بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

ابراهیم رئیسی یکی از «جنایتکاران در تاریخ» به ریاست قوه قضائیه گماشته شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی حکمی ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نقش مستقیم داشت. خامنه‌ای از او خواسته که «جوانان انقلابی» را وارد قوه قضائیه کند.

 

علی خامنه‌ای پنج‌شنبه ۱۶ اسفند در حکم خود نوشته است که ابراهیم رئیسی را به‌دلیل «سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن» و «تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه» منصوب کرده است.

 

رهبر جمهوری اسلامی از «سند تحول قضائی» که رئیسی پیشنهاد کرده نوشته و آن را «مفید و کارساز» دانسته است.

 

او در همین حال به رئیسی چند توصیه کرده است، از جمله این‌که «مردمی» «انقلابی» و «ضد فساد» باشد، «گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون» را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد و «جوانان انقلابی» را در قوه قضائیه به‌کار گیرد و در برخورد قضائی «ملاحظه این و آن را» نکند.

 

بدین ترتیب ابراهیم رئیسی جانشین صادق لاریجانی شد و لاریجانی به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

 

انتصاب رئیسی به ریاست قوه قضائیه پیش‌بینی می‌شد و در یک هفته اخیر حتی گروهی از اصلاح‌طلبان از این انتصاب استقبال کرده بودند.

 

این در حالی است که براساس اظهارات آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم‌مقام برکنارشده آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران ابراهیم رئیسی از جمله مسئولان حکومتی بود که به‌شکل مستقیم در کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ دست داشت.

 

در مرداد ۹۵ ‌سایت آیت‌الله منتظری، یک فایل صوتی از او مربوط به ۲۴ مرداد سال ۱۳۶۷ منتشر کرده بود. منتظری در آن زمان در جلسه‌ای با حسین‌علی نیری حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت تهران، ابراهیم رئیسی معاون وقت دادستان و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین درباره کشتار ۶۷ گفته بود:

 

«به نظر من بزرگ‌ترین جنایت که به جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما را محکوم می‌کنند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»

 

ابراهیم رئیسی آذرماه جاری در دانشگاه بهشتی تهران در پاسخ به سئوالی درباره اعدام‌های سال ۶۷ گفته بود:

 

«در سال ۶۷ پرونده افرادی از منافقین [مجاهدین خلق ایران] مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تایید کرده بود، ولی فوراً نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود (…) امام خمینی گفتند آنها که حکمشان تایید شده ولی به اجرای آن به دلایلی به تاخیر افتاده، هیأت‌هایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه؟ من هیچکدام از آن سه سمت تصریح شده را در حکم امام نداشتم. افتخار من آن است که با جریان نفاق، فساد و چپاول مبارزه کرده‌ام، اما تعجب نسبت به کسانی است که مدعی حقوقدانی هستند، اما بین دادستانی و قاضی فرقی نمی‌گذارند‌.»

 

در اعدام‌های ۶۷ بین سه تا نزدیک به پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی اعدام و در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند. سید موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب اسلامی در دوران زمامداری خمینی تأیید کرده که ابراهیم رئیسی در صدور حکم اعدام زندانیان عقیدتی – سیاسی دست داشته است. او گفته بود: «این مسلم است که آقای رئیسی جزو آن دسته افرادی بودند که حکم درباره زندانی‌های سال ۶۷ به او ابلاغ شده بود. رئیسی بعد از آقای لاجوردی جانشین دادستان انقلاب تهران بود و این موضوع را از خود آقای رئیسی باید بپرسید.»

 

سابقه:

ابراهیم رئیسی فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کرج آغاز کرد و اندکی بعد همزمان دادستانی همدان را نیز به عهده گرفت. او از اعضای «هیئت چهار نفره اعدام‌ها» در جریان اعدام هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی در تابستان ۱۳۶۷ با دستور دادستانی سید محمد موسوی خوئینی‌ها تحت نظر سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس وقت قوه قضائیه بود. با آغاز رهبری سید علی خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸، رئیسی با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضاییه به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳، رئیسی به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضاییه و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود. در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر ایران به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. او هم‌چنین دادستان کل ویژه روحانیت، از سال ۱۳۸۵ نماینده خراسان جنوبی و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و از سال ۱۳۷۶ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است. او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ایران نامزد اصلی اصولگرایان بود که از حسن روحانی شکست خورد. رئیسی ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ با حکم سید علی خامنه‌ای به مدت ۵ سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

دادگاه لاهه آمریکا را ملزم به بازپرداخت ۲ میلیارد دلار به ایران کرد

‘تله سور’ ونزوئلا روز پنج شنبه گزارش داد که دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به آمریکا دستور داد که ۲ میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران را به این کشور بازپرداخت کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر, قضایی, هلند

قاضی ارشد دادگاه لاهه در اعتراض به مداخلات آمریکا استعفا کرد

«کریستوف فلاگه» قاضی ارشد سازمان ملل که در یکی از دادگاه های بین‌المللی این نهاد در لاهه فعالیت داشت، در اعتراض به مداخلات سیاسی دولت آمریکا و ترکیه در رویه‌های قضایی این دادگاه، از سمت خود استعفا کرد.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جهان, خبر, قضایی