چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

سوگواری بر گرد تابوت زرین جورج فلوید

صد‌ها تن از جمله شخصیت‌های نامدار آمریکایی در مینیاپولیس، بر گرد تابوت زرین جورج فلوید حاضر شدند تا ضمن سوگواری برای وی، صدای اعتراض خود را نسبت به پایمال شدن حقوق سیاهان و اقلیّت‌های قومی آمریکا به گوش جهانیان برسانند.

 

به گزارش اقتصاد۲۴؛ آل شارپتون، روحانی مسیحی و کنشگر سیاهپوست در این مراسم اعلام کرد: ماجرای جورج فلوید، ماجرای مردم سیاه است. چراکه از ۴۰۱ سال پیش تا کنون، اگر نتوانستیم آنچیزی باشیم که می‌خواستیم و رویایش را داشتیم، برای آن بوده که زانویتان را بر گردن ما گذاشتید. وی افزود: وقت آن رسیده که به نام جورج به‌پا خیزیم و بگوییم زانویتان را از روی گردن ما بردارید!

 

وی در ادامه سخنانش لحنی پرشور فریاد کرد: وقت قِسِر در رفتن به‌سر آمده! وقت بهانه آوردن به‌سر آمده! وقت طفره رفتن به‌سر آمده! وقت حرف و وعده‌های پوچ به‌سر آمده! وقت نطق کردن و بستنِ دست عدالت به‌سر آمده!

 

حاضران، به احترام جورج فلوید ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه سکوت کردند، یعنی برابر زمانی که پلیس این قربانی ۴۶ ساله را دست بسته بر زمین خوابانیده بود. همچنین تصویری از اجرای یک نقاشی دیواری در محل دستگیری و جان باختن جورج فلوید پخش شد، تصویری که بر روی آن نوشته شده بود: حالا می‌توانم نفس بکشم.

 

این مراسم نخستین برنامه سوگواری برای جورج فلوید است و بناست در ۶ روز آینده مجلس ختم وی، با انتقال تابوتش، در سه شهر دیگر که او در آن‌ها به‌دنیا آمده، به مدرسه رفته و کار کرده نیز برگزار شود.

 

در این مراسم همچنین جس جکسون، روحانی سیاهپوست نامدار، اِمی کلوپچار، و تعدادی از اعضای کنگرهٔ آمریکا از جمله ایلهان عمر، شیلا جکسون لی و آیانا پریسلی نیز حضور داشتند. همچنین شماری از شخصیت‌های فرهنگی و هنری نامدارِعمدتا سیاهپوست از جمله تی. آی. لوداکریس، تایریس گیبسون، کِوین هارت، و تیفانی هدیش و مارسای مارتین نیز در مجلس ختم جورج فلوید حاضر بودند.

 

دِرِک شواین، افسر پلیس مینیاپولیس، روز ۲۵ ماه مه، حین بازداشت جورج فلوید، زانوی خود را دقایقی بر گردن او فشرد و این کار سبب جان باختن وی شد. انتشار ویدئوی این واقعه خشم و واکنش‌های بسیاری را در آمریکا و جهان برانگیخته است.

رمزگشایی چامسکی از نقشه نژادپرستانه ترامپ

اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا به‌شدت گسترش یافته و به صدها شهر تسری پیدا کرده‌است. هر روز که سپری می‌شود، تعداد بیشتری از تظاهرکنندگان دستگیر و حتی کشته می‌شوند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, خبر, مصاحبه و گفتگو

اعتراضات گسترده علیه نژاد پرستی در وین

یک وزیر کابینه دولت ائتلافی اتریش در حالی که امروز در وین تجمعات اعتراضی گسترده‌ای علیه قتل فلوید و در محکومیت نژاد پرستی برگزار شد، این اقدام پلیس آمریکا را به شدت محکوم کرد.

ادامه

اتریش, اعتراضات اجتماعی, المان, امریکا, انگلستان, تبعیض‌نژادی, جهان, خبر, غرب اروپا

توئیتر ترامپ را «نژاد پرست» توصیف کرد

جستجوی واژه نژادپرستی در توئیتر به نمایش نام ترامپ منجر می‌شود حال آنکه «اسنپ چت» هم با طرح اتهام مشابه می‌گوید که دیگر پست‌های حساب کاربری ترامپ را تبلیغ نمی‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, خبر رسانی