گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سی.ان.ان، بنابراین شاید چندان مایه تعجب نباشد چندین تن از سفرای دولت دونالد ترامپ در چند کشور اروپایی رفتارهایی که چندان نسبتی با رفتار سنتی دیپلماتیک نداشته، نشان داده‌اند.

 

چند روز پیش مشخص شد که پیت هوکسترا، سفیر آمریکا در هلند میزبان یک مراسم در محل سفارت آمریکا برای یک حزب مهاجرستیز راست افراطی و مخالف اروپای این کشور که محبوبیتش رو به فزونی است، بوده است. یک نشریه هلندی که اولین بار درباره این مراسم گزارش کرد، آن را همچون یک مراسم جذب کمک مالی برای این حزب موسوم به حزب “مجمع برای دموکراسی” (FvD) خواند.

 

ماریچه اسخاکه، یک نماینده سابق هلند در پارلمان اروپا و مدیر سیاست بین‌الملل در مرکز سیاست‌های سایبری استنفورد اظهار کرد: در میزبانی از مراسم این حزب، چه برای جذب کمک مالی بوده باشد و چه نبوده باشد، شما می‌توانید شاهد حمایت سیاسی آمریکا از یک دیدگاه خاص باشید. در حالت عادی دیپلماسی درباره تعاملات بین دو دولت است نه حمایت از دیدگاه‌های خاص و دادن احساس برخورداری از همپیمانان سیاسی. دولت ترامپ بارها نشان داده همپیمانانش عوامل مخالف اروپا همچون نایجل فاراژ و FvD هستند نه دولتهای روی کار.

 

سی.ان.ان گزارش کرد، وودی جانسون، سفیر ترامپ در انگلیس بعد از متهم شدن به اینکه از جایگاهش برای لابی کردن به نفع برگزاری تورنمنت گلف بریتیش اوپن در یکی از زمین‌های گلف دونالد ترامپ استفاده کرده، تحت تحقیقات قرار گرفت. جانسون در پرسش درباره این اتهامات مشخص، آنها را رد نکرده و کارش را “افتخاری برای کل عمر در خدمت کردن به عنوان سفیر” خواند. بعد از انتشار گزارش سی.ان.ان، جانسون در توئیتی نوشت: من از قوانین اخلاقی و الزامات منصبم در تمام اوقات پیروی کرده‌ام. ترامپ نیز گفت: هرگز با وودی جانسون برای انجام این کار صحبتی نداشته است.

 

جانسون همچنین علنا از بریگزیت حمایت کرده و گفته این اتفاق فرصتی برای انگلیس و آمریکاست تا به هم نزدیکتر شوند و ادعا کرد که این موضوع باعث تقویت دست بریتانیا به هنگام تعامل با اتحادیه اروپا می شود.

 

این روند در آلمان نیز مشاهده شده و ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در این کشور نیز قدم به حوزه‌هایی گذاشت که دیپلمات‌ها به طور سنتی به آنها وارد نمی‌شوند از جمله فرستادن این توئیت که “شرکتهای آلمانی فعال در ایران باید فورا به فعالیتشان در این کشور پایان دهند”. او این توئیت را ساعاتی بعد از شروع به کارش در این منصب فرستاد. پذیرش خط مشی ترامپ در قبال ایران به طور خاصی برای اتحادیه اروپا دشوار بوده در حالی که توافق هسته‌ای برجام که ترامپ آمریکا را از آن خارج ساخت در اصل تحت نظر اتحادیه اروپا امضا شده و این توافق به عنوان چشمگیرترین موفقیت این اتحادیه در صحنه ژئوپلتیکی تلقی شد.

 

گرنل همچنین با پایگاه راستگرای بریتبارت مصاحبه کرده و در طی آن گفت خواستار “قدرتمند سازی دیگر محافظه کاران سراسر اروپا” است. با توجه به این که نقش یک دیپلمات تعامل با دولت هر کشوری است که در آن حضور دارد، این طور صحبت کردن بی پرده درباره ترجیحات سیاسی خود به شدت نامعمول است.

 

تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا همچنین روابطش را با کشورهایی در اتحادیه اروپا که به طور کلی کشورهای بزهکار این اتحادیه در نظر گرفته شده و وحدت این بلوک را تهدید می‌کنند، تقویت کرده است.

 

در چشمگیر ترین مورد، ترامپ از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در جریان سفر سال گذشته میلادی وی به آمریکا و حضورش در کاخ سفید تقدیر کرد. ترامپ در آن زمان گفت: اوربان از خیلی لحاظ کارش را شگفت انگیز انجام داده است که شدیدا در کل اروپا محترم است. احتمالا شبیه به من کمی مناقشه برانگیز است اما این مشکلی ندارد.

 

اوربان یک دهه گذشته را صرف حمله به دادگاه‌های کشورش، نهادهای آکادمیک، بانک مرکزی و مطبوعات آن کرده است. اتحادیه اروپا هم اکنون مشغول تحقیق درباره این حملات بوده و ممکن است اوربان را با محروم ساختن او از برخی از حقوقش در سطح اتحادیه اروپا مجازات کند.

 

این پیامها خیلی خوب و درست از سوی بروکسل دریافت شده‌اند. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش را فاش نکرد گفت: آیا چیزی تحت عنوان روابط آمریکا – اتحادیه اروپا باقی مانده است؟ خطی مشی سیاسی این بوده که صرف نظر از هر اختلافی چیزهای خیلی بیشتری هستند که ما را متحد سازند. اما اگر الان درست به آن نگاه کنید تنها اختلافات است که وجود دارند.

 

این مقام تاکید کرد: به نظر میرسد آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ از هیچ فرصتی برای تلاش برای تضعیف اتحادیه اروپا دریغ نمی‌کند. آنها دست به کارهای رادیکال در حوزه‌های مربوط به منفعت مشترک ما بدون هیچ مشورتی با ما زده‌اند همچون مورد ایران و منتقل کردن سفارتخانه آمریکا در اسرائیل به شهر قدس. این احساس فزاینده وجود دارد که ما دیگر به سادگی نمی‌توانیم همچون قبل به آمریکا اعتماد کنیم.

سی‌ان‌ان؛ رویگردانی اروپا از آمریکا و توجه به چین

بیش از هفتاد سال، ائتلاف دو سوی آتلانتیک به عنوان بنیادی غیر قابل متزلزل از ثبات اروپایی و محور ارزش‌های نظم غربی تحت امر آمریکا خدمت کرد. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ این روابط مورد بازنگری دو سوی آتلانتیک قرار گرفته باشد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امریکا, بلژیک, جهان, چین

لوکاشنکو؛ درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان درجریان است/ چین ابرقدرت نوظهور جهان است

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. او چین را ابرقدرت نوظهور جهان خواند و دلیل اصلی این درگیری‌ها را اقتصاد دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بالکان, بلاروس, جهان, چین, خبر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, لهستان

فارن افرز: زوال هژمونی آمریکا دائمی خواهد بود

یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرد با تداوم یکجانبه‌گرایی ترامپ، نه تنها شاهد تضعیف رهبری واشنگتن در سطح جهان خواهیم بود، بلکه این ضعف در سایه ظهور سایر قدرت‌ها، دائمی خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, چین, روسیه, مقاله

رای الیوم؛ غول بزرگی به‌نام چین درحال ظهور است و سلطه آمریکا بر جهان پایان یافت

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی به شکوفایی چین و شکست آمریکا در مواجهه با بحران کرونا پرداخت و نوشت هم‌اکنون جنگ سردی میان دو طرف جریان دارد.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, عربستان سعودی, قطر, کره شمالی