سودای مرگ و آبیاری سبزی با فاضلاب تصفیه نشده در شیراز

گاه و بیگاه خبرهایی مبنی بر مشاهدات عینی یا فعالیت رسانه‌ای از آبیاری انواع سبزی با فاضلاب تصفیه نشده در کشتزارها و جالیزهای حاشیه شیراز به گوش می‌رسد، خبرهایی که در هاله‌ای از ابهام به فراموشی سپرده می‌شوند ولی سلامت شهروندان را نشانه رفته است.

 

ایرنا؛ پرسش‌های پیش روی چنین اخباری این است که آیا تا کنون افراد متخلف برای انجام این تخلفات به محاکم قضایی معرفی شده اند؟ آیا عزم جدی در مسوولان قضایی استان فارس برای برخورد با چنین تخلفاتی وجود دارد؟ آیا سازمان‌های مسوول مانند جهاد کشاورزی برای برخورد با این متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی اقدامی کرده است؟ آیا شهرداری شیراز و شرکت آب و فاضلاب این کلان شهر در این حوزه مسوولیتی دارد؟ آیا محیط زیست گامی فراتر از تذکر در این رابطه برداشته است؟

 

هر چند پاسخ بیشتر این پرسش ها خیر است اما عاقبت کار برای شهروندانی که این سبزی ها را مصرف می‌کنند خیر نیست ، کارشناسان بهداشت محیط  ۲۱ نوع بیماری را شناسایی کرده اند که  از طریق سبزی آلوده‌ای که از طریق فاضلاب آبیاری شده است، می‌تواند انتشار یابد.

 

تولید فاضلاب‌های شهری در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و چنانچه این حجم قابل توجه فاضلاب به صورت اصولی تصفیه و دفع نشود، صدمات جبران‌ناپذیری  به محیط زیست وارد می‌کند. پساب های ناشی از روان آب‌های شهری که در جنوب شرق شیراز به مسیل‌ها و رودخانه‌ها می‌ریزد در نهایت سر از کشتزارها و جالیزهایی در می‌آورد که سبزی کاری و صیفی کاری را با همین آب‌ها در روز روشن انجام می‌دهند.

 

طی سالیان اخیر از گوشه و کنار خبرهایی از آبیاری مزارع و جالیز به ویژه سبزی با آب فاضلاب توسط برخی از کشاورزان سودجو به گوش می‌رسد که این امر نه تنها سلامت مردم را به دلیل تولید محصولات آلوده تهدید می‌کند، بلکه کیفیت خاک را نیز تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. وقتی پای صحبت کشاورزان می‌نشینیم که عمدتا از اتباع بیگانه هستند سفره دل را بر فقر و نداری و تامین معیشت می‌گشایند ، سفره‌ای که ده‌ها بیماری و مرض را برای سلامت مردم گشوده است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌ها، از طریق مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که با استفاده از آب‌های آلوده و فاضلاب، تهیه شده‌اند. به‌ طوری‌ که شایع‌ترین بیماری ناشی از مصرف سبزی و صیفی‌ آبیاری شده با فاضلاب، اسهال و استفراغ و تب روده است.