تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

سومین کنفرانس ملی سندیکاهای قاره آفریقا – وابسته به فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

بیانیه سومین کنفرانس ملی قاره آفریقا وابسته به فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری، سازمان‌های متحد و دوست در ۱۶ تا ۱۹ تیر ماه در شهر ابوجا – نیجریه

 

برنامه کاری نیجریه

 

سومین کنفرانس ملی قاره آفریقا بر اساس تجربه تاریخی مهم کنگرهٔ ۱۷ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری و بعد از کنفرانس بین‌آلمللی ۲۰۱۶ دوربان افریقای جنوبی- در شهر اوجا، نیجریه از ۱۶ تا ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۶ تشکیل گردید. در این کنفرانس ۲۰۰ نماینده از اتحادیه‌های مبارز از متحدین و دوست از ۴۱ کشور افریقایی شرکت نمودند.

 

فدراسیون همیشه در کنار کارگران افریقایی حضور دارد!

 

کنفرانس تاکید می‌کند که فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۴۵ تا به امروز خستگی ناپذیر در خط انترناسیونالیسم کارگری و همبستگی برادارانه با مبارزات کارگران و برای تضمین نیازهای اساسی مردم افریقا و حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قاره افریقا رزمیده است.

 

فدراسیون در طی ۷۲ سال دوش به دوش مردم افریقا و همیشه در صف اول مبارزه با امپریالیسم بوده و در همبستگی با زحمتکشان این قاره علیه برده‌داری، امپریالیسم، استعمار، نژادپرستی و استقلال ملی رزمیده است. وقتیکه مبارزات طبقاتی مردم افریقا با تهدیدات امپریالست‌ها و همکاری اتحادیه‌های زرد کارگری محدود و بر سر راه مبارزات آنان مانع ایجاد نمودند تا خیزش آزادیبخش آنان را تضعیف و منحرف نمایند، فدراسیون بطور حیاتی همکاری برای سازماندهی کارگران و تشکیل سازمانهای طبقاتی اصیل، تقویت مواضع ایدئولوژیکی و سیاسی آنان و ارتقاء سطح سازماندهی آنان می‌کوشید.

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در کنار مبارزات هر کارگر و هرسندیکا در سراسر جهان ایستاده و تاکید بر عملی نمودن همبستگی بین‌المللی با اتحادیه‌های مبارزی که در حمایت از کارگران جهان با احترام به زبان، ‌رنگ و مذهبشان، تمامی حمایت اخلاقی و معنوی و سیاسی و مادی خود را برای نهضت‌های آزادی بخش و علیه استثمار سرمایه‌داری قرار داده‌اند، می‌نماید. در پیروی از اصل، همهٔ کارگران برادر هم هستند و به یک طبقه اجتماعی تعلق دارند، پیشگام طبقه کارگر، با هدف رهایی از بندهای استثماری سرمایه‌داری و آزادی اجتماعی، فدراسیون از وظایف خود عدول نخواهد نمود. فدراسیون داوطلب مبارزه علیه تبعیض نژادی، نژادپرستی،‌ بیگانه هراسی و برتری طلبی است.

 

پس از ارزیابی چالش‌های جدی موجود، کنفرانس از تصمیم اتحادیه‌های کارگری فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری برای مبارزه جهت دستیابی به حقوق طبقه کارگر، آموزش‌های اجتماعی و ایدئولوژیک، ایجاد اتحادیه‌های کارگری مبارز و حمایت از افزایش نقش فوری و تعیین کننده زنان کارگر آفریقا را حمایت نمودند.

 

کنگره رضایت خود از افزایش مبارزات اتحادیه‌های طبقاتی و افزایش تظاهرات متحد و انترناسیونالیستی و طبقاتی را اعلام نمود.

 

دست‌آوردهای مبارزات کارگران افریقایی قدرت فدراسیون را نشان می‌دهد، چرا که استثمار کارگران توسط سرمایه داری را انکار نکرده و همچنین بیشترین اولویت را به موضوعات مربوط به این قاره می‌دهد، چرا که این قاره از نظر معادن بسیار غنی بوده ولی کارگران آن فقیرترین و بیشترین استثمار را دارند.

 

کنفرانس بحران عمیق سیستم سرمایه‌داری و تشدید شدن تضادهای آن را تحلیل کرده، که در اثر آن ثروت در دستان معدودی متمرکز و انباشته شده که خود آن تاثیرات انفجار آمیزی بر انحصارات خواهد داشت. نقش شرکت‌های چند ملیتی در کاهش استانداردهای زندگی زحمتکشان، تاثیر در کاهش دستمزد، بهداشت و درمان، در انکار اموزش کودکان افریقایی، عقب نشینی از بسیاری از وظایف دولتها، عمیق شدن فقر و گرسنگی و ایجاد مناطق بحران زده بیشتر خواهد شد. تلاش سرمایه‌داری برای حداکثر سود، منجر به یک شکست وحشتناکی خواهد شد، شرایط برای یک مقاومت کارا فرا می‌رسد. اکنون ما برای یک اقدام طبقاتی متحد شرایط را داریم. مبارزات رزمنده اتحادیه‌ها رو به فزونی است و کارگران طرحهای خود را داشته و ابزار ایدئولوژیکی لازم برای پیروزی نهایی بر استثمار سرمایه‌داری را در دسترس دارند.

 

با شدت یافتن بحران سرمایه‌داری، کنفرانس مفهوم یک شغل آبرومند و مناسب برای اتحادیه‌های طبقاتی را مورد بحث قرار دادد. یعنوان یک ضد حمله قوی برای احقاق حداقل دستمزد، حقوق بازنشستگی- که نیازهای امروزین یک خانواده معمولی را تحت پوشش قرار دهد، حق داشتن ۸ ساعت کار روزانه، تامین اجتماعی برای همه کارگرانی که از استثمار سرمایه‌داری در رنجند، تامین ایمنی و بهداشت در محیط‌های کاری، حق بستن قراردادهای دستجمعی، بیمه درمان و بهداشت عمومی و رایگان برای زحمتکشان و خانواده هایشان، ممنوعیت کار کودک و داشتن بهداشت، آموزش مجانی و همگانی.

 

شغل آبرومند یعنی حق داشتن محیط کار ایمن، سلامت غذایی و مناسب، مخالفت با مصرف مواد غذایی دستکاری شده ژنتیکی و همچنین بهره‌مندی کامل کارگران مهاجر از حقوق کارگری .

 

شغلی آبرومند نیست مگر دائمی، دارای دستمزد مناسب، تامین اجتماعی، ساعات کاری کمتر، بهداشت و خدمات اجتماعی، مسکن و محیط کار امن بوده باشد، این چنین شرایطی زمانی حاصل می‌شود که مواد اولیه و تولیدات کشاورزی توسط انحصارات غارت نشده و توسط مردم افریقا تحت کنترل بوده و برای منافع خودشان بکار برده شود.

 

ضد حمله طبقاتی علیه سرمایه‌داری و انحصارات

 

با همکاری کلیه سازمان‌های وابسته به فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری و در خانواده اتحادیه‌های طبقاتی، دوستان و متحدین ما، فدراسیون در قاره افریقا، وظایف اصلی خود را بصورت اقدامات عملی برای پیش روِ، آیندهٔ بدون استثمار، مبارزهٔ بی‌امان و حمله علیه سرمایه‌داری، شرکت‌های چند ملیتی و انجصارات، دفاع خستگی ناپذیر از حقوق خودمان تشدید مبارزهٔ مان برای یک شغل مناسب تعیین می‌کند.

 

فدراسیون در افریقا اولویت را به اقدامات مشخص زیر می‌دهد:

 

۱- تقویت سندیکای‌های طبقاتی در افریقا، که وسیع، دموکراتیک و باز بوده و به اعضای معمولی خود احترام بگذارد.

۲- اتحادیه‌های کارگری که تمامی کارگران افریقا صرف نظر از رنگ، مذهب، نژاد و زبان و اتحاد محکم کارگران – با توجه به این اصل که همه به یک طبقه اجتماعی یعنی طبقه کارگر تعلق دارند- را ایجاد نمایند.

۳- ایجاد سندیکاهایی که بتوانند ویژگی‌های طبقاتی و رزمجویانهٔ‌شان را تقویت نمایند؛ و آن یک مکتب مبارزاتی برای کارگران جوان خواهد شد.

۴- سندیکاهایی که انترناسیونالیست بوده و با تمامی کارگران جهان اعلام همبستگی نمایند.

۵- اتحادیه‌ای که علیه جنگ‌ها و دخالتهای امپریالیستی بجنگند.

۶- اتحادیه‌هایی که علاوه بر مبارزه برای نیازهای اقتصادی روزانه کارگران، همچنین آگاهی کارگران را بالا برده تا از برده بودن برای سرمایه‌داران رهایی یابند.

۷- سندیکاهایی که توان خود را بکار خواهند برد و به سازمانهای بین‌المللی فشار خواهند آورد که عملکرد و اقدامات غیر مفید به منافع طبقه کارگر انجام ندهند.

۸- سندیکاهایی که بتوانند دائما از سندیکالیست‌های جوان و زنان در پیش برد امور استفاده نمایند.

۹- سندیکاهایی که قدرات اقتصادی‌شان از منابع مالی خودشان باشد، از طریق حمایت مالی از طرف اعضایش. نه از طریق فروش خود به پول‌های آلوده.

۱۰- سندیکاها و رهبرانش بایستی که علیه فساد در درون جبش سندیکایی مبارزه نمایند. فساد فقط یک مسئله اقتصادی ساده نیست؛ یک مسئله پیچیده اجتماعی و با تاثیرات ایدئولوژیکی است. فساد و رشوه خواری یک ریسک مهلک برای آینده جنبش سندیکایی است.

 

خواسته‌های اصلی فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری برای قارهٔ افریقا

 

فقط سندیکاهای طبقاتی، با ویژگی‌های بالا می‌توانند در عرصهٔ مبارزات طبقاتی برای خواست‌های زیر را تضمین نمایند :

 

لغو فوری همه بدهی‌های قارهٔ افریقا؛ ملی کردن وسایل تولید؛ کاهش شدید هزینه‌های نظامی؛ بهبود طول عمر و حذف نابرابری اجتماعی و تبعیض، ایجاد شغل مناسب برای فقرا، بیکاران و مهاجرین؛ تضمین آب آشامیدنی سالم، ایجاد مسکن با کیفیت برای زحمتکشان، ملی کردن زمین در افریقا، ممنوعیت ارسال ضایعات و زباله به افریقا؛ برای حفظ محیط زیست و اکو سیستم از واردات ضایعات مضر، خاتمهٔ گسترش محصولات دستکاری شده ژنتیکی (جی ام او)، کنترل و اجتناب از آلودگی‌های زیست محیطی.

 

علاوه بر این، ما خواستار خاتمه دادن به تمامی دخالت‌های امپریالیستی در افریقا هستیم؛ تا ریشه‌های مهاجرت و پناهندگان و نقش مخرب شرکت‌های چند ملیتی خشکانده شود. فدراسیون همچنین در افریقا و همانند همه نقاط جهان با سازشکاری در جنبش کارگری، اتحادیه‌های زرد کارگری – که در تلاشند تا منافع خود را مبنی بر سازش طبقاتی و مباحثات اجتماعی با استثمارگران خود که مبادا از قید زنجیرهای خود آزاد گردند- مبارزه و آن را در صدر کارهای خود قرار داده است. سازشکاران کنفدارسیون بین‌المللی سندیکاهای کارگری (آی- تی- یو-سی) منافع اربابان خود در کشورهایشان و در سازمانهایی مانند اف- ای-اس و سازمان کارگری امریکایی و افریقایی (آ-آ ال- سی) وقتیکه وارد افریقا شدند همان منافع دوران استعماری را با نقاب مدرن در درون اتحادیه‌ها دنبال می‌کنند.

 

برنامه اقدام‌های عملی نیجریه

 

سازمانهای سندیکایی ما امروزه در حال انجام وظایف خود هستند که شامل: انترناسیونالیست بودن و همبستگی طبقاتی، و بازتاب دادن آنها در مبارزات مردم برزیل، کوبا و ونزوئلا و دیگر کشورهای در حال مبارزه با امپریالیسم، مردم فلسطین، مردم صحرا و اغلب خلق‌های تحت ستم در جهان. در همین رابطه کنفرانس فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری مسئولیت تشدید مبارزات طبقاتی، بر اساس برنامه عملی نیجریهٔ فدراسیون در افریقا:

 

۱- شرکت در آموزشگاه سندیکایی و آموزش کادرهایمان در افریقا و دفتر مرکزی فدراسیون

۲- بزرگداشت صدمین سال پیروزی انقلاب سوسالیستی اکتبر روسیه و روز بین‌المللی اعتراض ( به مناسبت ۷۲ سالگی این اعتراض) در روز ۳ اکتبر ۲۰۱۷

۳- برنامه بین‌المللی در افریقا علیه نقش انحصارات بزرگ و شرکت‌های چند ملیتی. افریقای جنوبی در اکتبر ۲۰۱۸

۴- کنفرانس مقدماتی کنگره زنان در اوگاندا ۲۰۱۷ (برای انگلیسی زبان‌ها)

۵- کنفرانس مقدماتی کنگره زنان در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ در سنگال (برای فرانسه زبان‌ها)

۶- کنگره زنان عضو فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، زنان سندیکالیست در پاناما در ۸ مارس ۲۰۱۸

۷- کنگره جوانان سندیکالیست عضو فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در رم ایتالیا، ۲ تا ۳ نوامبر ۲۰۱۷

۸-جلسهٔ اتحادیه بین‌المللی انرژی ۲۲ و ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ در شهر حراره ٔ زیمبابوه

۹- سمینار افریقا در مورد زمین و مسائل کشاورزی در سال ۲۰۱۸

۱۰-کنفرانس سالانه فدراسیون در مورد مبارزات ضد امپریالیستی قارهٔ افریقا

۱۱- نشست افریقا در مورد کار شرافتمندانه ۲۰۱۸-۲۰۱۹

۱۲- جلسات منطقه‌ای سندیکاهای بین‌المللی و تشکیلات منطقه‌ای فدراسیون

۱۳- دیدار و نشستهای افریقایی در مورد مبارزات علیه خصوصی سازی‌های خدمات عمومی

۱۴- کنفرانس بین‌المللی افریقا علیه بی‌ثباتی و برای شغل‌های پایدار

۱۵- برنامه افریقایی فدراسیون برای حقوق سندیکایی و قراردادهای دستجمعی

۱۶- جلساتی در مورد تاریخ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری و نقش آن در مبارزات ضد امپریالیستی و ضد استعماری در قاره ٔ افریقا

در این رابطه، ما متعهد به گسترش توانایی‌های تحقیق و بررسی فدراسیون در افریقا بوده تا بتوانیم فعالیتهای فوق را اجرایی کنیم.

 

با الهام از نتایج حاصله از سومین کنفرانس ملی سندیکاهای قاره آفریقا، ما برای چهارمین کنفرانس قوی، متحد، رزمجویانه، قاطع و با روحیه مبارزجویانه حرکت خواهیم نمود.

در خاتمه، ما از شورای سندیکاهای نیجریه در برگزاری صمیمی این کنفرانسِ موفق تشکر می‌کنیم.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

شهر ابوجا، نیجریه

۵ مرداد ماه ۱۳۹۶

اتحاد کارگر

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته دوم مهر ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛   “تأمین و تضمین قانونی حداقل درآمد و بازنشستگی برای تمام زحمتکشان،متناسب با نیازهای موجود در جامعه، و ترمیم سالانه حقوق و دستمزدهامتناسب با نرخ تورم در کشور؛ فعالیت مستقل و کاملا آزاد سندیکایی در جهت حفاظت از حقوق زحمتکشان و ارتقاء کمی ... چکیده گزارش‌های کارگری، هفته دوم مهر ماه

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش

محمد جراحی، فعال کارگری، در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت

محمد جراحی فعال کارگری ، صبح امروز حدود ساعت ۸ در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.   جراحی که به سرطان تیروئید مبتلا بود، ابتدا در بیمارستان‌های تبریز بستری شد و سپس برای ادامه مداوا به بیمارستان شهدای تجریش در تهران منتقل شد که در این بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. ایلنا

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تکاپو ؛؛؛ طرحِ رژیم برای آزادسازی دستمزد

با اجرایِ فرمان‌هایِ نهادهایِ امپریالیستی صندوق بین‌المللی پول و بانکِ جهانی برایِ آزادسازی اقتصاد، در حدودِ سه دهه اخیر، رژیم ولایتِ فقیه فقرِ مهلکی را به زحمتکشان کشورمان تحمیل کرده است. اما در رقابت برایِ جذبِ سرمایه‌های امپریالیستی و تضمینِ بقاء “نظام”، رژیم ارزان‌سازیِ بیشتر نیرویِ کار را لازم می‌داند؛ طرحِ تکاپو، یکی از طرح‌هایِ ... تکاپو ؛؛؛ طرحِ رژیم برای آزادسازی دستمزد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

دور جدید تجمع اعتراضی کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز از سر گرفته شد

تعدادی از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی از روز گذشته (۱۱ مهر ماه) در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه، دور جدید اعتراضات صنفی خود را آغاز کرده‌اند.   از قرار معلوم علت برپایی این اعتراض؛ پرداخت نشدن دست‌کم شش ماه معوقات مزدی بوده است.   گفته می‌شود؛ در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز حدود ۲۲۰ نفر کارگر ... دور جدید تجمع اعتراضی کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز از سر گرفته شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری