سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

سندرز؛ انقلاب کوبا واقعا انقلابی در زمینه ارزش‌ها بود!

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درگزارشی به روایت سفر سه دهه قبل «برنی سندرز» نامزد انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۸ میلادی پرداخت و نوشت: سندرز در آن سفر از سیاست خارجی و داخلی آمریکا انتقاد کرد.

 

«واشنگتن پست» در گزارش روز جمعه خود به قلم «میخائیل کرانیش» گزارشگر سیاسی این روزنامه درباره این سفر نوشت: برنی سندرز که در آن زمان شهردار سوسیالیست ایالت ورمونت بود و تازه ازدواج کرده بود، این سفر رسمی ۱۰ روزه به این کشور کمونیستی را یک «ماه عسل بسیار عجیب» توصیف کرد.

 

وی شیفته میزبانی اتحاد جماهیر شوروی سابق شده بود و درس‌هایی را در این سفر آموخت که می‌توانست آنها را با خود به کشورش بیاورد.

 

وی در پایان این سفر گفت: بیایید از توان دو کشور استفاده کنیم. بیایید از یکدیگر یاد بگیریم.

 

واشنگتن پست نوشت: اقامت موقت در اتحاد جماهیر شوروی می‌تواند فصل فوق العاده‌ای برای آگاهی درباره سندرز باشد هر چند که درک چندانی درباره این سفر وجود ندارد.

 

در کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اشاره کوتاهی به این سفر سندرز شد اما در اوایل سال جدید میلادی فیلمی از تلویزیون ورمونت آنلاین شد که دقایق چندی از جشن سندرز با مقامات اتحادیه جماهیر شوروی سابق را نشان می‌داد.

 

تارنماهای دارای گرایشات راستگرایانه عنوان کردند که سندرز با کمونیست ها رابطه دوستی برقرار کرده بود و این امر تاکید داشت که در صورتی که این سناتور آمریکایی بخواهد به عنوان نامزد دموکرات ها در انتخابات شرکت کند، ممکن است از این سفر علیه او استفاده شود.

 

واشنگتن پست افزود: البته تاکنون جزییات نسبتا اندکی درباره این سفر منتشر شده است و بیشتر روایت های موجود عمدتا بر اساس خاطرات خود سندرز است.

 

واشنگتن پست بر اساس دیدگاه های ۵ نفر از کسانی که سندرز را در این سفر همراهی کردند به همراه یک نوار ویدئویی و صوتی نگاه تازه ای به این سفر انداخته که تلاش های او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تحت الشعاع قرار داده است.

 

به نوشته واشنگتن پست، سندرز نامزد مستقلی که در انتخابات اولیه برای حزب دموکراتیک رقابت می کند برای دومین بار وارد کمپین‌های انتخاباتی شده است و اعتبار خود را از تلاش تغییرات گرایشات حزبی به چپ کسب کرده است.

 

او اکنون با نامزدهایی رقابت می کند که از نوعی از مواضع دولتی حمایت می‌کنند که وی در سفر به اتحاد جماهیر شوروی سابق تلاش می‌کرد درباره آنها تبلیغ کند و از جمله می‌توان به برنامه مراقبت های بهداشتی همگانی تحت حمایت دولت، اشاره کرد.

 

سندرز که در سفر به شوروی سابق ۴۶ ساله بود در خاک این کشور از هزینه مسکن و مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده آمریکا انتقاد و از قیمت های پایین کالاهای موجود در اتحاد جماهیر شوروی سابق تمجید کرد که البته این ستایش او شامل کیفیت چنین کالاهایی نمی‌شد.

 

وی سپس در مراسمی با حضور حدود ۱۰۰ نفر رویکرد ایالات متحده آمریکا در دخالت در دیگر کشورها را محکوم کرد که باعث تعجب یکی از همراهان او شد.

 

«دیوید اف کِلی» که دربرنامه ریزی این سفر نقش داشت و تنها جمهوریخواه در هیات همراه سندرز بود در این زمینه گفت: بسیار ناراحت شدم و از مراسم خارج شدم. وقتی منتقد کشورتان هستید می‌توانید هر چیزی را در خاک کشور مطرح کنید. در آن مقطع زمانی جنگ سرد تمام شده بود اما رقابت تسلیحاتی هنوز تمام نشده بود و من از این اظهارات سندرز احساس خوبی نداشتم.

 

واشنگتن پست نوشت: سندرز از مصاحبه در این زمینه خودداری کرد. اما «جِف ویور» مشاور ارشد او گفت این سفر در قالب تلاش‌های سندرز برای مشارکت با افرادی است که ممکن است به نظر برسد با هم اختلاف نظر دارند.

 

ویورگفت این سفر بخشی از فلسفه او در این زمینه بوده است که «اگر می‌خواهید همه اقشار جامعه را متحد کنید باید برخی از خصومتی را در سطح دولتی وجود دارد از بین ببرید.»

 

سندرز اغلب بر تفاوت بین نظرات خود به عنوان یک سوسیال دموکرات و تعصبات کمونیستی تاکید کرده و اشاره دارد که از انتخابات دموکراتیک و سرمایه گذاری تجاری به عنوان موضوعی مضر نظام حکومتی اتحاد جماهیر شوروی حمایت می‌کند. سندرز که در سال ۱۹۸۸ میلادی برای هفت سال شهردار «برلینگتون» (شهر بزرگ ایالت ورمونت) بود این سفر را همزمان با تلاش‌ها برای قرار گرفتن در عرصه ملی انجام داد.

 

وی در مطلبی نوشت: برلینگتون با جمعیت تقریبا ۴۰ هزار نفر سیاست خارجی دارد و هیچ چیز نمی تواند مسائل محلی، ایالتی، ملی و بین‌المللی را از یکدیگر متمایز کند… چطور می تواند مسائل جنگ و صلح مسائلی محلی نباشند؟

 

سندرز در سال ۱۹۸۵ از نیکاراگوئه دیدار کرد و انقلاب تحت امر «دنیل اورتگا» را که «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا مخالف آن بود، ستود. سندرز گفت که تحت تاثیر دیدگاه های اورتگا قرار گرفته است. او در عین حال از انقلاب کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» تمجید کرد. کاسترو کسی است که ریگان و بسیاری دیگر در هر دو حزب اصلی آمریکا به طور مداوم او را محکوم می‌کنند.

 

سندرز درمقابل گفت آمریکایی ها حکومت‌های سوسیالیست وکمونیست را قبول ندارند زیرا فقری را که بسیاری در جوامع جهان سوم با آن مواجه‌اند، درک نمی‌کنند.

 

واشنگتن پست نوشت: این سفر سندرز به اتحاد جماهیر شوروی در آن مقطع زمانی یک ماجراجویی خارجی مهم بود زیرا روابط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در بحبوحه تغییر بود.

 

قبل از این که سندرز این سفر را آغاز کند ریگان به برای شرکت در نشست سران با «میخائیل گورباچف» رهبر وقت شوروی سابق به مسکو سفر کرده بود و او خواستار ایجاد فضای باز سیاسی و اصلاحات در این کشور بود. در نتیجه سندرز از انتقاد از ریگان خودداری کرد.

 

واشنگتن پست افزود: هدف اصلی این سفر به اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شهر «خواهرخوانده» برلینگتون در اتحادیه جماهیر شوروی سابق بود.

 

سندرز در این سفر به شهر یاروسلاول روسیه سفر کرد و به همراه هیات همراه دیداری از کارخانه ها، بیمارستان‌ها و مدارس این شهر داشت و در مصاحبه با شهردار این شهر سوالاتی از او درباره هزینه مسکن و مراقبت های بهداشتی پرسید.

 

واشنگتن پست افزود: سندرز در بازگشت به ایالت ورمونت در یک کنفرانس خبری که یک ساعت طول کشید سیاست های روسیه درباره مراقبت های بهداشتی و مسکن را ستود و از هزینه این دو بخش در آمریکا انتقاد کرد و گفت از این که از چنین سیاست‌هایی در کشورش انتقاد می‌کند به خود می‌بالد.

 

وی از وجود بحران در بخش مسکن در آمریکا سخن گفت و افزود که وضعیت در کل بهتر شده است اما مردم می گویند ۴۰ درصد از درامد خود را صرف مسکن می‌کنند. کیفیت خانه های مسکونی خوب نیست. وضعیت مراقبت های بهداشتی خوب نیست و ما مشکلات فراوانی در نظام مراقبت های بهداشتی داریم.

 

به نوشته این روزنامه ، بخشی از ماموریت سندرز تشویق به سرمایه گذاری آمریکا در روسیه بود و پیشنهاد ساخت یک کارخانه بستنی سازی از سوی شرکت بستنی‌ سازی «بن اند جری» آمریکا در این کشور را داد.

 

«بن کوهن» موسس مشترک شرکت مذکور (که از آن به عنوان سلطان دنیای بستنی یاد می شود) و رئیس مشترک کمپین ریاست جمهوری سندرز در یک مصاحبه گفت این کارخانه را در اتحاد جماهیر شوروی ساخته است اما ربطی به سندرز ندارد و هرگز با او درباره آن گفت وگو نکرده است.

 

کوهن گفت امکان درامدزایی از این سرمایه گذاری وجود نداشت و در نهایت به یک شریک محلی واگذار شد. کوهن گفت به جای پولسازی وی امیدوار است روابط بهتری بین دو کشور برقرار شود.

 

کلی، جمهوری خواهی که در سازماندهی سفر سندرز به شوروی سابق نقش داشت، کوهن وسندرز را در تفکر این که نظام شوروی سابق می تواند برای بخش کسب و کار آمریکا منفعتی داشته باشند، ساده لوح توصیف کرد و گفت: سندرز ظاهرا جنگ آمریکا در ویتنام را با تهاجم اتحادیه جماهیر شوروی سابق به افغانستان مقایسه می کرد و این امر باعث آزردگی خاطر من شد.

 

کلی بعدها گفت؛ با نگاهی به این سفر به این نتیجه رسیده که سندرز باهوش و سخت کوش و فردی با جرات است. او ایدئالیست است و بسیاری از دیدگاه هایش کاملا غیر عملی است.

 

اما سندرز آنقدر تحت تاثیر این سفر قرار گرفته بود که بزودی سفر بعدی خارجی خود را آغاز کرد. سال بعد از آن در حالی که ماه آخر خدمت به عنوان شهردار را سپری می‌کرد به کوبا رفت.

 

وی قبل از این سفر گفت: در حکومت کاسترو پیشرفت های بیشماری در بهبود وضعیت معاش مردم فقیر در این کشور حاصل آمده است.

 

سندرز با این حال به «کمبودهای بیشمار در حقوق دموکراتیک » در این کشور اشاره کرد و هر چند نتوانست با فیدل کاسترو دیدار کند در بازگشت از کوبا حتی بیشتر از اتحادیه جماهیر شوروی از این کشور ستایش کرد.

 

وی در یک مصاحبه با «فری پرس» برلینگتون گفت: من کودکی گرسنه یا یک فرد بی‌خانمان در این کشور ندیدم. هرچند کوبا جامعه کاملی نبود اما این کشور نه تنها از مراقبت‌های بهداشتی ارزان بهره می‌برد بلکه کیفیت آن نیز بسیار بالا بود. این انقلاب در این کشور عمیق‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی بود که از آن درک می‌کردم. و واقعا انقلابی در زمینه ارزش‌ها بود.

ایرنا

رهبران کوبا و کانادا در خصوص مقابله با تصمیم اخیر آمریکا مذاکره کردند

نخست وزیر کانادا و رئیس جمهور کوبا با یکدیگر در خصوص بحران ونزوئلا و تصمیم اخیر دولت آمریکا برای اجازه به شکایت شهروندان آمریکایی علیه کوبا و شرکت‌های خارجی فعال در این کشور مذاکره کردند

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, کانادا, کوبا

پایان دوره سلطه آمریکا در جهان نزدیک است

استفان والت، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد امریکا در مقاله خود برای نشریه فارن پالیسی توضیح داد که چرا ایالات متحده دارد مواضع خود را در صحنه جهانی به سرعت از دست می دهد و در نتیجه به زودی با شکست سیاسی و دیپلماتیک روبرو خواهد شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه, ونزوئلا

سندرز: کابینه نتانیاهو «نژادپرست» است

«برنی سندرز» سناتور مستقل از ایالت ورمونت آمریکا، کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل را «نژادپرست» خواند و نحوه برخورد با فلسطینی ها را «کاملا غیرعادلانه» توصیف کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, فلسطین