار پوتین به‌امریکا

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خطاب به مقامات مسکو و پکن هشدار داد «تا زمانی که دولتمردان این کشورها به سرعقل نیایند»، واشنگتن قصد دارد زرادخانه هسته ای خود را توسعه دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

ایتالیا اپل و سامسونگ را به جرم کُند ساختن موبایل‌ها جریمه کرد

دولت ایتالیا روز چهارشنبه دو شرکت بزرگ ساخت لوازم الکترونیکی اپل و سامسونگ را به جرم کندساختن برنامه ریزی شده گوشی های هوشمند خود به ترتیب به میزان ۱۰ و پنج میلیون یورو جریمه کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایتالیا, جهان, خبر, غرب اروپا, فساد, کره جنوبی

کارشناسان آمریکایی: هدف ترامپ از خروج از پیمان موشکی، چین است

‘ فارین پالیسی ‘ با استناد به نظر کارشناسان کنترل تسلیحات نوشت: ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهور آمریکا با تصمیم به خروج از پیمان موشکی ۱۹۸۷ با روسیه ؛ احتمالا چین را هدف قرار گرفته و راهی برای تقویت تجهیزات متعارف آمریکا در اقیانوس آرام است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, روسیه, ژاپن, میلیتاریسم