گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

سه‌هزار روستای سیستان و بلوچستان آب ندارند

هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان در صدر ۲۱ استان ایران هستند که بارندگی منفی دارند. نماینده زابل عمق خشکسالی سیستان و بلوچستان را فراتر از یک زلزله خوانده و هلال احمر کمپین نذر آب در سیستان به راه انداخته است.

 

طبق آخرین ارزیابی از وضعیت منابع آبی ایران، هرمزگان با منفی ۷۵ درصد، کم‌بارش‌ترین استان در سال آبی جاری است. پس از آن، سیستان و بلوچستان با ۷۵ درصد، کرمان با ۶۹ درصد، فارس با ۶۶ درصد و بوشهر با ۶۱ درصد، کم بارش‌ترین مناطق ایران معرفی شده‌اند.

 

آمارها نومید کننده‌اند: میزان متوسط بارندگی ایران طی ۵۰ سال گذشته از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۰۵ میلی‌متر کاهش یافته، به موازات این، متوسط دمای هوا در ۱۵ سال گذشته ۱/۱درجه بالاتر رفته است. در ۵۰ سال گذشته، میزان آب‌های تجدیدپذیر ایران از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به ۱۱۶ میلیارد متر مکعب کاهش یافته و در پنج سال گذشته، میزان آب تجدیدپذیر به زیر ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده؛ رقمی که زنگ خطر وضعیت نامساعد آبی است.

 

از ۶۰۹ دشت ایران، حدود ۳۸۱ دشت در مرحله ممنوعه و قرمز هستند و دیگر قابلیت برداشت آب ندارند. آذربایجان غربی با بیش از ۳۰ هزار حلقه، تهران با ۲۰ هزار حلقه و اصفهان با بیش از ۱۶ هزار حلقه، در صدر استان‌هایی قرار دارند که چاه غیرمجاز دارند.

 

در استان سیستان و بلوچستان وضع حادتر است.در دشت سیستان گودال‌هایی طبیعی به عمق متوسط ۱۲ متر وجود دارند که با عملیات اندک ساختمانی، به صورت مخازن آب‌های سیلابی در آمده‌اند. این گودال‌ها که “چاه‌نیمه” نام دارند، منبع آب آشامیدنی مردم منطقه به شمار می‌روند.

 

اتابک جعفری، مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، می‌گوید از مجموع ۳۲۰میلیون متر مکعب آب باقی مانده در “چاه نیمه”‌ها در شمال استان، ۲۵۰میلیون متر مکعب آن آب مرده و غیرقابل استفاده است: «در سال آبی ۹۷، رودخانه هیرمند تنها ۳۲میلیون متر مکعب آورد داشته که در مقایسه با پارسال ۹۳ درصد کمتر است.»

 

اگر قبلا تامین آب کشاورزی در سیستان مشکل بود، اینک تامین آب آشامیدنی مردم شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز و زاهدان نیز دشوار شده است. عمده‌ترین دلیل این وضع، خشک شدن رودخانه هیرمند از ۱۸ سال قبل است. در سال ۱۳۵۱ پیمانی بین دولت‌های وقت ایران و افغانستان امضا شد که سهمیه‌ای معادل ۸۲۰میلیون متر مکعب آب از ذخیره‌گاه سد “کجکی” برای ایران در نظر می‌گرفت. اما کارشناسان می‌گویند که حدود ۳۵۰میلیون متر مکعب از این آب به خاطر گرمای شدید تبخیر می‌شود.

 

پس از قطع آب رودخانه هیرمند، تالاب هامون هم از سال ۷۸ دچار خشکسالی شد.

 

کارزار نذر آب

 

سه هزار و ۲۴ روستای سیستان و بلوچستان از هرگونه سامانه آب‌رسانی محرومند و نیازمندی‌های خود را به کمک تانکر تامین می‌کنند.

 

حالا کار به نذر آب در این استان و ورود هلال احمر به موضوع خشکسالی کشیده است. این سازمان با گشایش یک حساب کمپینی برای نذر یک بطری آب معدنی برای آسیب دیدگان خشکسالی سیستان و بلوچستان به راه انداخته است.

 

این کارزار پس از بازدید محمود مجدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال احمر، از استان راه‌اندازی شد. مجدی‌نسب اعلام کرد که تنش آبی، کشاورزی، دامپروری و صیادی در سیستان و بلوچستان را از بین برده و در ۵۲۱ روستای مبتلا به خشکسالی در استان، صحنه‌های دردآوری دیده می‌شوند.

 

او اشاره‌ای به این صحنه‌ها نکرده اما فیلم‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که شست‌وشوی لباس در کنار نهرهایی با آب کدر و آلوده یا استفاده از آب گل‌آلود یا پساب برای مصارف خوراکی را نشان می‌دهند.

 

کاهش جمعیتی

 

مرکز آمار ایران می‌گوید جمعیت سیستان از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ روندی کاهشی را نشان می‌دهد. یکی از دلایل این کاهش مهاجرت‌های ناشی از خشک شدن چاه‌های موجود در منطقه است.

 

نماینده مردم زابل در مجلس ۱۳ تیر ۹۷، عمق خشکسالی در منطقه سیستان را فراتر از یک زلزله خواند. حبیب‌الله دهمرده گفت، بیش از ۱۰۰هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه به دلیل کمبود منابع آبی فاقد کشت شده‌اند و اظهار نگرانی کرد که وضع معیشتی مرزنشینان با تداوم خشکسالی بدتر شود.

 

حمزه ریگی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان، می‌گوید به خاطر کاهش ۷۵درصدی میزان بارندگی استان به نسبت سال گذشته، سطح آب‌دهی چاه‌های منطقه و سفره‌های آبی کاهش یافته است. ریگی چاره مشکل را در اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان دانسته و گفته که در فاز اول بالغ بر ۲۱۹میلیون متر مکعب آب از دریا منتقل خواهد شد.

 

محسن میرادی، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان، می‌گوید شهر سیرکان بحرانی‌ترین وضع در سیستان و بلوچستان را از نظر کم آبی دارد. آب این شهر از سراوان با ۱۰۰ کیلومتر فاصله و با تانکر تامین می‌شود.

 

سیستان هوا هم ندارد و مردم آن علاوه بر تشنگی، رنج گردوخاک و غبار ناشی از طوفان شن در مناطق شمالی استان را نیز تحمل می‌کنند. روز یکشنبه ۱۱ شهریور، طوفان شن ۵۷۸نفر را راهی بیمارستان کرد. فرماندار زابل در برابر دوربین صدا و سیما بغض کرد و گفت ریه‌های بچه‌های استان آهنی نیست.

امضای سند حقوقی دریای خزر و بلاتکلیفی بستر ها و زیر بسترها

روزنامه خراسان، ۲۲ مرداد، نوشت:”بالاخره بعد از ۲۱ سال سند حقوقی بهره برداری از دریای خزر در حالی توسط سران پنج کشور ساحلی این دریاچه امضا شد، که علی رغم مشخص شدن موضوعات مهمی مانند حوزه کشتی رانی و برداشت از منابع طبیعی و نحوه فعالیت نظامی در دریا، دو موضوع مرز دقیق آبی هر ... امضای سند حقوقی دریای خزر و بلاتکلیفی بستر ها و زیر بسترها

ادامه

اذربایجان, ایران, ترکمنستان, جهان, خبر, روسیه, قزاقستان, محیط زیست

وقوع سیل در هند ۳۵۰ نفر را کشته و ۸۰۰ هزار نفر را بی خانمان کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سیل که بدترین سیل هند در یک قرن اخیر محسوب شده و همچنان مناطق جنوبی این کشور را درگیر خود کرده تا کنون موجب کشته شدن ۳۵۰ نفر و بی خانمانی ۸۰۰ هزار نفر دیگر شده است.

ادامه

جهان, خبر, محیط زیست, هندوستان

هشدار چین: برف‌های اورست به سرعت در حال ذوب شدن است

ایستگاه تحقیقاتی و نظارت زیست محیطی چین از شدت گرفتن ذوب توده های یخ و برف برفراز قله اورست، بلندترین نقطه جهان خبر داد و اعلام کرد این وضعیت نگرانی ها را از تشدید تحولات اقلیمی بیشتر کرده است.

ادامه

جهان, چین, خبر, محیط زیست, نپال