بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

سیستم کوپنی توزیع کالاهای اساسی، راهکاری عملی به‌نفع قشرهای محروم جامعه

روزنامه اعتماد، ۱۵ شهریورماه، می‌نویسد: “روز گذشته محمد ‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس رفت تا در مورد طرح تأمین کالاهای اساسی به نمایندگان گزارش دهد که درنهایت نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این طرح گفت که نمی‌توان با یک قیام و قعود برای چنین موضوع مهمی تصمیم گرفت. طرح تأمین کالاهای اساسی در صورت تصویب جز رانت و فساد به دنبال نخواهد داشت.”

 

در همین حال نوبخت از برنامه مبسوط دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم خبر داد و اعلام کرد دولت ۵ بسته و ۱۲ برنامهٔ  معیشتی برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی با ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه تهیه کرده است.

 

روزنامه شهروند، ۱۷ شهریورماه، در گزارشی دیگر در ارتباط با همین موضوع می‌نویسد: “روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی‌بر ٬بازگشت به دوران کوپن٬. البته این خبر با بازتاب‌هایی منفی از سوی کاربران مواجه شد، اما گویا اصل ماجرا چیز دیگری بود. درواقع قرار نیست برگه‌هایی به شکل کوپن بین مردم توزیع شود، بلکه طرحی برای ساماندهی توزیع کالا بین اقشار مختلف جامعه برنامه‌ریزی شده است.”

 

خبرگزاری ایرنا، ۱۸ شهریورماه، در گزارشی دربارهٔ کوپن الکترونیک، خبر می‌دهد: “روز گذشته نیز انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: بررسی اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تأمین کالاهای اساسی در دستور کار قرار دارد. برای حمایت از خانوارهای ایرانی و تمامی دهک‌های درآمدی در این شرایط ویژه اقتصادی، تدابیری را پیش‌بینی کرده و برنامه‌های آنی را در دستورکار قرار داده‌ایم.”

 

مهدی پازوکی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با روزنامهٔ  آرمان، در این ارتباط می‌گوید: “هر اقدام دولت در راستای حل شرایط سخت کنونی- با توجه به مشکلاتی که اقتصاد ایران دارد- که بتواند به دهک‌های پایین درآمدی به‌ویژه طبقات زحمتکش و افرادی که درآمد‌های ثابت دارند کمک کند، به‌نظر من جای تشکر دارد، اما این به‌عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت است. ما در واقع باید در بلندمدت سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران بازگردانیم تا مشکلات به‌درستی حل شود.”

 

حسین راغفر، اقتصاددانِ مخالف سیاست‌های نولیبرالی، در اظهاراتی می‌گوید: “دائماً تکرار می‌کنند نقدینگی عامل تورم است اما در کشور نرخ ارز عامل تورم است‌. با دلار ۱۵ هزار تومانی نمی‌توان نان ۵ تومانی به مردم داد‌‌. ۹ سال است مردم پوست‌شان کنده شده است‌‌. در این شرایط افزایش نرخ ارز، کارت دعوت به ناآرامی است و مسوولان نظاره‌گر هستند‌‌. می‌گویند روحانی مخالف است اما چرا نرخ‌ها افزایش می‌یابد و دولت ساکت است؟ این نشان می‌دهد عده‌ای راضی هستند‌‌. پوست ملت را می‌کنند و بعد می‌گویند افزایش حقوق، جنایت است‌.”

 

امیر خسرو فخریان، رپیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به خبرگزاری ایلنا، ۱۷ شهریورماه، می‌گوید: “دولت تصمیم گرفته بسته‌های حمایتی را به‌صورت غیرنقدی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد بدین صورت که به حساب سرپرست خانوار مبلغی غیرقابل برداشت به‌صورت نقدی واریز می‌شود و سرپرست خانواده فقط می‌تواند معادل آن کالا خریداری کند.”

 

خبرآنلاین، ۱۸ شهریورماه، می‌نویسد: “هنوز معلوم نیست کدام کالاها و چه تعداد از مردم ایران تحت پوشش کوپن قرار می‌گیرند اما هر چه هست، تصمیم گیران و سیاستگذاران و کارشناسان تاکید دارند که حمایت از اقشار مختلف مردم در موج گرانی ناشی از ریزش ارزش پول ملی ضروری است.”

 

مسعود دانشمند، در روزنامهٔ جهان صنعت، ۱۴ شهریورماه، می‌گوید: “ثبات در دریافت حقوق ماهانه و در مقابل آن افزایش چندین برابری هزینه‌ها موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن گذر کرد. هزینه خانوار ایرانی بر مبنای دلار است و درآمد ثابت کفاف زندگی او را نمی‌دهد. حال آنکه مشاغل آزاد که درآمد متغیر دارند با توجه به نوسانات حاصل در قیمت‌ها، کالا را با قیمت بیشتری به مردم عرضه کرده و در نهایت آسیب کمتری را متحمل می‌شوند. در شرایط نابسامان فعلی اما‌ راهکارهایی نیز وجود دارد که اگر دولت نگاهی جدی و هوشمندانه نسبت به آنها داشته باشد می‌توان امیدوار بود حجم قابل توجهی از مشکلات حل شوند. امروز نیاز بازار، بازگشت کوپن به اقتصاد کشور است‌ به این معنی که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت مناسب برای همه اقشار جامعه فراهم کند.”

 

روزنامهٔ جهان صنعت، در همان تاریخ و در مطلبی دیگر، موضوع تأمین کالاهای مورد نیاز مردم را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: “در مورد وضعیت تأمین کالاهای اساسی بعد از تحریم‌های آبان ماه حرف و حدیث بالا گرفته است اگرچه رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت قصد دارند خیال مردم را از بابت تأمین کالاهای اساسی و ضروری تا یک سال آینده راحت کنند اما به‌گفته برخی از کارشناسان، چنین وعده‌هایی پشتوانه خاصی ندارد. بنابراین اگر طی دو ماه باقی مانده تا آغاز دور جدید تحریم‌ها اقلام مورد نیاز مردم که با خورد و خوراک آنها سر و کار دارد تأمین نشود، با کمبود شدید در ذخایر کالاهای اساسی روبرو می‌شویم.”

 

به‌نظر می‌رسد دولت درارتباط با توزیع کالاهای کوپنی بین قشرهای ضعیف جامعه، عزمی جدی ندارد. مخالفت دولت با قانونی در همین ارتباط که در نهایت از دستورکار مجلس خارج شد، گواهی بر این ادعاست. قرار است دولت در این زمینه تمهیداتی را عملی کند که کالای غیرنقدی به قشرهای ضعیف اختصاص یابد. مشخص نیست این طرح و برنامه چگونه قرار است عملی شود، اما با توجه به مخالفت دولت برای تخصیص هر نوع کمکی به مردم، عملی شدن این طرح را نباید جدی گرفت. دولت روحانی در دوره اول ریاست جمهوری، اقدام به توزیع بسته‌های غذایی کرد که ادامه پیدا نکرد و در عمل هم موفق نبود.

 

تجربه توزیع کوپن در دوران جنگ ۸ ساله با عراق، نشان داد که عملی کردن سیاستی مشابه کمکی بزرگ به قشرهایی گسترده از جامعه خواهد کرد. این ضرورتی است که در چند هفته گذشته بیشتر رسانه‌ای شده است اما دولت تمایلی به‌اجرای آن ندارد. اجرای سیستم کوپنی در دیگر کشورها و در مواقع ضروری و بحرانی، حجم بسیار زیادی از فشارهای وارده بر لایه‌های محروم جامعه را کاهش داده است.

نامۀ مردم

روحانی؛ به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید بازگردید

اجلاس سالیانه سازمان ملل با گفت و گوی رییس جمهور آمریکا و ایران البته نه به صورت مستقیم بلکه از پشت تریبون صحن سازمان ملل همراه بود. روحانی در بخشی از سخنرانی خود ترامپ را خطاب قرار داد و گفت برای گفت و گو نیازی به عکس دونفره نیست و از پشت همین تریبون هم ... روحانی؛ به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید بازگردید

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, سوریه, سیاسی

مجری امریکایی از نقش مخرب امریکا و انگلیس در دست یابی به‌حکومت ملی و دموکراتیک در ایران سخن می‌گوید

کودتای ۲۸ مرداد یکی از رخدادهای مهم تاریخ معاصر ایران است، رویدادی که امپریالیسم جهانی با سازمان‌دهی و اجرای آن در تعامل نزدیک با نیروهای مرتجع داخلی، امکان رشد و تحول دموکراتیک جامعه ما را برای دهه‌ها مسدود کرد.

ادامه

ایران, تاریخ, جهان, دیدگاه, سیاسی, کتاب, گزارش

پیش به سوی نفیِ رویکرد حاکمیت مطلق ولایی یا سلطنتی، و زایش رویکردی نو برای مرحلهٔ دموکراتیک – ملی

در تاریخ یکصد ساله معاصر میهن ما حوادث و مقاطع تاریخی و حساسی وجود داشته اند که می توانستند زمینه ساز امکان گذار کشور از دیکتاتوری به مرحلهٔ دموکراتیک باشند.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, سیاسی, مقاله

لوموند: ایران در داخل و خارج در حالت تدافعی قرار دارد، توفان نزدیک است

«توفان نزدیک می‌شود»، عنوان مقاله لوموند در روز ۲۳شهریور است این روزنامه می‌نویسد: رژیم (ایران) هم در داخل و هم در خارج کشور در موضع تدافعی قرار گرفته و به هر سو که می‌چرخد با مانع مواجه می‌شود، به‌طوری که آشکارا نگران آینده خود در کوتاه مدت است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, روسیه, سیاسی, مقاله