سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

سندرز: آمریکایی‌ها درمانده از تامین غذای خانواده‌های خود هستند

درحالی که گزارش‌ها حاکی از وضعیت وخیم معیشت شهروندان آمریکایی دارد، برنی سندرز سناتور ضدسیاست‌های سرمایه‌داری، مسئولان آمریکایی به ویژه جمهوریخواهان را به بی‌کفایتی متهم و در توئیتر نوشت: اکنون آمریکایی‌ها درمانده از تامین مایحتاج خانواده‌های خود شده و این کشور با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه است.

 

به گزارش ایرنا، سناتور ایالت ورمونت و فردی که دو دوره پیاپی نامزد ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات شده، در رشته توئیتی به انتقاد از وضعیت دشوار اقتصادی و معیشتی در آمریکا پرداخت.

 

سندرز در حساب توئیتر خود نوشت: مردم سرگردان از این که چگونه باید خانواده‌های خود را تامین غذا کنند درحالی که «میچ مک کانل» و دیگر سناتورهای جمهوریخواه طی دو ماه و نیم گذشته هیچ کاری دراین زمینه (در مجلس سنا) نکرده‌اند.

 

این سناتور کهنه کار ایالت ورمونت در ادامه در انتقاد از نظام سرمایه داری در آمریکا در دورانی که همه گیری ویروس کرونا منجر به بیکاری بی‌سابقه‌ای دراین کشور شده است، نوشت: «استیو منوچین» (وزیر خزانه داری آمریکا) خواهان حذف ماهانه ۶۰۰ دلار (پرداخت مازاد) در هفته برای ۳۰ میلیون شهروندی که شغل خود را از دست داده‌اند، شده است؛ اما از تامین ۵۰۰ میلیارد دلار «بودجه کار چاق کنی» (slush fund) شرکت‌های آمریکایی حمایت می‌کند؛ دولت ترامپ دوست‌دار سوسیالیسم برای ثروتمندان و ناتوان در تامین سرمایه برای دیگران است.

 

سندرز افزود: دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان قانونی را به تصویب رساندند که به بحران بیکاری در آمریکا برای مدت دو ماه مدنظر قرار می‌دهد، اما میچ مک کانل و سناتورهای جمهوریخواه برای میلیون‌ها مردمی که دیگر قادر به صبر و تحمل نیستند، کار نکرده‌اند، زمان عمل اکنون است.

 

سناتور ورمونت در ادامه انتقادها از دولت ترامپ که به گفته کارشناسان عامل وضعیت کنونی اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا می‌دانند، نوشت: هر ثروتمندی (در آمریکا)، ثروتمندتر می‌شود، بیش از نیمی از خانوارها در جریان همه‌گیری ویروس کرونا درآمد خود را از دست داده ‌ند، درحالی که ۴۹۱ میلیاردر بر ثروت‌های خود در مجموع ۷۴۳ میلیارد دلار افزوده‌اند، ما نیازمند اقتصادی هستیم که برای همه جواب دهد، نه اقتصادی که مختص ثروتمندان و قدرتمندان باشد.

 

شبکه خبری بلومبرگ نهم مرداد در گزارشی عنوان کرد: ناامنی غذایی در بین خانوارهای آمریکایی به بالاترین رقم رسید و تقریبا ۳۰ میلیون نفر در این کشور اعلام کردند که در ۷ روز منتهی به ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر) غذای کافی برای خوردن نداشتند.

 

بلومبرگ افزود: بخش نظرسنجی از خانوارها در اداره آمار آمریکا اعلام کرده که تقریبا ۲۳.۹ میلیون از ۲۴۹ میلیون پاسخ دهنده به این نظرسنجی گفته اند که «برای حدود یک هفته غذای کافی برای خوردن نداشتند» و ۵.۴۲ میلیون گفتند که «در این هفته اغلب چیزی برای خوردن نداشتند»

 

این گزارش به نقل از امار دیگری تعداد شاغلان در خانواده ها را بررسی می‌کند افزود: رونق اقتصادی آمریکا ممکن است با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این کشور و اقدام ایالت‌ها در لغو طرح های بازگشایی اقتصادی متوقف شده باشد.

 

هم اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است که از این تعداد بالغ بر ۱۵۸ هزار نفر جان باخته‌اند.

کرونا ۵۲ میلیون نفر را در آمریکای لاتین فقیرتر می‌کند

همزمان با افزایش دامنه تهدید شیوع ویروس کرونا در آمریکای لاتین، معضل عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی و فرو رفتن ۵۲ میلیون نفر از مردم این منطقه در فقر مطلق، نگرانی سازمان‌های بین‌المللی را همراه داشت.  

ادامه

اختلاف طبقاتی, ارژانتین, اکوادور, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, پرو, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, گزارش

چامسکی: پاندمی کرونا ابزار ترامپ برای غنی کردن میلیاردرهاست

به گفته چامسکی، یک درصد از آمریکایی‌ها شاهد افزایش ثروت خودشان بودند، آن هم با وجود پاندمی کرونا که میلیون‌ها تن را بیکار یا اخراج کرده است و ترامپ از این پاندمی برای غنی کردن میلیاردرها استفاده می‌کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, جهان