امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

سیاوشی: طرح جمع آوری کودکان کار طرحی شکست خورده است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه  طرح جمع آوری کودکان کار را طرحی شکست خورده عنوان کرد، از مسئولین امر خواست در این شرایط بحرانی تصمیمات واقع گرایانه‌تر و بهتری در زمینه کودکان‌کار در کشور اتخاذ شود.

 

طیبه سیاوشی در گفت و گو با ایسنا از سیاست مرسوم دولت در حوزه جمع آوری کودکان کار و رد مرز کردن کودکان کار مهاجر انتقاد کرد و گفت: در این مدت تلاش داشتیم گام‌های موثری در حوزه کودکان کار برداشته شود؛ تلاش ما بر این بود بیشتر بحث کار این کودکان را مورد هدف قرار دهیم نه بحث خود کودکان را؛ حتی در میان تلاش‌هایی که در این حوزه صورت پذیرفت تذکری کتبی از سوی من در صحن مجلس قرائت  شد که خوشبختانه مجمع نمایندگان تهران نیز با این موضوع همراهی کردند.

 

وی طرح جمع آوری کودکان کار را طرحی شکست خورده دانست و اظهار کرد: این طرح طرح موفقی نیست؛ اگرچه بخش دولتی این موضوع را نمی‌پذیرد؛ هر سال در فصل تابستان با یک بودجه قابل توجهی به جمع آوری این کودکان می‌پردازند؛ اگرچه این کودکان غالبا مهاجر هستند ولی تعداد کودکان ایرانی کار که از شهرستان‌های دیگر مهاجرت کردند در این بین رو به افزایش است .

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: اکثر این کودکان سن زیر ۱۵ سال داشته؛ قانون کار شامل آنها نمی شود و کار آنها نیز به لحاظ همین قانون کاری غیر قانونی است. هر بار که با جمع آوری این کودکان تلاش شده این وضعیت را در خیابان‌های تهران بهبود ببخشند موضوع به زیرزمینی شدن کار این کودکان منجر شده است.

 

سیاوشی ادامه داد: مجددا با توجه به بحث کرونا ویروس برای باری دیگر طرح جمع آوری ضربتی کودکان کار و موضوع رد مرز کردن آنها مطرح شد. هنگامی که موضوع  بازگرداندن کودکان کار در ایالات متحده مطرح شد و هنگامی که ترامپ قصد داشت به چنین کاری دست بزند با انزجار جهانی روبه رو شد؛ یکی از پیشنهادات ما برای حل و فصل این موضوع این بود که این کودکان در کنار خانواده‌هایشان در کمپ‌های مهاجرین نگهداری شوند؛ ولی سیاست‌های غیر شفاف دولت در مقابل مهاجرین افغان؛ پاکستانی و یا هر کشور دیگری باعث شده که نتوانند یک رویه مشترکی را برای بهبود شرایط اتخاذ کنند؛ به همین دلیل است که ما دائما شاهد برخوردهای قهری با این کودکان در سطح شهر و در پی آن عکسل العمل از سوی شهروندان هستیم.

 

این عضو فراکسیون زنان مجلس متذکر شد: اکنون این وضعیت مجددا  در شرایط بحران کرونا ویروس از سوی دولت تکرارمی شود؛ شاید بیش از ۳۰ بار این سیاست شکست خورده در خیابان های تهران انجام شده و مجددا هم درحال تکرار شدن است.

 

سیاوشی بیان کرد: با توجه به اینکه ما به کنوانسیون های حقوق کودک و ژنو و تعهدات بین المللی مرتبط با پناه جویان پیوستیم بهتر این است که از طرف مسئولان دولتی اقدامات جایگزین در این باره در نظر گرفته شود؛ برای مثال ما در مجلس درباره اردوگاه‌های مهاجرین که در تمام کشورهای مهاجرپذیر هم وجود دارد صحبت کردیم.

 

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم با امضای بیانیه اخیر و خطابی که به وزیر کشورانجام شد در این شرایط بحرانی تصمیمات واقع گرایانه‌تر و بهتری در زمینه کودکان کار در کشور اتخاذ شود و بیشتر کار کودکان هدف گرفته شود نه خود کودکان.

 

به گزارش ایسنا، اخیرا جمع زیادی از فعالین حقوق کودک، پژوهشگران اجتماعی و هنرمندان در ایران با امضای بیانیه‌ای از وزیر کشور خواستند که اجرای طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار  و رد مرز کودکان کار مهاجر را متوقف کند؛ در میان امضا کنندگان این بیانیه نام طیبه سیاوشی شاه عنایتی و پروانه سلحشوری دو تن از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به چشم می‌خورد.

کودکان زباله‌گرد در معرض خطر قرار دارند، اغلب مشکلات ریوی و ضعف شدید ایمنی بدن دارند

انجمن حمایت از حقوق کودکان برای جداسازی کودکان زباله‌گرد از محیط‌های ناایمن بهداشتی و توجه ویژه به ضعف‌های ایمنی بدن و مشکلات ریوی کودکان، پیشنهاد «اردوی سلامت» را مطرح کرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, خبر, فقر, کودکان کار

کودکانی که در جوار زباله‌ها زندگی می‌کنند با کرونا چگونه کنار می‌آیند؟!

مینا جندقی می‌گوید: حالا که کار به بحران کشیده و جان این کودکان در خطر است، دیگر نمی‌توان به سادگی آن را حل نمود. در شرایط بحران فعلی باید به مرگ و زندگی این کودکان فکر کرد و با توقف فوری زباله‌گردی و مشارکت ارگان‌های مختلف، اقدام به اسکان کودکان زباله‌گرد در شرایط سالم و ... کودکانی که در جوار زباله‌ها زندگی می‌کنند با کرونا چگونه کنار می‌آیند؟!

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, کودکان کار, مصاحبه و گفتگو

کالایی‌سازی درمان و مرگ هزاران نفر در سراسر جهان/امکانات کاملاً رایگان بهداشتی و درمانی برای تهی‌دستان ضروری است

از زباله‌گردها تا فروشندگان مترو و خیابان در معرض آسیب ابتلا به کرونا قرار دارند. همچنین اسکان‌های عمومی مثل کمپ‌های اسکان زباله‌گردها و کارتن‌خواب‌ها نیز به شدت در معرض خطر هستند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, فقر, کودکان کار, گزارش

قمار کثیف با گلادیاتورهای کوچک/ شرط‌بندی روی پسربچه‌های ۸ تا ۱۵ ساله

مانند خروس لاری‌ها به جان هم می‌افتند، آن هم به بهای ۱۰ تا ۱۵هزار تومان؛ کودکان معتادی که یا بی‌سرپرستند یا بدسرپرست و روی آنها قمار می‌شود. اینجا محله هرندی است در جنوب پایتخت؛ همانجا که به چرکی‌شدن زخم‌های اعتیاد شهرت دارد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, فقر, گزارش